استفاده از نوره در بارداری مجاز است؟+خطرات آن

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استفاده از نوره در بارداری

روش‌های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد بدن وجود دارد. از استفاده از ژیلت و مومک و اپیلاسیون گرفته تا روش‌های پیچیده‌تری مانند لیزر. اما طب سنتی نیز مانند همیشه گزینه‌هایی برای ارائه در این زمینه دارد. رایج‌ترین گزینه نوره یا واجبی است. در این مقاله از گهواره قصد داریم توضیح دهیم که نوره چیست و آیا استفاده از نوره در بارداری مجاز است یا خیر پس در این مقاله همراه ما باشید.

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای مراقبت بارداری و سلامت زیر نظر متخصصین، تبادل نظر با سایر کاربران همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

نوره چیست؟

قبل از توضیح در مورد استفاده از نوره در طب اسلامی لازم است توضیح دهیم که این ماده از چه ترکیباتی تشکیل شده است. نوره اصل یا واجبی که در اصطلاح بعضی به آن واجبی نیز می‌گویند از ترکیب آهک و زرنیخ به نسبت 6 به 1 تهیه می‌شود. زرنیخ حاوی آرسنیک است و نوعی سنگ متبلور است که در آذربایجان وجود دارد. نوره اصل زرد رنگ است و بوی تند و زننده ای دارد. به هر نسبت که رنگش سفیدتر شود یعنی آهکش بیشتر است.

این روش سنتی تولید نوره است اما در تولید بعضی از برندهای تجاری این محصول به جای زرنیخ از سولفید باریوم استفاده می‌کنند. حذف زرنیخ منجر به افت شدیدی در خواص نوره می‌شود. نوره بدون زرنیخ فقط قابلیت موبری دارد. عدم وجود زرنیخ در نوره از دو نشانه قابل تشخیص است:

اولاً نوره بدون زرنیخ سفید است.

ثانیاً بوی تند ندارد. بوی تند نوره به دلیل ترکیب سولفیدی زرنیخ است. بنابراین انواع معطر نوره فاقد زرنیخ بوده و خاصیت درمانی ندارند.

* در مورد خواص و مضرات اپیلاسیون در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

خواص نوره در بارداری

حذف موهای زائد تنها یکی از خواص نوره است. اگر قصد استفاده از نوره در دوران بارداری را دارید بهتر است با خواص آن آشنا شوید.

  • مبارزه با انواع سرطان سینه، پروستات، خون، پوست و ریه
  • از بین بردن موهای زائد و کاهش در حجم موها به مرور زمان
  • درمان روماتیسم
  • افزاینده قوای جسمی 
  • تقویت نور چشم
  • جلوگیری از بیماری‌های کبد و کلیه
  • درمان لاغری مفرط
  • از بین برنده جوش چرکی و نرم کردن پوست
  • دفع مواد زائد و رفع سودای بدن
  • درمان کننده عفونت رحم و رفع بوی بد آلت تناسلی
  • روشن کننده پوست (مانع از سیاه شدن محل موهای زائد می‌شود)
  • تحکیم استخوان
  • درمان کننده بواسیر
  • درمان واریکوسل

استفاده از پودر موبر نوره در بارداری

آیا استفاده از نوره در بارداری ضرر دارد؟ بعضی گمان می‌کنند که استفاده از نوره در زمان بارداری خطرناک است. اما استفاده از نوره از نظر طب سنتی در صورتی که بدون زرنیخ باشد ایرادی ندارد. نوره زرنیخ‌دار در بارداری به دلیل وجود آرسنیک می‌تواند خطرناک باشد.

* آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری مجاز است؟

به طور ویژه استفاده از نوره در ماه اول بارداری یا استفاده از نوع در سه ماه اول بارداری توصیه نمی‌شود زیرا در این دوران جنین در مرحله رشد بسیار حساسی است. همچنین توصیه می‌شود اگر استفاده از نوره قبل از اقدام به بارداری نداشته‌اید در این دوران نیز استفاده نکنید.

ترجیحاً توصیه می‌شود استفاده از پودر موبر در بارداری به ویژه استفاده از پودر موبر در ناحیه تناسلی در بارداری انجام نشود و در عوض از روشهای کم خطری مانند ژیلت برای رفع موهای زائد استفاده کنید. زیرا ترکیبات انواع کرم موبر و پودر می‌توانند جذب بدن شوند. همچنین از استفاده از نوره روی شکم در بارداری خودداری کنید.

روش استفاده از نوره در بارداری

در بالا گفتیم استفاده از نوره بدون زرنیخ در بارداری مجاز است. برای استفاده از نوره یا واجبی در بارداری کمی از آن را در یک کاسه آب ولرم مخلوط کنید تا حالتی به شکل ماست رقیق پیدا کند. تهیه نوره بدون دستکش انجام نشود زیر حالت برندگی دارد.

قسمتی از نوره را به روی محل موهای زائد بمالید و حداکثر ۵ دقیقه اجازه دهید روی پوست بماند و بعد آن را آبکشی کنید. ماندن بیش از حد نوره باعث سوختگی و التهاب پوست می‌شود. نوره را بیش از حد روی پوست نمالید.

نوره را باید به صورت ایستاده روی بدن  بگذارید زیرا گذاشتن نوره به شکل نشسته باعث فتق می‌شود. اما چون ایستادن در دوران بارداری می‌تواند دشوار باشد لذا توجه داشته باشید که انرژی کافی برای انجام این کار را دارید.

اگر در حمام نوره می‌گذارید مواظب باشید که دمای حمام بیش از حد بالا نباشد یا بخار نگرفته باشد که منجر به احساس ضعف و بی‌حالی در شما بشود. نوره گذاشتن می‌تواند زمان استحمام را طولانی کند مراقب باشید که هوا بیش از حد گرم نشود و در این زمان از آب گرم هم استفاده نکنید. نوره گذاشتن نباید منجر به خستگی مادر شود.

مضرات استفاده از نوره در بارداری

استفاده از نوره زرنیخ دار در بارداری می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. انواع بدون زرنیخ آن که خاصیت موبری دارد می‌تواند در حد اعتدال و با شرایطی که در بالا توضیح داده شد استفاده شود. نوره عوارض چندان زیادی ندارد اما در صورت استفاده نادرست یا ماندن بیش از حد روی پوست یا سابیده شدن به سطح پوست می‌تواند منجر به بروز سوختگی و التهاب پوستی شود. همچنین بعضی افراد به مواد موجود در نوره حساسیت دارند بنابراین اگر در دوران قبل از بارداری از این ماده استفاده نکردید بهتر است از استفاده از نوره در بارداری نیز خودداری کنید.