زیره در بارداری - خواص و مضرات + دوز مجاز روزانه

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زیره در بارداری

زیره یکی از ادویه‌هایی است که مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند نگرانی‌هایی ایجاد کند. متاسفانه زیره از جمله ادویه‌هایی است که اطلاعات کم و محدودی در مورد استفاده از آن در دوران بارداری وجود دارد. با این حال بر اساس اطلاعات موجود مصرف زیره اگر در مقدار کم و غیر تغلیظ شده استفاده شود خطری ندارد اما به شکل عرق و دمنوش و حتی روغن ماساژ می‌تواند خطرات زیادی برای بارداری از جمله افزایش فشار خون یا تولد نوزاد کم وزن داشته باشد و حتی باعث سقط جنین شود. به هر حال زیره یک ادویه قاعده آور است و نباید در خوردن آن افراط کنید. همچنین اگر یک بارداری پرخطر را تجربه می‌کنید بهتر است مصرف آن را در این دوران کاملاً قطع کنید. در ادامه بیشتر در مورد خواص و عوارض زیره در طول ماه‌های مختلف بارداری توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه بارداری و در ابزار مرافبت‌های دوران بارداری به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین از پیام تخصصی مشاور استفاده نمایید.

خواص زیره در بارداری

قبل از هر چیز می‌خواهیم در مورد فواید زیره در بارداری توضیح دهیم. این ادویه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مهمی از جمله ویتامین c، ویتامین B6، آهن، منیزیم، پتاسیم، پروتئین و ....است که مجموعه این‌ها خواص فوق العاده‌ای را برای این ادویه رقم زدند.

خواص زیره در بارداری

* انواع ادویه مناسب بارداری کدام است؟

یکی از خواص احتمالی زیره در دوران بارداری کمک به بهبود هضم و گوارش است. مصرف خوراکی زیره سیاه همراه با نعناع باعث بهبود علائم سوء هاضمه می‌شود. مشخص نیست که مصرف زیره به تنهایی کمک کننده است یا خیر.

همچنین این ادویه به ضد نفخ بودن شهرت دارد که یکی از مشکلات بسیار شایع در دوران بارداری است. همچنین استفاده از زیره در بارداری به دلیل فیبر بالا هم باعث احساس سیری در افراد می‌شود و هم یبوست را از بین می‌برد. زیره یکی از بهترین ادویه‌ها برای درمان مشکل یبوست است.

مضرات مصرف زیره در بارداری

آیا استفاده از زیره در بارداری مضر است؟ خوردن زیره در بارداری بد است اگر از حد اعتدال خارج شود. و همچنین خوردن انواع تغلیظ شده زیره در بارداری نیز توصیه نمی‌شود مانند دمنوش زیره در بارداری یا عرق زیره در بارداری و حتی چای زیره دربارداری. یکی از مهمترین نگرانی‌ها در مورد تاثیر زیره در بارداری خاصیت قاعده آور بودن آن است که منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین میشود.

دیگر مشکل مصرف ادویه زیره در بارداری افزایش سطح استروژن است. استروژن یکی از هورمون‌های جنسی است که افزایش آن در دوران بارداری با خطراتی مانند وزن کم تولد و افزایش فشار خون همراه است. افزایش فشار خون در طول بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند با مشکلاتی مانند زایمان زودرس و حتی سقط جنین همراه باشد.

روغن زیره باعث شروع قاعدگی و خونریزی می‌شود و ممکن است باعث سقط جنین شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا زیره سیاه روی پوست در دوران بارداری بی خطر است یا خیر وجود ندارد. بهتر است محتاط بمانید و از استفاده از آن خودداری کنید.

افراط در مصرف یا شکل تغلیظ شده زیر در بارداری ضرر دارد اما اگر در حد کم در بعضی غذاها مانند پلو زیره در بارداری یا پنیر زیره در بارداری استفاده شود ممکن است بی خطر باشد.  به طور ویژه توصیه می‌شود که از مصرف زیره در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید . 

اگر هوس زیره در بارداری داشتید چند نکته را رعایت کنید:

  • اولاً زنان باردار نباید در مصرف زیره افراط کنند و باید آن را در مقادیر بسیار کم در روز استفاده کنند. مصرف کم زیره در بارداری ابرادی ندارد.
  • ثانیاً اشکال تقلید شده مانند دمنوش و عرق زیره در این دوران ممنوع است.

مضرات زیره در بارداری

زیره سبز یا زیره سیاه در بارداری

همانطور که می‌دانید زیره دو نوع سبز و سیاه دارد. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که زیره سبز در بارداری بهتر است یا زیره سیاه؟ زیره سبز و سیاه از بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت دارند. از این رو خواص و مضرات متفاوتی نیز دارند. زیره سبز طعم بهتر اما عطر ضعیف‌تری دارد. زیره سیاه از نظر ویژگی شبیه رازیانه و انیسان است.

* آیا خوردن فلفل سیاه در بارداری مجاز است؟

زیره سیاه خاصیت قاعده آوری دارد و به طور ویژه در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. از زیره سبز بیشتر در انواع دمنوش استفاده می‌شود. در مورد اینکه کدام یک از این دو زیره در حاملگی خطرناک‌تر هستند اطلاعات دقیقی وجود ندارد. با این حال زیره‌ای که ما بیشتر در آشپزی از آن استفاده می‌کنیم زیره سیاه است. از خوردن زیره سبز در بارداری به شکل عرق یا دمنوش خودداری کنید.

برای بهره‌بندی از خاصیت زیره در بارداری در هر دو نوع باید به آن نکاتی که در بالا گفته شد توجه داشته باشید.

زیره کوهی در بارداری

زیر کوهی نوع دیگر از زیره است که در ایران و در سمت کرمان در کوهستان‌ها رشد می‌کند. زیره از نوع زیره سیاه بوده و نکاتی که در بالا در مورد مصرف زیره کوهی نیز صدق می‌کند و .استفاده از پودر زیره یا زیره در برنج در بارداری در حد اعتدال بی‌خطر است .

زیره کوهی در بارداری

میزان مجاز روزانه زیره در بارداری

اینکه دقیقاً استفاده از چه مقدار زیر تو بارداری بی‌خطر است مشخص نیست. هنوز عدد دقیقی در مورد میزان مجاز تعیین نشده است. در دوران غیر از بارداری شما می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری تا غذاخوری زیره در روز مصرف کنید اما در دوران بارداری این مقدار باید بسیار کمتر شود. به طور کلی بهتر است از مصرف مواد غذایی نگران کننده مانند زیره در دوران بارداری خودداری کرده و خواص آن را از سایر مواد غذایی کم خطرتر بگیرید. مخصوصاً اگر بارداری پر خطری دارید یا در گذشته سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس دارید بهتر است به طور کامل مصرف این ادویه را در دوران بارداری کنار بگذارید.