میگو در بارداری - فواید و مضرات آن برای جنین

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میگو در بارداری

‌میگو یکی از غذاهای دریایی خوشمزه و پرخاصیت است. خوشبختانه میگو یک انتخاب بسیار سالم برای دوران بارداری محسوب می‌شود به شرطی که به شکل درست پخته و مصرف شود. مصرف میگو میزان زیادی پروتئین، ویتامین ب۲ و ویتامین دی در اختیار بدن مادر قرار می‌دهد که برای رشد جنین ضروری‌اند. آهن، منیزیم و پتاسیم میگو نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین چون جیوه در میگو پایین است از این رو می‌توانید آن را با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کنید. با این حال حتی سوء مصرف پرخاصیت‌ترین ماده غذایی نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد. در ادامه در مورد خواص و عوارض مصرف میگو در دوران بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات کاملی در مورد تغذیه مناسب در بارداری به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

خواص میگو در بارداری چیست؟ 

میگو در بارداری چه خاصیتی دارد ؟ قبل از هر چیز به فواید میگو در بارداری میپردازیم. میگو و بسیاری از انواع غذاهای دریایی بسیار سالم هستند زیرا حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز زن باردار هستند. به عنوان مثال، غذاهای دریایی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

خواص میگو در بارداری

* از فواید و مضرات خوردن ماهی در بارداری چه میدانید؟

طبق تحقیقات، اسیدهای چرب امگا 3 مانند آنهایی که در میگو یافت می‌شوند می‌توانند خطر زایمان زودرس را در دوران بارداری کاهش دهند. علاوه بر این، نوزادانی که از مادرانی با دریافت کافی امگا 3 به دنیا می‌آیند، کمتر دچار وزن کم هنگام تولد می‌شوند.

همچنین اعتقاد بر این است که امگا 3 برای رشد مغز و چشم جنین بسیار مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از ویتامین‌های دوران بارداری شامل آنها می‌شود - اما اگر بتوانید این اسیدهای چرب را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، این یک امتیاز اضافی است. از آنجایی که مغز در ماه‌های اولیه شکل می‌گیرد به خورد میگو در اوایل بارداری توصیه می‌شود.

خوردن میگو در بارداری پروتئین، ویتامین B-2 و ویتامین D را نیز برای بدن شما فراهم می‌کند. بعلاوه، غذاهای دریایی و میگو منبع آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. خوردن غذاهای غنی از آهن در دوران بارداری به بدن شما کمک می‌کند تا برای شما و جنین خون اضافی تولید کند. این موضوع می‌تواند با کم خونی ناشی از فقر آهن مبارزه کند و انرژی بیشتری در دوران بارداری به شما بدهد.

بنابراین ایا همیشه استفاده از میگو در بارداری خوب است؟ بله میگو در بارداری خوب است اگر به اندازه مصرف و درست پخته شود.

میگو و دیابت بارداری

آیا در صورت داشتن دیابت مصرف میگو در بارداری بد است؟ خوشبختانه مصرف ماهی و میگو در بارداری به دلیل قند و کلسترول پایین گزینه‌های بسیار مناسبی برای افرادی هستند که به دیابت بارداری یا فشار خون مبتلا هستند. میگو به طور ویژه چون کربوهیدرات و قند نزدیک به صفر دارند می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افراد دیابتی باشد.

میزان جیوه و تاثیر میگو در بارداری

یکی از دلایلی که مصرف میگو در زمان بارداری توصیه می‌شود محتوای جیوه کم آن است. یکی از مسائل بسیار مهم در مصرف غذاهای دریایی در زمان بارداری جیوه است. متاسفانه بسیاری از محصولات دریایی حاوی درصدهای جیوه هستند که میزان آن بسته به نوع محصول غذایی متفاوت است.

برای مثال ماهی‌های بزرگ مانند ماهی مارلین ماهی روغنی یا ماهی نارنجی حاوی میزان بالای جیوه هستند که استفاده از آنها در طول بارداری ممنوع است. جیوه می‌تواند رشد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه‌های جنین را مختل کند و حتی در مقادیر کم نیز می‌تواند عوارض خود را به جای بگذارد.

میزان جیوه میگو در بارداری

خوشبختانه میگو از این نظر مستثناست و به دلیل محتوای جیوه کم می‌تواند در بارداری به راحتی مصرف شود. توجه داشته باشه که رابطه بین اندازه و میزان جیوه در مورد میگو نیز صادق است. یعنی میگوهای بزرگتر نسبت به میگوهای کوچکتر جیوه بیشتری دارد.

بنابراین توصیه می‌شود از مصرف شاه میگو در بارداری که بزرگ است خودداری کنید و به جای آن از میگوهای کوچکتر و معمولی استفاده کنید.

عوارض میگو در بارداری

آیا خوردن میگو در بارداری ضرر دارد؟ وقت آن است در مورد ضرر میگو در بارداری صحبت کنید. اگر ویار میگو در بارداری دارید هیچ ایرادی ندارد که از این ماده غذایی استفاده کنید با این حال باید یک نکته را در نظر داشته باشید. سوء مصرف میگو می‌تواند منجر به مسمومیت و مشکلات گوارشی شود.

همچنین مصرف میگو به شکل خام یا نیمه پخته می‌تواند باعث آلودگی‌های میکروبی و باکتری‌هایی شود. بهتر از میگو را به شکل ساده خود سرخ یا کبابی کنید و از خوردن آن به شکل‌های فرایند شده مانند ناگت میگو در بارداری خودداری کنید. میگو سوخاری در بارداری هم بهتر است مصرف نشود. میگوی فرایند شده یا سوخاری شده حاوی مواد افزودنی زیادی است و در روغن سرخ می‌شود که می‌تواند از خواص آن کم کند

خوردن قلیه میگو در بارداری یا پلو میگو در بارداری گزینه‌های مناسبی برای مصرف این ماده غذایی پرخاصیت هستند. به طور کلی مضرات مصرف میگو بسیار کم است مگر آنکه شما در مصرفش افراط کنید.

خوردن میگو قبل از بارداری

بعضی خوردن میگو برای بارداری را پیشنهاد می‌دهند.میگوها منبع عالی پروتئین هستند. آنها  حاوی ویتامین‌های B3، B6، B12، E و D نیز هستند که برای باردار شدن فوق العاده هستند. این آبزیان خوشمزه سرشار از سلنیوم هستند که برای سلامت و تحرک اسپرم بسیار عالی است. از این رو به مردان با مشکلات ناباروری خوردن میگو برای بارداری توصیه می‌شود.

* برای اطلاع از  نکات مهم تغذیه آقایان قبل از بارداری کلیک کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف میگو در دوران بارداری

در مورد نقش میگو در بارداری در بالا گفتیم. اما صرف اینکه مصرف میگو در دوران بارداری بیخطر است، به این معنی نیست که اقدامات احتیاطی در موردش وجود ندارد.

خوردن میگو در بارداری

برای ایمن بودن، از خوردن غذاهای دریایی خام به طور کامل در دوران بارداری اجتناب کنید. بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند. بنابراین، وقتی غذاهای دریایی نیم پز می‌خورید، خطر ابتلا به یک بیماری ناشی از غذا وجود دارد. به علاوه، می‌تواند برای نوزاد خطرناکتر باشد.

بنابراین، از میگو خام مثلا در سوشی و هر نوع دیگر از غذاهای دریایی نپخته خودداری کنید. هنگام سفارش غذای دریایی در رستوران، همیشه تأیید کنید که غذاها کاملاً پخته شد باشند. و هنگام تهیه غذای دریایی خود در خانه، مطمئن شوید که کاملاً پخته شده و دمای داخلی آن 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتیگراد) است.

همچنین ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی را فقط از فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای ماهی معتبر  خریداری کنید. اگر غذاهای دریایی خود را از آب‌های محلی تهیه کنید ممکن است دارای آلودگی باشند.

بهترین روش پخت میگو در بارداری

همونطور که در بالا نیز گفته شد طرز تهیه میگو در بارداری برای سلامت آن اهمیت دارد. برای بهره‌مندی از خاصیت میگو بهتر است تا حد امکان از سرخ کردن عمیق آن خودداری کنید. منظور از سرخ کردن عمیق تهیه میگو در ظرف‌های گود با عمق بالای روغن است.

این کار نه تنها دمای روغن را بالا می‌برد و خاصیت آن را تغییر می‌دهد بلکه کالری میگ را نیز افزایش می‌دهد و بسیاری از مواد مغذی در اثر حرارت بالا از بین می‌رود.

میگو کبابی یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای تهیه میگو در باردار است چون هم روغن در آن استفاده نمی‌شود و هم میگو به طور کامل پخته می‌شود.

* بهترین روش پهت ماهی برای جذب امگا 3 کدام است؟

میگو در بارداری طب سنتی

در بارداری نیز مصرف میگو توصیه می‌شود میگو دارای طبع گرم و‌تر است و مصلح آن سکنجبین است. طب سنتی نیز به خواص میگو در سه ماهه اول بارداری برای تشکیل چشم و مغز جنین تاکید شده است.

میگو در بارداری در طب سنتی

همچنین مصرف میگو در سه ماهه سوم بارداری نیز می‌تواند مفید باشد زیرا از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توان از میگو برای کنترل فشار خون در این دوران نیز استفاده کرد این موضوع به طور ویژه برای زنان مبتلا به پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری مفید است.