لکه‌‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان | علت و درمان آن

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لکه‌‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان

لکه‌های پوستی به دلایل مختلف می‌توانند در بخش‌های مختلفی از بدن ظاهر شوند. در حالی که بسیاری از این لکه‌ها بدون خطر هستند اما گاهی ظهور آنها می‌توانند نشان دهنده بروز یک مشکل باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد ظهور لکه‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان توضیح دهیم و بگوییم آیا این لکه‌ها خطرناک اند یا خیر. پس در ادامه همراه ما باشید.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره در مورد مشکلات پوستی خود در دوران بارداری یا پیش از بارداری با سایر زنان و مادران گروه تبادل نظر داشته باشید و از تجربیات آنها در درمان و بهبودی استفاده کنید. همچنین از پیام مشاور بهره مند شوید.

علت لکه‌‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان 

کشاله‌های قهوه‌ای روی ران زنان می‌تواند به دلایل مختلفی ظاهر شود. برای تشخیص علت دقیق ظهور این لکه‌ها باید حتماً مراجعه حضوری به متخصص پوست داشته باشید تا این لکه‌ها از نزدیک شکل و بافتشان مورد بررسی قرار بگیرد. بعضی از رایج‌ترین دلایل بروز این لکه‌ها به شرح زیر است:

* در این مقاله بخوانید کدام لکه های پوستی خطرناک‌اند؟+ روشهای درمان

علت لکه های قهوه ای در کشاله ران زنان

اصطکاک و عرق سوز شدن

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز لکه‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان اصطکاک پاها به هم است. ممکن است پاها به دلیل تعریق بیش از حد ناشی از ورزش یا فعالیت‌‌های روزمره، پوشیدن لباس‌‌های تنگ یا لباس زیر، به دلیل گرما و رطوبت زیاد، و پوشیدن پارچه هایی که رطوبت کافی را جذب نمی کنند و رطوبت را بین چین‌‌های پوستی به دام می‌اندازند، در معرض خطر عرق سوز شدن و ظهور لکه قرار بگیرید. تعریق بیش از حد یکی از اصلی ترین دلایلی است که ممکن است منجر به بروز این اتفاق شود. لکه‌های قهوه‌ای که به این شکل روی پا ظاهر می‌شوند در بعد از مدتی رعایت بهداشت یا شستشوی روزانه و رعایت مسائل بالا به حالت عادی برمی‌گردد.

عفونت قارچی 

قارچ‌های پوستی یکی از دیگر از دلایل ظهور لکه‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان هستند. عفونت قارچ پوستی شایع به نام Tinea versicolor   است که باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. افراد مبتلا قارچ پوستی دچار لکه‌‌های سفید، زرد، قرمز، صورتی یا قهوه‌ای می‌شوند. این به دلیل رشد بیش از حد یک نوع مخمر (قارچ) است که به طور طبیعی روی پوست شما وجود دارد. هوای گرم، رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث بدتر شدن ورسیکالر شود. لکه‌‌های ناشی از این مشکلات پوستی ممکن است خشک یا پوسته پوسته به نظر برسند.

* معرفی موثرترین روشهای درمان خانگی قارچ پوستی

دیابت

دیگر دلیل ظهور لکه‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان دیابت است. لکه‌‌های دیابتی شامل لکه‌های قهوه‌ای روشن، بیضی یا دایره‌ای از پوست بوده که بیشتر در ساق دیده میشود اما میتواند روی ران نیز تشکیل شود که به دلیل آسیب به رگ‌های خونی کوچکی است که تغذیه و اکسیژن را به بافت‌ها می‌رسانند. لکه‌‌های دیابتی اغلب لکه‌‌های قهوه‌ای روشن و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. این تکه‌‌ها ممکن است بیضی یا دایره‌ای باشند. برخی افراد آنها را با لکه‌‌های سنی اشتباه می‌گیرند. این اختلال اغلب در جلوی هر دو پا رخ می‌دهد.این لکه‌‌ها هیچ علامتی مانند خارش یا درد ایجاد نمی کنند. برخلاف لکه‌های سنی، این لکه‌ها اغلب پس از کنترل خوب دیابت، معمولاً در عرض 18 تا 24 ماه، شروع به محو شدن می‌کنند

تغییرات هورمونی

ملاسما یا کلواسما از شایع ترین بیماری‌‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی است. این بیماری به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون است که به نوبه خود باعث تولید بیش از حد ملانین و درنتیجه ظهور لکه‌‌های قهوه‌ای می‌شود، به خصوص زمانی که پوست در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارد. عدم تعادل استروژن و پروژسترون در زنان دو عامل اصلی مسئول تغییر رنگ پوست هستند.

استرس

ارتباط بین استرس و ظهور لکه‌‌های پوستی مانند لکه‌‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان نیز اثبات شده است. البته لکه‌‌های پوستی ناشی از استرس بیشتر روی پوست صورت هستند اما میتوانند در دیگر بخشها نیز باشند. آیا استرس باعث ایجاد لکه‌‌های قهوه‌ای می‌شود؟ بله استرس میتواند هیپرپیگمانتاسیون را بدتر می‌کند. استرس همچنین می‌تواند تولید ملانین طبیعی را در پوست قهوه‌ای مختل کند و منجر به ناهمواری پوست و تیره شدن نواحی پر رنگدانه موجود شود. لکه‌‌های استرسی گاهی به صورت برجستگی‌‌های قرمز برجسته‌ای به نام کهیر ظاهر می‌شوند. این لکه‌‌ها ممکن است خارش داشته باشند یا باعث احساس سوزش یا گزگز شوند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

 افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، ممکن است تیرگی پوست را در زیر بغل، گردن و چین‌های پوست تجربه کنند. و همچنین شایان ذکر است، برای بسیاری از زنان PCOS می‌تواند باعث خشکی یا چربی بیش از حد پوست شود. لکه‌‌های تیره پوست ممکن است از سطوح بالای انسولین مرتبط با افزایش وزن اضافی ایجاد شوند. اینها اغلب در پشت گردن (یا اطراف گردن) و گاهی در ناحیه زیر بغل  و کشاله ران ایجاد می‌شوند. ا چگونه از شر لکه‌‌های PCOS خلاص شویم؟ هدف بیشتر رویکردهای درمانی رفع این عوامل زمینه‌ای از طریق رژیم غذایی سالم PCOS، ورزش و مکمل‌هایی است که به طور طبیعی عدم تعادل هورمونی را اصلاح می‌کنند. با گذشت زمان، این لکه‌‌های تیره پوست معمولاً زمانی که سطح انسولین و وزن شما تحت کنترل باشد، محو می‌شوند.

درمان لکه های قهوه ای در کشاله ران زنان

* مشکلات و روشهای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در بارداری

درمان لکه‌های قهوه‌ای در کشاله ران زنان

بسته به علت ایجاد لکه قهوه‌ای در کشاله ران درمان آنها نیز می‌تواند متفاوت باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد تشخیص دقیق علت تنها به صورت حضوری و بررسی لکه‌های پوستی و یا حتی انجام برخی آزمایش‌ها ممکن است. در نهایت بعد از تشخیص بسته به نوع علت درمان مناسب تجویز می‌شود. برای مثال کاهش و کنترل قند رژیم غذایی تغییر در سبک زندگی انجام ورزش و در مواردی مصرف داروها می‌تواند به رفع لکه‌های قهوه‌ای ناشی از دیابت کمک کند. یا در مورد عدم تعادل هورمونی ممکن است نیاز به مصرف برخی داروها باشد.کاهش وزن و رعایت بهداشت استفاده از لباس زیرهای مناسب و شستشوی مرتب بدن نیز می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای ناشی از عرق سوز شدن را از بین ببرد. همچنین برخی افراد ممکن است برای نتایج سریعتر لیزر درمانی را انتخاب کنند.

درمان خانگی لکه‌‌های قهوه‌ای روی پوست

صرف نظر از علت لکه‌‌های قهوه‌ای روی پوست بدن؛ انجام بعضی روتین‌های پوستی نیز می‌تواند به کمرنگ شدن یا از بین رفتن لکه‌ها کمک کند. برای رفع لکه‌‌های روی ران میتوانید از مواد زیر به عنوان ماسک استفاده کنید:

  • آلوئه ورا
  • سیر
  • روغن درخت چای
  • پیاز قرمز
  • عصاره چای سبز
  • زردچوبه
  • سرکه سیب
  • آبلیمو
  • روغن نارگیل
  • ماست
  • روغن درخت چریش
  • عسل
  • روغن پونه کوهی
  • شیرین بیان پودر شده