خواص روغن سیاه دانه برای واژن و اندام تناسلی زنانه

تاریخ انتشار: خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن سیاه دانه برای واژن

روغن درمانی یکی از بخش‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در طب سنتی است. روغن دانه‌ها و گل‌ها و گیاهان مختلف می‌تواند برای بخش‌ها و اندام‌های مختلف بدن مفید باشد به شرط آنکه به شکل صحیح استفاده شود. یکی از روغن‌های پرخاصیت طب سنتی روغن سیاه دانه است. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص و فواید روغن سیاه دانه برای واژن و اندام تناسلی زنان بیشتر توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره از فواید و عوارض روغن‌ها و داروهای گیاهی و سنتی برای دستگاه تناسلی مطلع شده و با دیگر مادرها در این زمینه تبادل نظر داشته باشید.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه یک روغن دارویی است که از گیاه سیاهدانه که بومی اروپای شرقی و آسیای غربی است به دست می‌آید. روغن سیاه دانه که به دلیل خواص دارویی قوی خود شناخته شده است، یک درمان کننده طبیعی است که مردم برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله: سردرد، کمر درد، فشار خون بالا و... استفاده می‌کنند.

سیاه دانه حاوی حدود 21 درصد پروتئین، 32 درصد کربوهیدرات و 38 تا 45 درصد لیپید است. و از آن به روشی که در ادامه خواهیم گفت روغن می‌گیرند.

خواص روغن سیاه دانه برای واژن

طبق تحقیقات، روغن سیاه دانه دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی و محافظ کبد و کلیه است که روند بهبودی را در طیف وسیعی از شرایط، از جمله آکنه و بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت افزایش می‌دهد. در مورد تاثیر روغن سیاه دانه برای واژن در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

خواص مختلف روغن سیاه دانه برای واژن

روغن سیاه دانه برای چه دردهایی خوب است؟ روغن سیاه دانه برای واژن خواص بسیار زیادی دارد. بعضی از مهمترین خواص به شرح زیراند:

روغن سیاه دانه برای تیرگی واژن 

یکی از اصلی‌ترین خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی واژن است. از آنجایی که این روغن سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا ۶ و امگا ۳ است قدرت جوانسازی پوست دارد. در نتیجه نه تنها می‌تواند رنگ تیره پوست اطراف بیکینی را برطرف کند بلکه به رفع چین و چروک‌های سطحی نیز کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت کافیست چند قطره از روغن را بر روی ناحیه ریخته و به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید و سپس آن را پاک کنید.

* از خواص روغن زیتون برای سفیدی واژن چه میدانید؟

روغن سیاه دانه برای عفونت واژن 

یکی از خواص مالیدن روغن سیاه دانه برای واژن درمان عفونت‌ها به ویژه عفونت قارچی است. از آنجا که روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد ویروسی است می‌تواند در درمان بیماری‌های عفونی واژن به ویژه قارچ واژن و رفع بوی بد کمک کند. همچنین این روغن می‌تواند تعادل فلور میکروبی واژن را دوباره برگرداند که همین موضوع از ابتلا به عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

با استفاده موضعی می‌توانید از خواص روغن سیاه دانه برای  قارچ واژن استفاده کنید.

روغن سیاه دانه برای خارش واژن 

خارش واژن یکی از مشکلات بسیار شایع در زنان است که دلیل اصلی بروز آن عدم رعایت بهداشت و یا مشکلات عفونی است. همانطور که در بالا گفتیم روغن سیاه دانه برای واژن در درمان عفونت قارچی کمک می‌کند و از این رو می‌تواند با تقویت بهداشت دستگاه تناسلی به کاهش و رفع خارش کمک کند.

* علت خارش بیرونی واژن چیست؟

روغن سیاه دانه برای جوش واژن 

روغن سیاه دانه حاوی مواد ضد باکریایی و ضد التهابی است که می‌تواند از بروز و ایجاد جوش در ناحیه دستگاه تناسلی جلوگیری کند. شما می‌توانید از روغن سیاه دانه برای درمان انواع جوش سرسفید، سرسیاه و چرکی استفاده کنید‌. نه تنها استفاده موضعی از روغن سیاه دانه برای درمان جوش موثر است، بلکه مصرف خوراکی این دانه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

خواص روغن سیاه دانه برای رحم

خواص روغن سیاه‌ دانه برای رحم

خواص روغن سیاه دانه برای واژن تنها خواص این روغن برای دستگاه تناسلی زنان نیست. استفاده از این روغن می‌تواند به بهبود سلامت رحم نیز کمک کند. روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد منجر به کاهش التهاب رحم و بهبود عملکردش می‌شود.

همچنین استفاده از موضعی از این روغن در ناحیه رحم به گردش خون بیشتر در این قسمت کمک می‌کند. گردش خون بیشتر به منزله افزایش شانس لانه‌گزینی و حفظ بارداری است. روغن سیاه دانه با بهبود گردش خون شانس بارداری در افراد را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید استفاده موضعی از این روغن در زمان بارداری ممنوع است.

روغن سیاه دانه برای تنبلی تخمدان

روغن سیاه دانه یک داروی بسیار اثربخش برای تنبلی تخمدان نیز هست. ترکیب روغن سیاه دانه و عسل می‌تواند نقش مهمی در بهبود تنبلی تخمدان و در نتیجه افزایش شانس بارداری داشته باشد. تنبلی تخمدان مشکلی بسیار شایع در زنان است که درصد زیادی از علل ناباروری را به خود اختصاص می‌دهد. تنبلی تخمدان بر روند تخمک گذاری افراد تاثیر گذاشته و باعث ایجاد قاعدگی‌های بی‌نظم می‌شود.

روغن سیاه دانه برای سردی رحم

از نظر طب سنتی سردی رحم عامل اصلی تمام بیماری‌های اندام جنسی و اصلی‌ترین علت ناباروری است. خوشبختانه روش‌های زیادی برای گرم کردن رحم وجود دارد یکی از آنها استفاده از روغن سیاه دانه است. با استفاده از این روغن نه تنها از خواص روغن سیاه دانه برای واژن بهره‌مند می‌شوید بلکه به شکل جانبی سردی رحم را نیز کم می‌کنید. با کاهش سردی رحم شانس ابتلا به بیماری‌های مانند کیست‌های رحمی دردهای قاعدگی شدید و نازایی نیز کاهش پیدا می‌کند.

* با سایر گیاهان دارویی گرم کننده رحم در این مقاله آشنا شوید

سایر خواص روغن سیاه دانه

به جز خواص سیاه دانه برای واژن این روغن خواص و فواید دیگری نیز برای بخش‌های مختلف بدن دارد. از جمله مهمترین این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قند خون
  • کاهش وزن
  • بهبود مو 
  • التیام زخم
  • درمان درماتیت
  • درمان پسوریازیس
  • کاهش التهاب
  • درمان آکنه
  • درمان نفخ
  • کاهش کلسترول
  • درمان سوء هاضمه
  • درمان فشار خون
  • درمان ناباروری
  • بهبود عملکرد کلیه
  • کاهش دردهای شکمی

طرز تهیه روغن سیاه دانه 

حالا که از خواص روغن سیاه دانه برای واژن مطلع شدید بد نیست با طرز تهیه آن در منزل نیز آشنا می‌شوید. برای طرز تهیه این روغن به صورت زیر عمل کنید:

دانه‌های سیاهدانه را به طور کامل آسیاب کرده تا پودر شده و عصاره آن خارج شود.

پودر تهیه شده را در ظرف شیشه‌ای ریخته و روغن زیتون اضافه کنید. درب شیشه را بسته و خوب تکان دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

طرز تهیه روغن سیاه دانه

شیشه را با درب بسته در جایی گرم و خشک قرار دهید و هر  چند روز یک بار آن را تکان دهید تا دوباره مخلوط شود.  45-40 روز طول می‌کشد تا روغن سیاهدانه آماده شود. پس از رسیدن روغن آن را با پارچه ریز بافتی صاف کنید.  مراقب باشید که پوز از صافی عبور نکند روغن به دست آمده یک روغن تیره رنگ است. این روغن برای مصرف خوراکی نیست و فقط باید به صورت موضعی استفاده شود.

عوارض روغن سیاه دانه

همانطور که از خواص روغن سیاه‌دانه برای واژن بهره‌مند می‌شوید باید در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از آن می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد‌‌. توجه داشته باشید که اطلاعات قابل اعتماد کافی برای ایمن بودن دوره طولانی مدت استفاده از این دارو وجود ندارد.

روغن سیاه دانه در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود. همچنین می‌تواند باعث ناراحتی معده، استفراغ یا یبوست در افراد شود.

روغن سیاه دانه می‌تواند سطح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین را در مغز افزایش دهد. اگر همین الان از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید، افزودن سیاه دانه می‌تواند سطح سروتونین شما را بیش از حد افزایش دهد. عوارض جانبی ممکن است شامل تشنج، استفراغ و مشکلات قلبی باشد.

روغن سیاه دانه از روغن‌های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند. محققان بر این عقیده‌اند که مصرف بیش از حد امگا 6 می‌تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود و به طور بالقوه به بروز بیماری کمک کند. با این حال، شواهد واقعی در این زمینه متفاوت است.

چه کسانی نباید روغن سیاه دانه استفاده کنند؟

اگر از داروها، گیاهان دارویی و مکمل‌های فشار خون، قند خون، لخته شدن خون، خواب، درمان آهن کم، اضطراب و افسردگی استفاده می‌کنید، از زدن روغن سیاه‌ دانه برای واژن خودداری کنید.

همچنین اگر در حال حاضر مشکل کلیوی دارید، توصیه می‌شود قبل از مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنید. در نهایت، با توجه به تحقیقات محدود، زنان باردار یا شیرده باید از مصرف روغن سیاه دانه به جز در مقادیر کم  اجتناب کنند.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه 

بهره‌مندی از خواص روغن سیاه دانه برای واژن و هر بخش دیگری از بدن به صورت موضعی است. مثلا برای استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای چاقی صورت و دیگر مزایای روغن سیاه دانه برای صورت باید آن را روی پوست صورت خود بمالید.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای واژن

خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم نیز شامل درمان مشکلات کبدی چاقی و حتی گرفتن سردی رحم است. برای بهره‌بندی از خواص درمانی این روغن برای واژن بهتر است آن را اطراف واژن بمالید. استفاده از روغن سیاه دانه برای داخل واژن ممنوع است و توصیه می‌شود از تزریق یا وارد کردن این روغن به داخل واژن خودداری کنید‌.