خوردن ماکارونی در بارداری | فواید و مضرات آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماکارونی در بارداری

در هرم غذایی، ماکارونی در گروه نان و غلات قرار می‌گیرد که یکی از مواد ضروری برای بدن مادران باردار است، اما ممکن است سؤالاتی دربارۀ مصرف این مادۀ غذایی در دوران بارداری برای مادران مطرح شود که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم. به‌طورکلی، خوردن ماکارونی در دوران بارداری، اگر متعادل باشد و با مواد مفید دیگر ترکیب شود، بسیار سودمند است.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند تغذیه بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنند.

در دوران بارداری در خوردن ماکارونی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خوردن ماکارونی در دوران بارداری بی‌خطر است و پزشکان مصرف آن را منع نمی‌کنند، ولی توصیه می‌کنند از ماکارونی تهیه‌شده از غلات کامل استفاده شود. به‌طورکلی، غذاهایی که از غلات کامل تهیه می‌شوند منابع سرشار فیبر، آهن و اسیدفولیک هستند. همچنین مصرف ماکارونی، به‌خصوص ماکارونی غلات کامل، به زنان باردار کمک می‌کند تا کربوهیدارت لازم در رژیم غذایی‌شان را تأمین کنند.

خوردن ماکارونی در بارداری

خوب است بدانیم غذاهایی که کربوهیدرات فراوانی دارند، مانند ماکارونی ساده، به از بین بردن تهوع صبحگاهی نیز کمک می‌کند. البته نباید فراموش کرد که آبکشی کردن و دم کردن ماکارونی سبب از بین رفتن بیشتر این فواید می‌شود. پس بهتر است زنان باردار از خوردن ماکارونی‌های آبکشی‌شده و دم‌کرده پرهیز کنند.

علاوه‌بر استفاده از ماکارونی غلات کامل، می‌توان با انتخاب کردن موادی که در مایۀ ماکارونی استفاده می‌شود، بر ارزش غذایی خوراکی‌ها افزود، مثلاً افزودن سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی، مانند ماهی و مرغ، به ماکارونی راهی برای سالم‌تر کردن این غذا در دوران بارداری است.

انواع ماکارونی‌های آماده، قبل از خشک شدن، پاستوریزه می‌شوند. این کار احتمال رشد باکتری‌هایی را که ممکن است در دوران بارداری مضر باشند کم می‌کند. بااین‌حال، بهتر است زنان باردار از خوردن ماکارونی نپخته پرهیز کنند، زیرا هضم آن دشوار است و جذب مواد غذایی دیگر را مختل می‌کند. بنابراین خوردن اسپاگتی هم در دوران بارداری بی‌خطر است، ولی باید از پخته شدن همۀ مواد آن مطمئن شد. زنان بارداری که هوس می‌کنند ماکارونی خام یا نیم‌پز بخورند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

زنان بارداری که، به جای ماکارونی کارخانه‌ای، ماکارونی خانگی مصرف می‌کنند باید بیشتر احتیاط کنند، زیرا خمیر ماکارونی حاوی تخم‌مرغ خام و آرد است که ممکن است باکتری‌های مضر داشته باشند. زنان باردار نباید خمیر ماکارونی را خام بخورند، زیرا خطرات بسیاری دارد، ازجمله آلوده بودن به سالمونلا (salmonella) و ای.کولی (E.Coli). بنابراین زنان باردار باید پیش از مصرف ماکارونی خانگی مطمئن شوند که خمیر آن کاملاً پخته است.

زنان بارداری که ماکارونی را همراه پنیر دوست دارند باید در انتخاب پنیر دقت کنند و در پختن ماکارونی فقط از پنیرهایی استفاده کنند سفت باشد،مانند پنیر پارمزان، موزارلا و ریکوتا، و از خوردن پنیرهای نرم، مانند بری (brie) و بلوچیز (blue cheese)، پرهیز کنند، زیرا این پنیرها اغلب از شیر پاستوریزه‌نشده تهیه می‌شوند که ممکن است حاوی باکتری لیستریا (listeria) باشد. همچنین زنان باردار باید پنیرهایی را مصرف کنند که در کارخانه پاستوریزه شده باشند.

خوردن ماکارونی با سویا در دوران بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

به‌طورکلی، خوردن سویا در دوران بارداری بی‌خطر است، ولی مانند هر مادۀ غذای دیگری، در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود. سویایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد از گیاه سویا تهیه می‌شود که زیرمجموعۀ حبوبات طبقه‌بندی می‌شود و منبعی غنی از پروتئین گیاهی و فیبر و چربی اشباع‌نشده است.

* آیا  خوردن حبوبات در بارداری مجاز است؟

خوردن سویا در بارداری از افسردگی پیشگیری می‌کند. همچنین به کنترل قند خون کمک می‌کند و ازآنجاکه سرشار از پروتئین گیاهی است می‌تواند برای گیاهخواران بسیار مفید باشد.

در سویا ترکیبی وجود دارد به نام ایزوفلاون (isoflavoes) که مشابه هورمون استروژن است و با رشد جنسی زنان، چرخۀ قاعدگی و بارداری ارتباط دارد. دربارۀ اینکه ایزوفلاون بر مسائل هورمونی زنان چه‌قدر مؤثر است، پژوهش‌های مختلفی انجام شده است، ولی نتایج متناقضی به دست آمده است. بنابراین زنان باردارِ مبتلا به بیمارهای هورمونی، مانند کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، بهتر است دربارۀ مصرف سویا با پزشک مشورت کنند.

آیا خوردن سالاد ماکارونی در دوران بارداری مفید است؟

اگر ماکارونی در سالاد با موادی ترکیب شود که برای مادر و جنین خاصیت داشته باشند، می‌تواند بسیار مفید باشد. فقط باید به چند نکته دقت کرد:

سالادهای ماکارونی که به فروش می‌رسند ممکن است بیرون از یخچال مانده باشند یا پیش از رسیدن به دست مشتری زمان زیادی از درست کردنشان گذشته باشد. در این شرایط ممکن است در سالاد باکتری‌های مضر رشد کنند. بنابراین بهتر است زنان در دوران بارداری از خوردن سالاد ماکارونی آماده پرهیز کنند و سالادهای خانگی بخورند.

فواید ماکارونی در بارداری

در بسیاری از سالادهای ماکارونی سیب‌زمینی پخته هم هست. باید توجه داشت که با خوردن سیب‌زمینی در کنار ماکارونی حجم زیادی کربوهیدرات وارد بدن می‌شود که اگر کنترل نشود ممکن است سبب چاقی و اضافه وزن شود.

در بسیاری موارد، سس سالاد ماکارونی حاوی مقدار زیادی مایونز است. خوردن مایونز در بارداری باید کنترل‌شده و بهداشتی باشد تا سبب اضافه وزن و مسمومیت نشود.

آیا زنانی که دیابت بارداری دارند می‌توانند ماکارونی بخورند؟

زنانی هم که مبتلا به دیابت بارداری هستند می‌توانند ماکارونی بخورند، اما باید ماکارونی‌های تهیه‌شده از گندم کامل یا غلات کامل مصرف کنند. ماکارونی غلات کامل سبب افزایش قند خون نمی‌شود، زیرا غلات کامل در بدن دیرتر از غلات تصفیه‌شده، در ماکارونی سفید، هضم می‌شود. بااین‌حال، افراد مبتلا به دیابت بارداری نباید در هر وعدۀ غذایی بیشتر از 45تا 60 گرم کربوهیدرات مصرف کنند.

ویار ماکارونی و جنسیت جنین

هوس کردن ماکارونی در دوران بارداری در زنان باردار بسیار رایج است. هنوز علت دقیق هوس کردن غذا، یا همان ویار بارداری، ناشناخته است، اما پژوهشگران آن را ناشی از تغییرات هورمونی و تغییر نیازهای غذایی بدن می‌دانند. به نظر می‌رسد هورمون‌های بارداری حس چشایی و بویایی را قوی‌تر می‌کنند و درنتیجه میل به غذایی خاص در بدن زن باردار به وجود می‌آید. علاوه‌بر این کمبود بعضی مواد مغذی سبب هوس غذای خاصی می‌شود تا این کمبود جبران شود.

ویار ماکارونی و جنسیت جنین

در قدیم، تلاش می‌کردند از تغییر چهرۀ زن باردار و ویارهای او پی به جنسیت جنین ببرند. گاهی این حدس و گمان‌ها درست از آب درمی‌آمد و گاهی نه. امروزه مشخص شده است که این نشانه‌ها ربطی به جنسیت جنین ندارد و بسته به بدن و شرایط زندگی هر زنی ممکن است برای او پیش بیاید.

منابع

wildgrain.com

healthline.com