خشخاش در بارداری | خواص، مضرات و میزان مجاز

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خشخاش در بارداری

در مقادیر استاندارد، دانه‌های خشخاش بی خطر هستند و در هیچ سه ماهه‌‌ای نباید برای شما یا جنین در حال رشد شما نگرانی ایجاد کنند. به علاوه، آنها سرشار از فیبر، منیزیم و کلسیم هستند و از این جهت نیز می‌توانم به رشد جنین کمک کنند. با این حال سوء مصرف آن می‌تواند عوارضی همچون داشته باشد و در صورتی که قبل از بعضی آزمایش ها آن را مصرف کنید. می‌تواند تست اعتیاد را مثبت کند یا در جواب تستها اختلال ایجاد کند. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد خواص و مضرات مصرف دانه خشخاش در بارداری بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات کاملی در مورد تغذیه در بارداری، و مواد غذایی ممنوع در این دوران به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر کنید.

دانه خشخاش چیست؟

قبل از اینکه در مورد خواص خشخاش در بارداری توضیح دهیم لازم است کمی شما را با این دانه آشنا کنیم. دانه و بذر گیاه خشخاش، دانه‌های کوچک و سبک سرشار از عصاره تریاک و روغن هستند که بسته به جایی که کشت می‌شوند، به رنگ آبی، خاکستری تیره، سفید یا زرد روشن هستند. تفاوت خشخاش سیاه و سفید در ترکیبات است. از نوع سفید برای تهیه تریاک و از نوع سیاه برای تهیه روغن استفاده می‌شود.

خوردن خشخاش در بارداری

 این دانه‌ها زمانی از درخت برداشت می‌شوند که غلاف بذر کاملاً خشک شود. دانه خشخاش حتی با کمبود اندازه بسیار معطر و خوش طعم هستند. خواص دانه و گل خشخاش مدیون مواد مغذی زیادی است که در این گیاه وجود دارد. ترکیبات خش خاش به شرح زیراند:

پروتئین، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، ویتامین ب ۱ و ویتامین ب۳

در ادامه بیشتر در مورد خواص برگ و ساقه خشخاش در بارداری توضیح خواهیم داد.

فواید خشخاش در بارداری

دانه‌های خشخاش می‌توانند برای ایمنی مادر مفید باشند، اما در کنار آن، پتانسیل رشد زیادی در رشد مغز جنین دارند. این دانه‌ها حاوی اسید فولیک هستند که برای رشد جنین در مراحل خاصی از بارداری بسیار مهم است.

اما خشخاش را فقط در مراحل اولیه بارداری می‌توانید مصرف کنید. دلیل اصلی این امر این است که حاوی تریاک است که می‌تواند بر تنفس کودک تأثیر بگذارد. همچنین توصیه می‌شود در مورد مصرف دانه خشخاش با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. بعضی از خواص تخم خشاش به شرح زیراند:

افزایش باروری زنان

دانه‌های خشخاش حاوی مواد مغذی مانند روی، کلسیم و آهن هستند که نقش مهمی در سلامت باروری زنان دارند. مصرف دانه‌های خشخاش می‌تواند این عوامل را در بدن شما تقویت کند و حمایت لازم را برای سلامت باروری مورد نظر شما فراهم کند.

چربی‌های سالم موجود در دانه‌ها و روغن خشخاش در بارداری نیز اغلب به تعادل هورمونی و در نتیجه چرخه قاعدگی و تخمک گذاری پایدار کمک می‌کنند. هنگامی که شما در حال تلاش برای بارداری هستید، سلامت قاعدگی بسیار مهم است. این دانه‌ها همچنین میل جنسی را افزایش می‌دهند و در جهت تقویت سلامت جنسی شما کار می‌کنند. با مصرف متعادل می‌توانید از خواص خشخاش برای رحم بهره مند شوید.

تقویت ایمنی و سلامتی 

دانه‌های خشخاش دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مانند آنتی اکسیدان‌های غنی، پروتئین، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند. با استفاه از قوتو خشاش در بارداری آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه کند. دانه‌ها به طور فعال برای محافظت از سلول‌های جدید و قدیمی و تقویت سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند.

علاوه بر این، دانه‌های خشخاش سرشار از روی است که منبعی از مواد مغذی است که تولید و فعال‌سازی گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. بدن شما در برابر عوامل بیماریزا به دلیل سیستم حمایتی قوی‌‌ای که این مواد مغذی ایجاد می‌کنند، مصون می‌شود.

تقویت عملکرد مغز 

دانه‌های خشخاش سرشار از مواد مغذی ضروری، عملکرد مغز شما را بهبود می‌بخشد و آن را بهینه می‌کند. به طور خاص، کلسیم، منیزیم و فسفر این پیشرفت را افزایش می‌دهند. دانه‌های خشخاش سلول‌های خونی شما را تصفیه می‌کنند، که کیفیت خون در گردش به مغز شما را بهبود می‌بخشد. تامین اکسیژن از طریق گردش خون منجر به توانایی‌های شناختی بالا می‌شود.

گنجاندن قاووت خشخاش در بارداری در رژیم غذایی می‌تواند تقویت طبیعی عملکردهای شناختی شما باشد که باعث شفافیت ذهنی، استرس کمتر، تمرکز بیشتر و بهزیستی کلی سلامت مغز شما می‌شود.

فواید خشخاش در بارداری

درمان بی خوابی و اختلالات خواب 

به دلیل تغییرات هورمونی اختلال خواب شایع است. دانه‌های خشخاش حاوی مواد مغذی هستند که اثرات آرام بخشی دارند. مصرف این دانه‌ها می‌تواند منجر به آرامش و بهبود کیفیت خواب شود. همانطور که قبلا ذکر شد، این دانه‌ها به مغز شما اکسیژن بیشتری می‌دهند و در نتیجه تمرکز بیشتر و استرس کمتری دارند. این آرامش روانی بیشتر به چرخه خواب بهتر و در نتیجه سلامت روان کمک می‌کند.

و بدن منجر به الگوی خواب بهتر می‌شود، همچنین باید با متخصصان در این زمینه مشورت کنید. توصیه‌های حرفه‌‌ای در مورد مصرف دانه خشخاش و همچنین اختلالات خواب به بهبودی بهتر شما کمک می‌کند.

* علت و روشهای درمان اختلال خواب در بارداری 

افزایش سلامت استخوان 

دانه‌های خشخاش با کمک خواص ضروری مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین‌ها از رشد سلامت استخوان در بدن شما حمایت می‌کنند. این خواص به تراکم استخوان و حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند.

داشتن یک وعده غذایی متعادل که حاوی تمام مواد مغذی لازم با مقدار کمی دانه خشخاش است، می‌تواند به شما کمک کند تا حمایت زیادی برای رشد، توسعه و حفظ سلامت استخوان خود داشته باشید.

بهبود سلامت پوست و مو 

یک خاصیت خشخاش در بارداری تقویت پوست و مو است. آنتی اکسیدان‌ها بخش مهمی از روند رشد پوست و مو هستند. اجزای ضروری موجود در دانه‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این کار از پیری زودرس، جوانی و شادابی پوست جلوگیری می‌کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، مصرف خشخاش در بارداری باعث رشد سلول‌های جدید، محافظت از گلبول‌های سفید و ایمنی می‌شوند. این عملکردها به پوست شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و پوستی صاف‌تر و جوان‌تر نشان دهد.

در کنار آن، دانه‌های خشخاش به دلیل خواص لایه‌بردار بودن، به یک ماده محبوب در محصولات مراقبت از پوست کاملاً طبیعی تبدیل شده‌اند. این امر همچنین استفاده از روغن دانه خشخاش را برای مراقبت از مو و پوست افزایش داده است.

تقویت هضم غذا 

افزودن تخم خشخاش در بارداری به رژیم غذایی خود، مانند سایر مواد تقویت کننده هضم، به بهبود سلامت روده کمک می‌کند. حفظ حرکات طبیعی روده ضروری است. دانه‌های خشخاش فیبر و کربوهیدرات‌ها را به همراه دارند که ب

به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند

اگر رژیم غذایی پروتئین دوست دارید، ممکن است احساس نفخ کنید یا عادت به داشتن گاز داشته باشید. با این حال، افزودن فیبر به رژیم غذایی به شکل دانه خشخاش به شما کمک می‌کند تا سیستم گوارش خود را بهبپد بخشیده و از یبوست بارداری جلوگیری کنید. 

سلامت دستگاه گوارش شما سطح سلامت کلی شما را تعیین می‌کند. این نوع سبک زندگی شما، نوع غذایی که می‌خورید و نوع چرخه خواب شما را نشان می‌دهد. بهبود تصمیم گیری در سبک زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا سیستم گوارشی عالی داشته باشید.

بهبود سلامت قلب

دانه‌های خشخاش دارای مواد مغذی غنی و دوستدار قلب مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند. همچنین با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، تنظیم فشار خون را افزایش می‌دهد. اگرچه باید به طور جامع از قلب خود مراقبت کنید، افزودن دانه‌های خشخاش به رژیم غذایی خود در مقادیر توصیه شده راهی برای تقویت اندکی آن است.

تنظیم سطح قند

دانه‌های خشخاش پتانسیل کاهش و تنظیم سطح قند خون دارند. این دانه‌ها سطح گلوکز و قند پایینی دارند، به این معنی که در مقایسه با سایر موادی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می‌شوند. بنابراین برای مصرف در طول دیابت بارداری مفیداند.

مضرات خشخاش در بارداری

مضرات خشخاش در بارداری

در بالا توضیح دادیم که اگر خشخاش در حد اعتدال مصرف شود می‌تواند فواید زیادی داشته باشد

اما افراط در مصرفش می‌تواند مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گزگز یا خارش دهان.
  • بثورات پوستی مانند کهیر یا اگزما
  • تورم لب ها، صورت، زبان و گلو
  • خس خس سینه یا مشکل در تنفس
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش
  • علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ

میزان مجاز مصرف خشخاش در بارداری

اطلاعات کافی در مورد ایمنی یا مضرات خشخاش در بارداری وجود ندارد از این رو توصیه می‌شود مصرف آن را در دوران بارداری محدود کنید. یا اگر بارداری پر خطری دارید به طور کلی مصرف آن را قطع کنید. 

میزان دقیقی به عنوان میزان مجاز مصرف خشخاش در بارداری تعیین نشده است با این حال به نظر می‌رسد مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری از تخم خشخاش بی‌خطر باشد 

نحوه مصرف دانه خشخاش

خشخاش به شکل دانه و تخم روغن و پماد خشخاش در بارداری قابل استفاده است. پماد و روغن خشخاش خاصیت مخدری ندارند و از آنها برای تسکین در و ماساژ استفاده می‌کنند. روغن خشخاش خاصیت خوراکی نیز دارد. از تخم خشخاش نیز می‌توانید به عنوان تزیین کیک و شیرینی و یا دمنوش خشخاش استفاده کنید. طرز تهیه دمنوش خشخاش بسیار ساده است. ۵ تا ۱۰ گرم دانه خشخاش را در یک آب جوش بریزید و اجازه بدهید دم بکشد سپس آن را صاف و مصرف کنید.