فواید کاکوتی برای رحم و تخمدان +پاکسازی و طرز تهیه

تاریخ انتشار: خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید کاکوتی برای رحم

داروهای شیمیایی زیادی برای پاکسازی رحم و یا رفع مشکلات مربوط به اندام تولید مثل زنان وجود دارد. با این حال امروزه عوارض و مشکلات مصرف داروهای شیمیایی برای همه مشخص شده است و در نتیجه تمایل بیشتری به مصرف داروهای گیاهی و گیاهانی که خواص دارویی دارند وجود دارد. یکی از این گیاهان داروی پرخاصیت گیاه کاکوتی است. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید کاکوتی برای رحم بیشتر توضیح دهیم پس همراه ما باشید.

قبل از شروع مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم با نصب اپلیکیشن گهواره با روش‌های افزایش باروری و پاکسازی رحم آشنا شده و از تجربیات دیگر مادران در این زمینه نیز بهره‌مند شوید.

خواص کاکوتی برای رحم

احتمالاً در مورد فواید کاکوتی برای رحم زیاد شنیده‌اید. عصاره گیاه کاکوتی دارای ترکیباتی مانند تانن، انواع فلاونوئید و سابونین است که می‌تواند در کاهش التهابات رحم بسیار موثر عمل کند. عفونت واژن و رحم از عفونت‌های بسیار شایع در زنان است که می‌تواند منجر به بروز درد، بوی بد و حتی ناباروری شود. از دلایل بروز این عفونت بر هم خوردن تعادل باکتریایی رحم است که می‌تواند در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی و یا انجام رابطه جنسی با افراد آلوده رخ دهد.

خوشبختانه خواص چاي خواص کاکوتی برای عفونت رحم و عفونت واژن نیز شناخته شده است. برگ‌ها و گل‌های گیاه کاکوتی حاوی عصاره‌ی تلخی به نام تیمول هستند که یک ماده ضدعفونی کننده و بو زدا است. همین خاصیت منجر شده از آن به عنوان یک ماده عفونت کش استفاده کنند. بنابراین با مصرف منظم دمنوش آن می‌توانید از فواید کاکوتی برای رحم و پاکسازی آن از باکتری‌ها بهره‌مند شوید.

کاکوتی چیست؟

کاکوتی یا گیاه آنخ کوهی یا کهلیت اوتی یکی از گیاهان خانواده نعناع است که مانند آن بوی تند و گرمی دارد. این گیاه در مناطق کوهستانی و هوای سرد می‌روید. به دلایل خواص دارویی بالقوه‌ای که دارد در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهاً گیاه کاکوتی و آویشن را با هم اشتباه میگیرند حال آنکه این دو گیاه با هم متفاوتند، ترکیبات متفاوتی دارند و در نتیجه خواص آنها نیز متفاوت است.

برگ این گیاه دارویی را به شکل عرق گیاهی و دمنوش مصرف می‌کنند. همچنین روغن کاکوتی نیز به شکل صنعتی برای خواص دارویی تولید و به فروش می‌رسد. کاکوتی طبع گرم و خشک دارد و از این رو با مصلحاتی مانند لبنیات دوغ و ماست مصرف می‌شود. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که کهلیک اوتی برای چی خوبه.

* روش‌ها و فواید پاکسازی رحم با داروهای گیاهی 

خواص کاکوتی برای قاعدگی

کاکوتی یک گیاه قاعده‌آور است و درنتیجه می‌تواند برای افرادی که قاعدگی‌های نامنظم و از دست رفته دارند بسیار موثر باشد. این افراد می‌توانند از خواص چای کاکوتی و یا چای کوهی بهره‌مند شوند. اما این همه ماجرا نیست گیاه کاکوتی به عنوان یک بادشکن عمل می‌کند و در نتیجه می‌تواند در کاهش درد قاعدگی‌ نیز کمک کننده باشد. له خاطر این خاصیت مصرف دمنوش کاکوتی به ویژه به افرادی که دارای کمردرد در دوران قاعدگی هستند توصیه می‌شود.

کاکوتی چیست

خواص کاکوتی برای تخمدان

به جز فواید کاکوتی برای رحم این گیاه برای تخمدان‌ها نیز مفید است. کیست تخمدان یک مشکل بسیار شایع در زنان است که می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند ناباوری یا قاعدگی‌های دردناک شود. در طب سنتی برای درمان کیست تخمدان از گرم کردن رحم استفاده می‌کنند و این کار را با مصرف مواد با طبع گرم انجام می‌دهند. در این راستا یکی از گزینه‌های درمانی دمنوش یا عرق کاکوتی است.

به جز این گیاه کاکوتی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند به بهبود علائم بافتی سندروم تخمدان پلی کیستیک و تنبلی تخمدان کمک کند و همچنین باعث کاهش ترشح گونادوتراپین‌ها و هورمون‌های تخمدانی می‌شود. به افراد مبتلا به کیسه تخمدانی توصیه می‌شود در کنار استفاده از داروهای شیمیایی از خواص این دمنوش‌های گیاهی موثر نیز بهره‌مند شوند.

خواص کاکوتی برای تخمدان

*  از خواص چای کوهی برای رحم چه می‌دانید

خواص کاکوتی برای مردان

در کنار فواید کاکوتی برای رحم نباید از خواص آن برای مردان نیز غافل ماند. در وهله اول کاکوتی یکی از گیاهان دارویی است که منجر به افزایش قوای جنسی و میل جنسی در مردان می‌شود. همچنین اثرات آن در مورد درمان ناباروری مردان نیز تایید شده است. کاکوتی حاوی موادی به نام تیموکینون و نیگلون است که این مواد می‌توانند از اسپرم در برابر رادیکال‌های آزاد و سایر مواد آسیب زننده حفاظت کنند. از این رو از این طریق نیز می‌تواند به افزایش قدرت باروری مردان کمک کند.

عوارض مصرف کاکوتی

هر ماده‌ای که جنبه دارویی دارد چه یک ماده شیمیایی و چه یک ماده گیاهی در کنار خواصی که دارد می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد که باید به آن توجه داشت. درمورد کاکوتی نیز چنین است. در کنار خواص چای و دمنوش و عرق کاکوتی برای رحم باید مراقب مضرات کاکوتی نیز باشید. مصرف دائم عصاره این گیاه به هر شکل می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. از این رو به افرادی که به فشار خون مزمن مبتلا هستند توصیه می‌شود از مصرف مداوم این دمنوش خودداری کنند.

همچنین توصیه می‌شود به ازای هر ۶ روز مصرف مداوم این دمنوش کمی به خود استراحت دهید و سپس دوباره مصرف آن را از سر بگیرید. بعلاوه بعضی افراد می‌توانند به دمنوش این گیاه واکنش‌های آلژیک و حساسیتی نشان دهند. بنابراین اگر تا به حال این دمنوش را مصرف نکرده‌اید در بار اول با احتیاط مصرف کنید و مواظب بروز واکنش‌های آلرژی احتمالی آن باشید. توجه داشته باشید مصرف کاکوتی برای زنان باردار به ویژه در ماه‌های اول بارداری توصیه نمی‌شود زیرا خطر سقط جنین دارد.

عوارض کاکوتی

طرز مصرف کاکوتی

راحت‌ترین راه استفاده از فواید کاکوتی برای رحم تهیه دمنوش آن است. برای تهیه دمنوش کاکوتی ابتدا برگ‌های خشک شده این گیاه را از عطاری تهیه کنید. سپس در یک قوری یک قاشق برگ خشک شده و یک فنجان آب جوش بریزید درب قوری را بگذارید و اجازه دهید با حرارت غیر مستقیم دم بکشد. سپس عصاره را صاف کرده و میل کنید. عرق کاکوتی را نیز می‌توانید بعد از یک وعده غذایی به همراه یک لیوان آب میل کنید.