لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان شامل چیست؟

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان

به عنوان یک زن شما باید مراقبت سلامتی خود باشید و در این راستا به شما توصیه می‌شود که سالانه یک معاینه یا چکاپ کلی از خود انجام دهید. این مراجعات سالانه به شما کمک می‌کنند کنترل بیشتری روی خود داشته باشید و جلوی خطرات احتمالی را بگیرید. علائم هشدار دهنده اولیه می‌توانند قابل پیگیری و حتی گسترش باشند که در چکاپ کامل قابل مشاهده‌اند. خوشبختانه به دلیل پیشرفت علم پزشکی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی (قلبی)، دیابت و برخی سرطان‌ها را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد، زمانی که درمان اغلب مؤثرتر است. انجام آزمایشاتی که در ادامه در موردشان بیشتر توضیح می‌دهیم برای سلامت همه‌ی زنان توصیه می‌شود اما اگر سابقه‌ی بیماری‌های خاصی را دارید مخصوصاً بیماری‌های زنانه حتماً باید این چکاپ سالانه را انجام دهید. در ادامه در مورد لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان بیشتر توضیح خواهیم داد.

لیست آزمایشات چکاپ کامل زنان

لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان را می‌توان در دو بخش کلی مورد بررسی قرار داد:

  • تست‌هایی که خود فرد می‌تواند انجام دهد و نیازی به برگه آزمایش نیست. 
  • تست‌های آزمایشگاهی

لیست آزمایشات چکاپ کامل زنان

خودآزمایی سلامت زنان

خودآزمایی را بخشی از روال معمول خود قرار دهید و اینها بررسی‌های سالانه نیستند. مواردی که می‌توانید در خانه بررسی کنید، عبارتند از:

  • پوست: کک و مک‌ها، خال‌ها و لکه‌های پوستی روی بخش‌های مختلف بدن را جدی بگیرید. گاهی ظاهر آنها می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار دهد. تغییر اندازه، شکل یا رنگ یا هر چیز غیرعادی مانند درد یا خارش را در مورد این لکه‌ها بررسی کنید. در صورت مشاهده موارد غیرعادی به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه بسیاری از زنان در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند که از همان مراحل اولیه قابل کنترل است. 
  • مراقبت از دندان: بررسی دندان‌ها تنها مختص زنان نیست. دوران بارداری می‌تواند یک دوران چالش‌برانگیز برای دندان‌های شما باشد. بنابراین باید در قبل و بعد از این دوران توجه ویژه‌ای به دندان‌های خود داشته باشید. اگر به طور مرتب دندان‌های خود را تمیز کنید، آب حاوی فلوراید بنوشید، رژیم غذایی کم قند داشته باشید و حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید، می‌توانید خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش دهید.
  • وزن: اضافه وزن و چاقی سرچشمه‌ی بسیاری از بیماری‌هاست بنابراین می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مهم در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان باشد. با حفظ وزن سالم می‌توانید از بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت و آرتریت جلوگیری کنید. بنابراین همیشه یک رژیم تغذیه‌ای سالم و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود داشته باشید. روزانه سی دقیقه ورزش می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در شما جلوگیری کند.
  • سلامت روانی و عاطفی: یکی دیگر از مسائلی که خودتان می‌توانید چک کنید، سلامت روان و عاطفی شماست. اگر علائمی مانند غم و اندوه شدید، تحریک پذیری، خستگی، اضطراب را تجربه می‌کنید، یا تغییراتی در عادات غذا خوردن یا خواب خود داشته‌اید، به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد این علائم صحبت کنید.

آزمایش قلب برای زنان 

یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان، آزمایش‌های مربوط به سلامت قلب است. در این راستا موارد زیر باید به صورت سالانه و در صورت وجود سابقه‌ی بیماری‌های قلبی در خانواده به صورت دوره‌ای آزمایش شوند.

آزمایش قلب برای زنان

  • فشار خون: پس از سن 18 سالگی سالانه باید فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید. فشار خون افراد باید به طور طبیعی و در شرایط غیر از حاملگی 12 باشد. بیشتر یا کمتر از این مقدار می‌تواند مشکلاتی را برایتان به وجود آورد یا حتی علامتی از بروز فشار خون و نیاز به داشتن رژیم غذایی مخصوص باشد. 
  • آزمایش خون: به جز فشار خون، باید سطح کلسترول و تری گلیسیرید خود را نیز باید به صورت سالانه بررسی کنید. سطوح بالا ممکن است نشان دهنده‌ی افزایش خطر بیماری قلبی باشد. اگر بالای 45 سال دارید، توصیه می‌شود هر پنج سال یک بار این آزمایش‌های خون را انجام دهید. اگر در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی هستید، توصیه می‌شود که هر سال یک یا دو سال یک بار آزمایش شوید. همچنین در صورتی که فشار دارید آزمایش چربی خون به صورت روتین نیز توصیه می شود.

شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)

کم خونی در زنان بسیار رایج است و بسیاری از زنان به کم خونی جزئی مبتلا هستند. یکی از راه های اصلی بررسی این موضوع ازمایش شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC) است. این آزمایش شامل شمارش سلولهای خونی مانند گلبول سفید و قرمز و پلاکتها است.

آزمایش بررسی هورمون‌های جنسی و غیر جنسی

بررسی هورمونهای بدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تولید آنها عملکرد بخشهای مختلف بدن را تنظیم می کند همچنین هورمونهای جمسی از نظر نقش مهمی که در باروری دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ازمایشهای هورمونی شامل موارد زیر است:

  • FSH
  • LH
  • استرادیول
  • پروژسترون
  • AMH
  • پرولاکتین 
  • TSH (آزمایش تیروئید)

آزمایش ویتامین‌ های ضروری

ویتامینها و مواد معدنی نیز برای کارکرد طبیعی اندامها لازم اند. کمبود آنها میتواند منجر به بروز بیماریها و مشکلات شود. شما میتوتنید منابع ویتامینهای زیر را در چکاپ خود بررسی کنید:

ویتامین دی

ویتامین بی ( از جمله فولات)

ویتامین سی

ویتامین آ

همچنین آهن اگرچه ویتانبن نیست اما میتواند مورد بررسی قرار بگیرد.

آزمایش دیابت در زنان

یکی از دیگر از مولفه‌های اصلی در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان، آزمایشات مربوط به قند خون است. لیست آزمایش چکاپ کامل خون برای آزمایش قند خون یا بیماری دیابت  به شرح زیر است: 

آزمایش سطح قند خون ناشتا: این آزمایش شامل اندازه گیری میزان گلوکز خون پس از هشت ساعت نخوردن غذا است. بسته به سطح خطر، باید هر یک تا سه سال یک بار باید این آزمایش را انجام دهید. گروه‌هایی که در معرض خطر این بیماری هستند عبارتند از:

  • افراد بالای 45 سال و چاق (BMI بالای 30)
  • افرادی که در دوران بارداری دیابت بارداری داشته‌اند.
  • افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا کیست تخمدان
  • افرادی که سابقه‌ی ‌خانوادگی دیابت دارند

آزمایشات مربوط به سرطان سینه

یکی از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان، سرطان سینه است بنابراین در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان باید منظور شود. خوشبختانه اگر در مراحل اولیه مواجه وجود این بیمار شوید می‌توانید جلوی عوارض خطرناکش را بگیرید. تغییرات اولیه‌ی نشان دهنده‌ی این سرطان حتی قبل از تفسیر آزمایش مربوط به آن، تغییر شکل ظاهری در سینه‌هاست. سرطان سینه یک سرطان ارثی ست و زنانی که سابقه‌ی این بیماری را در خانواده‌ی خود دارد باید بیشتر مراقب نشانه‌ها باشند. آزمایش و چکاپ کامل بدن برای سرطان سینه شامل معاینات ظاهری و انجام آزمایش ماموگرافی است که یک آزمایش ساده است. (در مورد علائم سرطان سینه در زنان بیشتر بخوانید)

آزمایشات مربوط به سرطان سینه

چکاپ چشم سالانه زنان

بینایی یکی از قوایی است که با افزایش سن رو به زوال می‌رود. در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان توصیه می‌شود که همه خانم‌ها تا سن 40 سالگی از نظر سلامت چشم مورد بررسی قرار بگیرند. اگر در خانواده‌تان سابقه خانواددگی آب سیاه یا آب مروارید را دارید باید این آزمایشات را جدی بگیرید. به جز سابقه‌ی این بیماری، افرادی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستند شانس بیشتری برای ابتلا به آب مروارید دارند:

  • دیابت
  • نزدیک بینی
  • آسیب قبلی چشم
  • فشار خون بالا
  • مصرف طولانی مدت استروئید
  • میگرن و وازواسپاسم محیطی

همچنین توصیه می‌شود که زنان 50 تا 65 ساله هر سال یک بار معاینه عمومی چشم را انجام می‌دهند

بررسی سلامت سرطان روده برای زنان

سرطان روده یکی از سرطان‌هایی ست که در سال‌های گذشته بیشتر از همیشه در بین افراد شیوع پیدا کرده است و از این رو در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان قرار دارد. هرچه سریعتر این سرطان را تشخیص دهید، شانس بیشتری دارد که جلوی آن را بگیرید. خون مخفی مدفوع (FOBT) برای غربالگری سرطان روده انجام می‌شود. این آزمایش خون را در مدفوع شما (مثل) آزمایش می‌کند، که ممکن است نشانه سرطان روده (یا سایر موارد غیر مرتبط) باشد. اگر نتیجه مثبت شود، آزمایش ow-up مانند کولونوسکوپی توصیه می‌شود. به جز این ممکن است به کولونوسکوپی هم نیاز پیدا کنید. زنانی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان روده دارند یا در معرض خطر بالایی هستند، ممکن است هر دو تا پنج سال یکبار نیاز به کولونوسکوپی داشته باشند. این موضوع به نتایج خواندن جواب آزمایش‌های قبلی وابسته است.

بررسی سلامت تراکم استخوان برای زنان

یکی از مشکلات رایج در زنان، پوکی استخوان است و بنابراین باید در لیست آزمایش چکاپ کامل زنان جدی گرفته شود. متاسفانه به دلیل شیوه‌های زندگی، بارداری و عدم مصرف کلسیم و ویتامین دی بیشتر زنان به این بیماری دچار می‌شوند. پوکی استخوان بیماری است که باعث شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها نمی‌توانند مواد معدنی (مانند کلسیم) را سریعتر از بدن می‌توانند جایگزین کنند. استخوان‌ها تراکم خود را از دست می‌دهند و در نتیجه شکننده می‌شوند. آزمایش تراکم استخوان (DEXA) به تعیین سلامت استخوان‌های شما کمک می‌کند. آزمایش تراکم استخوان اغلب در موارد زیر استفاده می‌شود:

بررسی سلامت تراکم استخوان برای زنان

  • پوکی استخوان یا نگرانی در مورد آن (مانند سابقه خانوادگی)
  • عوامل خطر برای پوکی استخوان از جمله لاغری بدن، یائسگی زودرس، دوره‌های طولانی بدون پریود در جوانی، سن بالای 70 سال، استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیزون
  • تغییر شکل ستون فقرات با حالت خمیده
  • شکستگی‌های قبلی، ناشی از یک ضربه جزئی مانند سقوط از ارتفاع 

ایمن سازی برای زنان

زنان باید به شدت در مورد دستگاه تناسلی و رحم و تخمدان‌های خود حساس باشند و بنابراین لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان باید شامل این آزمایشات نیز شود. برای پیشگیری از فیبروم رحم یا سرطان دهانه رحم توصیه می‌شود که زنان جوان قبل از شروع فعالیت جنسی، واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را تزریق کنند. بررسی کنید که واکسیناسیون های دوران کودکی شما به روز باشد و آیا به داروهای تقویت کننده مانند کزاز نیاز دارید یا خیر. توصیه می‌شود که واکسن آنفولانزا بزنید اگر:

  • بالای 65 سال سن دارند
  • باردار هستید - به خصوص در سه ماهه آخر، زیرا کودک شما نیز محافظت خواهد شد
  • یک بیماری مزمن مانند آسم شدید یا دیابت دارید
  • نگران این هستید که احتمال ابتلا به آنفولانزا را داشته باشید و تأثیر قابل توجهی روی شما بگذارد.

مهم ترین آزمایشات زنانه

نمی‌شود لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان را به پایان برسانیم اما صحبت از آزمایشات مخصوص زنانه نکنیم. اینها شامل تست‌های غربالگری دهانه رحم، غربالگری STI و چک آپ بارداری برای زنان است. این آزمایشات عبارتند از:

مهمترین آزمایشات زنانه

  • تست غربالگری دهانه رحم: این یک تست غربالگری مهم است که خواندن آزمایش آن برای تشخیص علائم مربوط به سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های قابل پیشگیری است. از سال 2017، تست پاپ‌ اسمیر با تست غربالگری دهانه رحم جایگزین شد که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را تشخیص می‌دهد. این آزمایش برای همه‌ی زنانی که رابطه جنسی دارند ضروری است. حتی اگر واکسن HPV را زده‌اید، مهم است که به طور منظم آزمایش‌های غربالگری دهانه‌ی رحم را انجام دهید.
  • غربالگری STI: اگر زیر 30 سال سن دارید و رابطه جنسی دارید، باید هر سال آزمایش ادرار برای کلامیدیا را انجام دهید، زیرا کلامیدیا می‌تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد و اغلب علائمی ندارد. اگر با یک یا چند شریک جدید بدون کاندوم رابطه جنسی دارید، توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد بررسی سایر عفونت‌های مقاربتی صحبت کنید.
  • معاینه‌ی بارداری: قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری معاینات عمومی پیش از بارداری را انجام دهید تا در مورد خطرات سلامت بارداری صحبت کنید. تشخیص بارداری را نیز باید با بررسی میزان هورمون و انجام لیست آزمایش چکاپ کامل خون انجام دهید. هنگامی که باردار هستید، بررسی‌های منظم دوران بارداری به نظارت بر رشد کودک، تشخیص ناهنجاری‌ها و ارزیابی سلامت شما کمک می‌کند. آزمایشات شامل اسکن اولتراسوند، آزمایش ادرار و آزمایش خون است.

چکاپ ماهانه زنان

چکاپ سالانه برای جلوگیری از بسیتری از بیماری ها و مشکلات کافی است اما در موارد خاص یا مشکوک ممکن است نیاز به چکاپ ماهانه باشد. موارد این لیست بسته به فرد می تواند متغیر باشد اما می تواند شامل موارد زیر است:

  • هموگرام یا شمارش کامل خون (CBC) 
  • پروفایل چربی
  • پانل دیابت
  • پانل تیروئید
  • پانل کبد
  • بررسی مواد مغذی ضروری
  • پانل الکترولیت ها
  • تست مواد معدنی استخوان (BMT)

قیمت آزمایش چکاپ کامل 1401

آزمایشات نام برده در لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان، یک لیست متنوع هستند و آیتم‌های زیادی را شامل می‌شوند. تعیین قیمت برای آنها کار آسانی نیست زیرا ممکن است بسته به سابقه بیماری‌تان لیست شما شامل مواردی بیشتر یا کمتر از موارد بالا باشد. بعضی از این آزمایشات توسط بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند اما بعضی دیگر اینطور نیستند. بهتر است قبل از انجام آزمایشات در مورد این مسائل از مسئول مربوطه سوال بپرسید.