آموکسی سیلین در بارداری خطرناک است؟ | فواید و عوارض مصرف

تاریخ انتشار: خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آموکسی سیلین در بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری باید تحت کنترل شدید باشد. گروه‌های دارویی زیادی وجود دارند که مصرف آنها در این دوران می‌توانند منجر به سقط جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی، بروز مشکل حین زایمان و حتی خطراتی برای مادر شود. آموکسی سیلین یکی از داروهای بسیار رایجی است که افراد استفاده می‌کنند. اما سوال این است که استفاده از آن در دوران بارداری چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا مصرف آموکسی سیلین در بارداری مجاز است یا خیر و با جایگزین‌های این دارو آشنا شویم پس در ادامه همراه گهواره باشید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره از لیست داروهای مجاز و غیرمجاز بارداری مطلع شده و با دیگر مادران در این زمینه تبادل نظر داشته باشید.

کاربرد آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین Amoxicillin یک آنتی بیوتیک، عفونت کش و چرک خشک کن قوی است. از این دارو به تنهایی در درمان عفونت‌های باکتریایی خاصی مانند عفونت ذات الریه، برونشیت، عفونت مجاری ادراری، عفونت‌های گوش، گلو و عفونت دندان استفاده می‌کنند. شایع‌ترین استفاده ما از آموکسی سیلین برای درمان چرک و عفونت گلو در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین از آن در ترکیب با دیگر داروها در درمان بعضی بیماری‌های عفونی نیز استفاده می‌شود مانند عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری.

کاربرد آموکسی سیلین

مکانیسم عملکرد این دارو به این گونه است که از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند و در نتیجه آنها از بین می‌برند. این دارو به شکل قرص و کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ در بازار موجود است. استفاده از کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ برای کودکان زیر دو سال و کوچک ممکن نیست. بنابراین شربت آموکسی سیلین نیز برای کودکانی که قادر به استفاده از کپسول و قرص نیستند وجود دارد. کوآموکسی کلاو یک داروی ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک است که اثربخش بیشتری نسبت به آموکسی سیلین دارند و برای درمان عفونت‌های پوستی و سینوسی استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد فواید یا عوارض آموکسی سیلین ۵۰۰ در بارداری توضیح خواهیم داد.

* آیا خوردن آموکسی کلاو در شیردهی مجاز است؟

آیا مصرف آموکسی سیلین در بارداری ضرر دارد؟

آیا استفاده از قرص آموکسی سیلین در بارداری خطرناک است؟ همانطور که احتمالاً بیشتر شما می‌دانید داروها از نظر میزان خطر و عوارضی که برای جنین و مادر دارند در دوران بارداری به ۵ دسته تقسیم می‌شوند:

  • گروه اول گروه A گروهی از داروها هستند که آزمایشات انسانی و حیوانی در مورد آنها انجام شده و مشخص شده که هیچ عوارضی برای جنین مادر ندارد و از این رو جزو لیست داروهای مجاز در بارداری محسوب می‌شوند.
  • گروه دوم گروه B گروهی هستند که آزمایشات حیوانی نشان داده که برای جنین خطرناک نیستند اما هنوز آزمایشات انسانی دقیق و کاملی رویشان انجام نشده است. با این حال این گروه دارویی نیز جزو داروهای مجاز بارداری محسوب می‌شوند.
  • گروه سوم یا گروه C داروهایی هستند که مطالعات حیوانی مشکلاتی را در مورد جنین و بارداری نشان داده‌اند اما مطالعات کامل انسانی انجام نشده است.
  • گروه چهارم یا گروه D داروهایی هستند که مطالعات حیوانی و انسانی خطرات این داروها را برای مادر و جنین تشخیص دادند اما گاهاً فواید بالقوه آنها باعث می‌شود در بارداری به صورت کنترل شده استفاده شوند.
  • گروه پنجم یا گروه X داروهایی هستند که مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده که مصرف آنها می‌تواند عوارض بسیار خطرناک، ناهنجاری‌های جنینی و حتی مرگ جنین را به همراه داشته باشد. استفاده از این گروه دارویی به منزله ختم بارداری است. این گروه و دو گروه قبل جزو لیست داروهای ممنوع در بارداری محسوب می‌شوند.

گروه دارویی آموکسی سیلین گروه دوم یا همان گروه B است. به این معنا که استفاده از آن در دوران بارداری مجاز و بی‌خطر است. اما وقتی می‌گوییم قرص آموکسی سیلین در بارداری مجاز است به معنای مصرف بی‌رویه و بدون تجویز آن نیست. بلکه منظور این است که استفاده به اندازه و به جا از آن مشکلی برای جنین و مادر ندارد. با این حال مانند هر داروی دیگری شما باید برای استفاده از کپسول آموکسی سیلین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن آموکسی سیلین در اوایل بارداریخوردن آموکسی سیلین در اوایل بارداری

مصرف هر دارویی از جمله آموکسی سیلین در سه ماهه اول بارداری با احتیاط بیشتری انجام می‌شود. اگرچه استفاده از آموکسی سیلین در دوران بارداری مجاز است اما توصیه می‌شود از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه در سه ماهه اول بارداری خودداری و در عوض از روش‌های غیر دارویی مجاز و بی‌خطر برای درمان مشکلات خود استفاده کنید. بسیار از مادران در اوایل بارداری از وضعیت خود مطلع نیستند برای همین ممکن است از آموکسی سیلین در ماه اول بارداری استفاده کنند. در بیشتر موارد چنین اتفاقی بی‌خطر است و ضرری برای جنین ندارد. اما توصیه می‌شود به محض اطلاع از بارداری خود در مورد مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت کنید. استفاده از آموکسی سیلین در ماه آخر بارداری به ندرت مشکلی ایجاد می‌کند. اگرچه استفاده از آموکسی سیلین در زمان اقدام برای بارداری تاثیری بر قدرت باروری افراد نمی‌گذارد، با این حال توصیه می‌شود مصرف آنتی بیوتیک‌ها در این دوران تا حدالامکان کم باشد.

شیوه خوردن آموکسی سیلین در بارداری

آموکسی سیلین در بارداری هر چند ساعت یکبار است؟ دستور استفاده از آموکسی سیلین برای بارداری با قبل از این دوران تفاوتی ندارد. شما باید هر ۸ ساعت یک کپسول آموکسی سیلین مصرف کنید. اگرچه آموکسین در لیست داروهای مجاز در بارداری است اما دوز مجاز آموکسی سیلین در بارداری و تعداد قرص‌هایی که باید مصرف کنید را باید پزشک مشخص کند. ممکن است میزان مصرف آموکسی سیلین در بارداری برای دندان درد با میزان مصرف آموکسی سیلین در بارداری برای سرماخوردگی یا آموکسی سیلین برای گلو درد در بارداری متفاوت باشد.‌

عوارض آموکسی سیلین در بارداری

همانطور که گفتیم استفاده از آموکسی سیلین در بارداری و شیردهی مجاز است اما این بدین معنا نیست که این دارو هیچ گونه عوارضی ندارد. مجاز بودن استفاده از یک دارو در بارداری تنها به معنای این است که برای جنین یا مادر خطرات یا عوارض شدیدی ندارد. اما یک دارو همچنان عوارض عمومی خود را دارد. از عوارض تاثیر آموکسی سیلین در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض گوارشی مانند تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • حساسیت پوستی و راش پوستی

شدت و نوع عوارض در افراد مختلف، متفاوت است

عوارض آموکسی سیلین

جایگزین آموکسی سیلین در بارداری

وقتی تجویز آموکسی سیلین در بارداری انجام می‌شود به مادر توصیه می‌کنیم که از تغییر دارو به صورت خودسرانه خودداری کند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری محدود است به این معنا که همه اعضای این گروه دارویی در دوران بارداری مجاز نیستند. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند خطرات شدیدی برای مادر و جنین داشته باشند. آنتی بیوتیکهای خطرناک مانند:

  • استرپتومایسین: باعث نقص شنوایی جنین می‌شود.
  • تتراسایکلین: شامل مینوسایکلین، اکسی‌تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین که باعث لکه‌دار و رنگی شدن دندان جنین برای همیشه می‌شود.
  • نیتروفورانتوئین: باعث نابودی گلبول‌های قرمز کودک و زایمان زودرس می‌شود.
  • تریمتوپریم: منجر به نقص لوله عصبی می‌شود.