روغن زیتون در بارداری | شیوه مصرف، خواص و مضرات

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن زیتون در بارداری

ایمنی خوردن و استفاده از روغن زیتون در بارداری یکی از سوالات مهمی است که بیشتر زنان در این دوران دارند. به طور کلی خوردن و ماساژ بدن با روغن زیتون در بارداری ایرادی ندارد، اگر در استفاده از آن افراط نشود و ماساژ نیز توسط فرد متخصص انجام شود. در واقع زنان باردار می‌توانند از خواص زیادی همچون تسکین درد، کمک به رشد جنین، جلوگیری از ترک پوستی، تقویت سیستم ایمنی و... بهره‌مند شود. با این حال استفاده افراط در مصرفش عوارضی همچون افزایش وزن و مشکلات گوارشی به همراه دارد. در ادامه در مورد خواص و مضرات روغن زیتون در دوران بارداری برای زن باردار بیشتر توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات کاملی در مورد تغذیه در بارداری به دست آورده و با دیگران مادران تبادل نظر داشته باشید. 

آیا روغن زیتون در بارداری ضرر دارد؟

روغن زیتون در بارداری را می‌توان هم به شکل خوراکی و هم به عنوان یک روغن برای ماساژ استفاده کرد. فرقی نمی‌کند روغن زیتون در بارداری را چگونه مصرف کنیم و استفاده در هر دو شکل در حد اعتدال در زمان بارداری ایرادی ندارد. ماساژ شکم در بارداری با روغن زیتون یا ماساژ کمر در بارداری با روغن زیتون اگر به شکل درست و توسط فرد متخصص انجام شود ایرادی ندارد. استفاده از روغن زیتون به این شکل به ندرت منجر به آسیب جنینی می‌شود.

فواید روغن زیتون در بارداری

* از خواص روغن زیتون برای سفیدی واژن چه می دانید؟

فواید روغن زیتون در بارداری

خواص روغن زیتون در بارداری بسیار است. روش‌ مصرف روغن زیتون در بارداری بسته به شیوه استفاده می‌تواند متفاوت باشد. از جمله مهم‌ترین خواص روغن زیتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به رشد جنین

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید شگفت انگیزی برای قلب کودک شما دارد. مصرف کافی اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا در بلوک‌های ساختمانی مغز جنین و شبکیه بسیار مهم هستند. از این رو استفاده از روغن زیتون در اوایل بارداری که تشکیل قلب و مغز جنین در آن رخ میدهد توصیه میدهد.

همچنین به افزایش یادگیری و عملکرد شناختی کودک بعد تولد نیز کمک می‌کند.

کمک به رفع ترک‌های پوستی

استفاده از روغن زیتون در بارداری برای پوست فوق العاده است. ترک‌های پوستی در دوران بارداری رایج هستند و بسیاری از مادران روش‌های مختلفی را برای از بین بردن آن امتحان می‌کنند. بدن کشیده و منبسط می‌شود تا فضایی برای جنین ایجاد کند.

استفاده از روغن زیتون برای ترک شکم در بارداری برای رفع علائم کشش در لگن و شکم موثر است. حتی اگر علائم کشیدگی ایجاد کنید، ممکن است آنها سبک شوند یا در برخی موارد حتی پس از استفاده منظم ناپدید شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن 

سیستم ایمنی شما در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ضعیف‌‌‌تر شده و شما را به راحتی مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند. ویتامین A نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کند و سلامت چشم را بهبود می‌بخشد. خوشبختانه، انواع روغن گیاهی مانند روغن زیتون در زمان بارداری سرشار از ویتامین A است و مصرف آن در این دوران برای شما بسیار مفید است.

جلوگیری از افسردگی

روغن زیتون در دوران بارداری از افسردگی جلوگیری می‌کند. افسردگی پس از زایمان در بین زنان باردار شایع است. روغن زیتون منبع غنی امگا 3 است که تاثیر مثبتی در مقابله با افسردگی دارد. رابطه مثبتی بین مصرف این اسیدهای چرب و کاهش علائم افسردگی وجود دارد. از این رو، گنجاندن روغن زیتون در دوران بارداری در رژیم غذایی مادر می‌تواند برای سلامت روانش مفید باشد.

* خواص و مضرات روغن زیتون در بارداری + میزان مجاز روزانه

خطر کمتر سندرم متابولیک

تورم و احتباس مایعات به خصوص در مفاصل از شایع ترین عوارض بارداری است. آنها می‌توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند. همچنین، این احتمال وجود دارد که زنان باردار با مشکلاتی مانند دیابت بارداری مواجه شوند. روغن زیتون به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است. مصرف روغن زیتون در دوران بارداری احتمال ابتلا به اختلالات متابولیک و تورم را کاهش می‌دهد.

خواص روغن زیتون در بارداری

تقویت مو

مشکلات ریزش مو در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی شایع است. روغن زیتون منبع خوبی از آنتی اکسیدان است که رشد مو را تحریک می‌کند. روغن زیتون در دوران بارداری به کاهش ریزش مو و جلوگیری از آسیب کمک می‌کند. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که از شکستگی و خشکی جلوگیری می‌کند.

رفع مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی و احساس تهوع در دوران بارداری شایع است. روغن زیتون در دوران بارداری برای دستگاه گوارش و روده بزرگ معجزه می‌کند. روغن زیتون به تحریک سیستم گوارشی کمک می‌کند و باعث می‌شود غذا به آرامی از روده بزرگ عبور کند.

از آنجایی که سرشار از چربی‌های تک اشباع شده است، به حرکت بهتر غذا از طریق روده بزرگ کمک می‌کند. خوردن روغن زیتون در بارداری به تسریع حرکات روده کمک می‌کند و در نتیجه از یبوست جلوگیری می‌کند.

تسکین درد

مالیدن روغن زیتون در بارداری خواص تسکین درد دارد. اولئوکانتال، ترکیبی که در روغن زیتون وجود دارد، یک خاصیت ضد التهابی است، در نتیجه روغن زیتون را به یک مسکن عالی تبدیل می‌کند، چه از نظر خارجی و چه داخلی. درد و درد در دوران بارداری شایع است - چه به صورت گرفتگی یا به دلیل مشکلات اضافه وزن. از این رو، تسکین درد یکی از فواید ماساژ روغن زیتون در دوران بارداری است.

مرطوب کننده پوست

روغن زیتون حاوی پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی است که به ترمیم و تجدید سلول‌های پوست کمک می‌کند. می‌توانید از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید تا دست و پوست خود را نرم‌‌‌تر کنید. برای پوست‌های خشک و ترک خورده می‌توانید در دوران بارداری از روغن زیتون استفاده کنید.

ماساژ روغن زیتون در بارداری

در بالا در مورد خواص و تاثیر روغن زیتون در بارداری توضیح دادیم. گفتیم که سرعت روغن زیتون برای شکم در بارداری یا حتی کمر و دیگر بخش‌های بدن ایرادی ندارد تنها این نکته را در نظر داشته باشید که ماساژ توسط افراد متخصص که به وضعیت شما اطلاع دارد انجام شود و از ماساژ‌های غیر اصولی خودداری کنید.

نگران نباش که در ماساژ شکم با روغن زیتون در بارداری جنین آسیبی ببیند یا این استفاده از این روغن به صورت بیرونی تاثیری بر بارداری بگذارد.

روغن زیتون را می‌توان برای ماساژ پرینه استفاده کرد. این عمل ممکن است به افزایش خاصیت ارتجاعی پرینه و کاهش خطر پارگی در هنگام زایمان کمک کند

مضرات روغن زیتون در بارداری

درست است که خاصیت روغن زیتون در بارداری زیاد است اما اگر در مصرف آن افراط شود می‌توانند مشکلاتی به همراه داشته باشد. از مهمترین عوارض روغن زیتون در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مضرات روغن زیتون در بارداری

  • افزایش وزن

مصرف بیش از حد روغن زیتون به دلیل محتوای کالری بالا می‌تواند به افزایش وزن ناخواسته کمک کند.

  • مشکلات گوارشی

برخی از زنان باردار ممکن است در هنگام مصرف مقادیر زیاد روغن زیتون، ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال یا نفخ را تجربه کنند.

  • واکنش‌های آلرژیک

اگرچه نادر است، اما استفاده پوستی یا خوراکی روغن زیتون می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود که به طور بالقوه منجر به بثورات پوستی یا مشکلات تنفسی می‌شود.

  • نوسانات فشار خون

روغن زیتون اثر خفیفی برای کاهش فشار خون دارد که ممکن است برای کسانی که فشار خون پایینی دارند نگران باشد.

  • عدم تعادل مواد مغذی

تکیه بیش از حد به روغن زیتون برای چربی رژیم غذایی می‌تواند منجر به عدم تعادل شود و بدن را از سایر مواد مغذی ضروری در یک رژیم غذایی متنوع محروم کند.

  • تداخل با داروها

روغن زیتون می‌تواند با برخی داروها، به ویژه آنهایی که بر فشار خون و سطح قند خون تأثیر می‌گذارند، تداخل داشته باشد، که نیاز به نظارت دقیق و مشاوره با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی دارد.

میزان مصرف روغن زیتون در بارداری

نحوه مصرف روغن زیتون در بارداری چگونه است؟ روغن زیتون باید در حد اعتدال مصرف شود، به طور کلی خوردن یک قاشق روغن زیتون در بارداری تا دو قاشق در روز، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای جلوگیری از دریافت کالری بیش از حد مجاز است.

طریقه خوردن روغن زیتون در بارداری 

روغن زیتون یک روغن همه کاره است که می‌توانید از آن هم به صورت سرد روی غذاهایی مانند سالاد و هم در پخت مواد با حرارت‌های مختلف از آن استفاده کنید. همچنین همونطور که در بالا گفته شد ماساژ با روغن زیتون در دوران بارداری ایرادی ندارد