خوردن بنه در بارداری یا پسته کوهی + فواید و مضرات

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بنه در بارداری

مغزیجات در گروه چربی‌های سالم قرار دارند که می‌توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی در اختیار زنان در طول بارداری بگذارند. یکی از مغزهای محلی و کوهی ما بنه است. بنه یا پسته کوهی سرشار از اسید‌های چرب غیر اشباع، توکوفرول‌ها، فیتواسترول، کاروتنوئید‌ها و ویتامین‌های گروه A، E، B و D است. و از جمله خواص بنه در بارداری می‌توان به کاهش سطح کلسترول، خاصیت میکروکشی، کاهش دردهای مفصلی، درمان کم خونی، کمک به بهبود وضعیت پوست و مو و ... اشاره کرد. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات مصرف بنه در بارداری توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه بارداری و موادغذایی مفید و مضر، به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر کنید.

درخت بنه چیست؟

بنه که به پسته کوهی نیز معروف است نوعی درخت با میوه‌های شبیه به پسته است که در اصطلاح محلی به آن کلخنگ نیز می‌گویند. در طب سنتی به بنه حبه الخضرا نیز می‌گویند و میوه‌های آن طبعی گرم و خشک دارد. این میوه یکی از جمله میوه‌های بومی ایران است که در فصول سرد میوه داده و در مکان‌های سردسیری می‌روید. از بنه در تهیه انواع خورشت، اشکنه، مربا، ترشی و... استفاده می‌شود. همچنین روغن این میوه نیز خاصیت درمانی دارد. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات مصرف بنه کوهی در بارداری توضیح خواهیم داد.

بنه چیست

آیا خوردن بنه در بارداری مجاز است؟

متاسفانه اطلاعات بسیار کاملی در مورد ایمنی مصرف بنه در بارداری وجود ندارد. با این حال به دلیل خاصیت قاعده آور بودن آن بعضی متخصصین مصرفش را در دوران بارداری مجاز نمی‌دانند.

* مزایا و معایب خوردن پسته تازه در بارداری 

برخی دیگر معتقدند اگر بنه به میزان کم و یا در حد اعتدال مصرف شود مشکلی ندارد.به دلیل وجود این نظرات متناقض و ناقص توصیه می‌شود اگر بارداری پر خطری دارید از خوردن بنه در بارداری خودداری کنید.

فواید بنه در بارداری

از مهمترین خواص مغز بنه در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص ضد میکروبی 

یکی از مهم‌ترین خواص مصرف مغز بنه در بارداری بهره‌مندی از خواص ضد میکروبی آن است . استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و ضد میکروبی در دوران بارداری با محدودیت‌های همراه است. از این رو بهترین راه حل برای مبارزه با اینگونه بیماری‌ها مصرف مواد طبیعی مانند خوردن کلخنگ در بارداری است که اثرات ضدمیکروبی دارند.

مثلاً مشخص شده که شما می‌توانید با مصرف بنز در بارداری با باکتری‌های مانند باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و کلوستریدیوم اسپوروژنز مبارزه کنید.

خواص بنه در بارداری

کاهش کلسترول و بیماری‌های قلبی

افزایش فشار خون یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که می‌تواند خطرات جبران ناپذیری مانند زایمان زودرس یا سقط جنین داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای روغن بنر در بارداری کاهش سطح کلسترول خون است.

روغن بنز سرشار از اسید چرب‌های غیر اشباع است و مصرف آن می‌تواند سبب افزایش HDL و کاهش LDL  شود که همین نتیجه با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.

کنترل دیابت بارداری

دیابت بارداری یک مشکل شایع در دوران بارداری هست که علاوه بر چاقی مادر و جنین می‌تواند باعث زایمان زودرس و مشکلات این چنینی شود.

ویتامین‌های گروه ب و دی بهترین ویتامین‌ها برای کنترل دیابت هستند. شما می‌توانید با مصرف مغز بن در بارداری میزان زیادی از این ویتامین‌ها را دریافت کنید. با مصرف آب بنه در بارداری و داشتن یک رژیم غذایی سالم و تحرک کافی می‌توانید دیابت این دوران را کنترل کنید.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین سی یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است. متاسفانه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در روند سیستم ایمنی اختلالات ایجاد می‌شود. از این رو بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. با خوردن پسته کوهی در بارداری و دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین c می‌توانید تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

* مصرف آجیل در بارداری چه مزایا و مشکلاتی دارد؟

داشتن پوست و موی بهتر

با خوردن بنه تازه در بارداری میزان زیادی ویتامین e دریافت می‌کنیم. ویتامین e بهترین ویتامین برای تقویت بافت پوست و مو است. و از آنجا که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی پوست و مو دچار آسیب می‌شوند و شما شاهد ریزش مو یا انواع لکه و جوش هستید لذا با مصرف بنه کوهی در بارداری می‌توانید به میزان زیادی این مسئله را جبران کنید.

کمک به درمان کم خونی بارداری

از آنجایی که جنین در بدن شما در حال رشد و نمو است و از مواد مغذی خون شما تغذیه می‌کند. لذا بروز کم کنید در این دوران بسیار طبیعی است. مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند خوردن اشکنه بنه در بارداری می‌تواند تا حد زیادی کم خونی ناشی از این دوران را درمان کند.

مضرات بنه در بارداری

مضرات بنه در بارداری

یکی از اصلی‌ترین مشکلات در مورد مصرف بنت در بارداری یا خارج از این دوران مصرف آن به شکل کال است. خوردن بنه سبز در بارداری یا بنه نرسیده در بارداری می‌توانند مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد ایجاد کنند. یا مصرف بیش از حد ترشی بنه در بارداری می‌تواند منجر به سوزش سردل و دیگر مشکلات گوارشی شود. حتی اگر این میوه به شکل رسیده استفاده شود می‌تواند مضراتی از جمله موارد زیر داشته باشد.

  • قاعده آوری یا تحریک خونریزی و انقباضات رحمی
  • تحریکات پوستی
  • ایجاد زخم‌های دهانی
  • کاهش اشتها

سخن آخر

در مورد خوردن قاتق بنه در بارداری یا به شکل خام و مغزی اطلاعات کامل و دقیقی وجود ندارد. این موضوع در مورد بسیاری دیگر از مواد غذایی و میوه‌های محلی صادق است. بنابراین توصیه می‌شود سه نکته را در مورد این مواد در نظر داشته باشید:

  • اولاً از زیاده‌روی در خوردن آنها خودداری کنید .
  • ثانیا اگر بارداری پر خطر یا سابقه خونریزی یا سابقه سقط جنین و زایمان زودرس دارید از خوردن موارد مشکوک مانند بنه در بارداری خودداری کنید.
  • ثالثاً میوه‌های کوهی نباید به شکل جنگلی و از سر درخت مصرف شوند زیرا می‌تواند حاوی آلودگی‌ها و گرد و خاک باشند. بنابراین حتما آنها را قبل از مصرف بشوید و به شکل بهداشتی مصرف کنید.