خوردن خاکشیر در بارداری | خواص و مضرات مصرف+طرزتهیه

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خاکشیر در بارداری

نوشیدن آب در طول بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. مصرف آب کافی به هضم غذا و تشکیل مایع آمنیوتیک در اطراف جنین کمک می‌کند.  همچنین  گردش مواد مغذی در بدن را بهبود می‌بخشد و باعث خروج مواد زائد از بدن می‌شود. اما شما می‌توانید خواص آب را با افزودن برخی مواد حتی چند برابر افزایش دهید. یکی از این مواد پرخاصیت خاکشیر است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مصرف خاکشیر در بارداری و خواص و عوارض احتمالی آن بیشتر توضیح دهیم.

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای مراقبت بارداری و تغذیه زیر نظر متخصصین، همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

خاکشیر چیست

خاکشیر نوعی گیاه است از تیره شب بویان. این گیاه در کوهستان‌ها می‌روید و ساقه بسیار بلندی دارد. بخشی از این گیاه که به مصرف انسانها می‌رسد، تخم این گیاه است. تخم گیاه خاکشیر دانه‌های بسیار ریز قهوه‌ای تا قرمز رنگ و کمی کشیده است. طعم این تخم کمی تلخ است و دارای اسید چرب‌های ضروری مفیدی از جمله اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد. این گیاه به صورت خودرو می‌روید و از آنجایی که دارای خواص درمانی بسیار زیادی در طب سنتی است یک گیاه ارزشمند دارویی محسوب می‌شود.

خاکشیر چیست

آیا خوردن خاکشیر در بارداری مضر است

در مورد تاثیر خاکشیر در بارداری اطلاعات ضد و تقیضی وجود ندارد. خوردن خاکشیر در بارداری خوب است به شرط آنکه در زمان درست استفاده شود. به طور کلی اصلی‌ترین خاصیت خاکشیر در درمان یبوست و اسهال است. اما نباید در مصرف آن افراط کرد زیرا خاکشیر یک نوع ملین است که می‌تواند منجر به شل شدن دهانه رحم شود. 

شل شدن دهانه رحم خطرات جدی به همراه دارد و می‌تواند منجر به سقط جنین شود. از این رو توصیه می‌شود از مصرف خاکشیر در اوایل بارداری خودداری کنید. با این حال خوردن خاکشیر در ماه آخر بارداری با احتیاط می‌تواند به تسهیل زایمان کمک کند. بنابراین نحوه استفاده از خاکشیر در بارداری بر مضر یا مفید بودن استفاده آن تاثیرگذار است.

خواص خاکشیر در بارداری

در بالا در مورد فواید خاکشیر در بارداری برای یبوست گفتیم که مانند ترنجبین عمل می‌کند. اما مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته در مورد استفاده از خاکشیر چه در دوران بارداری و چه در زمان‌های دیگر این است که این ماده هم برای درمان یبوست و هم برای درمان اسهال مفید است. 

نکته در شیوه استفاده از خاکشیر است. اگر خاکشیر را با آب گرم مصرف کنید منجر به درمان یبوست بارداری می‌شود و اگر آن را با آب سرد مصرف کنید منجر به درمان اسهال می‌شود. خوردن خاکشیر و آلو برای درمان یبوست بارداری می‌تواند دو برابر تاثیر داشته باشد.

خاکشیر به جز این دو مورد خواص دیگری نیز دارد. برای مثال در طول بارداری احساس گرمازدگی و گرگرفتگی رایج است. تغییرات هورمونی در بارداری به صورت افزایش استروژن نشان داده می‌شود. استروژن بیشتر باعث ترشح اپی نفرین از مغز می‌شود. ترشح اپی نفرین جریان خون را در سطح پوست افزایش می‌دهد و همین موضوع منجر به احساس گرما می‌شود. خاکشیر به دلیل طبع سردی که دارد می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.

همچنین در طول بارداری تشنگی بسیار طبیعی است. به دلیل نیاز به افزایش حجم خون و دفع سریعتر مواد زائد از بدن، نیاز مادر باردار به مصرف آب افزایش پیدا می‌کند. خوردن خاکشیر در بارداری از نظر طب سنتی می‌تواند به رفع تشنگی کمک کند یعنی شما با مصرف میزان یکسان آب و آب و خاک شیر تشنگی کمتری خواهید داشت. 

مصرف خاکشیر ناشتا برای لاغری و کنترل وزن نیز مفید است که می‌تواند در دوران بارداری موثر باشد. فقط همانطور که در بالای نیز اشاره شد برای خاکشیر در دوران بارداری احتیاط داشته باشید.

خواص خاکشیر در بارداری

مضرات خاکشیر در بارداری

در بالا در مورد خواص و اینکه خاکشیر در بارداری چه تاثیری دارد توضیح دادیم. اما باید در مورد عوارض خاکشیر در بارداری نیز هوشیار باشید. گفتیم که استفاده از خاکشیر در ماه اول بارداری و به طور کلی استفاده از خاکشیر در سه ماهه اول بارداری می‌تواند منجر به شل شدن دهانه رحم و افزایش خطر سقط جنین یا زایمان زودرس شود. اگرچه گفته شده است که از خاکشیر در اوایل بارداری با کنترل مجاز است؛ اما بر حسب احتیاط توصیه می‌شود که از خوردن آن خودداری کنید زیرا حد مجاز دقیقی برای آن تعریف نشده است.

در مورد موادی که در کنار خاکشیر استفاده می‌کنید نیز باید احتیاط داشته باشید. برای مثال از خوردن خاکشیر و بارهنگ در بارداری پرهیز کنید زیرا بارهنگ در بارداری ممنوع است و منجر به لکه‌بینی،‌ انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود.

همچنین در مورد مصرف تخم شربتی و خاکشیر در بارداری نیز احتیاط کنید زیرا تخم شربتی هم نوعی ملین است و همان مشکلات افراط در مصرف خاکشیر را دارد. خوردن عرق کاسنی و خاکشیر در بارداری نیز ممنوع است زیرا عرق کاسنی منجر به انقباضات رحمی شده و خطر سقط جنین دارد و برای مادر و جنین بسیار خطرناک است.(در مورد مضرات و خواص تخم شربتی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)

مصرف گلاب و خاکشیر در بارداری نیز توصیه نمی‌شود زیرا افراط در مصرف گلاب می‌توانند منجر به سقط جنین شود.

طرز استفاده از خاکشیر در بارداری

طرز تهیه خاکشیر برای بارداری مانند زمان‌های دیگر است. به این نکته باید توجه داشته باشید که خاکشیر می‌تواند حاوی ذرات خاک و گرد و غبار باشد بنابراین ابتدا باید آن را بشویید. برای شستن خاکشیر ابتدا کمی از خاکشیر را در یک لیوان آب بریزید بعد از چند دقیقه خاکشیر روی آب را به لیوان دیگری منتقل کنید و ته ظرف اول را دور بریزید. چند بار  لیوان‌ها را عوض کنید تا خاکشیر کاملاً شسته شود.

طرز تهیه خاکشیر در بارداری

سپس جداگانه کمی آب بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. کمی خاکشیر به آب خنک شده اضافه کنید تا شربت نهایی به دست آید. به در حالی که شربت خاکشیر را به صورت شیرین شده با شکر مصرف می‌کنه اما بهتر است در دوران بارداری به دلیل جلوگیری از دیابت بارداری از مصرف شکر پرهیز کنید. همچنین از اضافه کردن زعفران نیز به آن خودداری کنید.