بررسی تنفس کودک هنگام خواب چگونه باید باشد؟

تاریخ انتشار: مرداد ۱۳۹۹ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بررسی تنفس کودک هنگام خواب

بررسی تنفس کودک هنگام خواب مسئله مهمی است. همانطور که می‌دانید تنفس کودک در زمان خواب و بیداری تفاوت دارد.تنفس در زمان خواب ریتم آرامتری پیدا می‌کند و ممکن است فواصل بین تنفسها زیاد شود. لازم است شما ریتم طبیعی تنفس نوزاد را بشناسید و نسبت به بروز مشکلات احتمالی هوشیار باشید. کودک ممکن است به دلایل مختلف تند تند نفس بکشد یا دچار قطع تنفسی شود که باید برایش اقدام سریع انجام دهید. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تنفس نوزاد در خواب بیداری و دلایل تغییر آن بیشتر توضیح دهیم.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می‌توانید به ابزارهای کاربردی فرزند پروری دسترسی پیدا کرده و ببینید چه چیزهایی در این دوران طبیعی و چه چیزهایی خطرناک است.

تنفس معمول نوزاد در طول خواب چگونه است؟

داشتن اطلاعاتی در مورد تنفس معمول نوزاد در طول خواب می‌تواند نگرانی‌های مربوط به خواباندن نوزاد را کاهش داده و به تجربه مادر بیافزاید. همانطور که می‌دانید میانگین زمان خواب نوزاد در طول شبانه روز چیزی حدود 16 الی 17 ساعت است و با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن او کم کم از زمان خوابش کاسته می‌شود. از آنجایی که بیشتر زمان نوزاد در خواب سپری می‌شود مراحل خواب متفاوتی را تجربه می‌کند. معمولا نوزاد در دقایق اولیه خواب تندتر و عمیق‌تر نفس می‌کشد و کم کم این تنفس عمیق جایش را به یک تنفس آرام می‌دهد. در این بین گاهی ممکن است احساس کنید که برای 10 تا 15 ثانیه واقعا نفس نمی‌کشد و باز دوباره نفس کشیدن عمیق را از سر گرفته و عمیق‌تر نفس می‌کشد. چندین بار که روی روند تنفس نوزاد در خواب دقیق شوید، تعداد تنفس کودک در خواب در حالت طبیعی و نرمال دست‌تان می‌آید و این بررسی تنفس کودک هنگام خواب را راحت‌تر می‌کند. تعداد تنفس در خواب بسته به جنسیت، سن و سال و شرایط فیزیکی دیگر نوزاد متفاوت است.

تنفس صدادار نوزاد

چگونه نگرانی ام در مورد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهم؟

ببینید من درک می‌کنم که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) می تواند تا حدودی نگران‌تان کند و یکی از دلایل‌تان برای بررسی تنفس کودک هنگام خواب جلوگیری از وقوع این سندرم باشد، اما بدانید که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به قدری شایع نیست که بخواهید مدام نگران آن باشید و با رعایت نکات پیشگیرانه به راحتی می‌توانید از وقوع آن در هنگام خوابیدن نوزاد جلوگیری کنید. خوب است بدانید که که حدود 90 درصد مرگ و میر ناشی از سندرم ناگهانی مرگ نوزاد، زیر شش ماهگی اتفاق می‌افتد و با عبور نوزادتان از این سن، به مراتب نگرانی‌تان هم کمتر خواهد شد. 

اگرچه تئوری‌های زیادی در مورد علل وقوع سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد، اما هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند چه عواملی باعث این سندرم می‌شود. خوشبختانه با شناسایی عوامل خطر و بالا رفتن اطلاعات والدین در این مورد و اجتناب از آن‌ها، در سال‌های اخیر وقوع این اتفاق به طرز چشمگیری کاهش یافته است. یکی از نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد در این مورد این است که، نوزاد به پشت بخوابد وهیچ چیز اطرافش داخل تخت او مثل بالش، پتو، عروسک و... نباشد، دمای محیط را نیز روی مقداری استاندارد تنظیم کنید تا نیازی به استفاده از پتوی سنگین بر روی نوزاد نباشد، مانع از سیگار کشیدن هرکسی در محیطی که نوزادتان تنفس می‌کند، شوید. در مواردی دیده شده که همین دود سیگار باعث بروز مشکلات تنفسی جدی بر روی نوزاد یا احساس خفگی کودک در خواب شده است.

اگر احساس می کنید که نوزاد نفس نمی‌‌کشد یا می‌‌‌خواهید از نفس کشیدن او مطمئن شوید، به آرامی پشتش را ماساژ دهید و یک تکان کوچک بدهید ببینید واکنش نشان می‌دهد یا نه.  در این بین علائمی وجود دارد که نشان می‌دهند نوزاد دچار مشکلات تنفسی شده و نیاز به کمک اورژانسی دارد، از جمله این علائم می‌توانیم به توقف تنفس نوزاد به مدت 20 ثانیه یا بیشتر و کبود شدن لبها اشاره کنیم.

چگونه نگرانی ام در مورد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهم؟

علت تند تند نفس کشیدن نوزاد در خواب

تنفس نوزادان در طی ماههای اول تولد تنفس نامنظم دارند ،چند ثانیه سریع نفس میکشند، بعد آهسته و بعد در حدود کمتر از ۲۰ ثانیه تنفس نمیکنند. این حالت درطول خواب تشدید میشه، عمق و سرعت نفس کشیدنشون تغییر میکند که جای نگرانی نیست. برای شمارش تعداد نفسهای نوزاد چه درحالت خواب و چه بیداری، لازمه یک دقیقه کامل به تنفس او توجه کنید و تعداد آن در حالت معمول در حدود ۲۰ تا ۴۰ عدد در دقیقه میباشد.

چه زمانی باید نگران تنفس نوزاد خود باشیم؟

علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که تحت عنوان علائم هشداردهنده تنفس نوزاد می‌‌توانند نگران کننده باشند و پس از مشاهده مکرر آن‌ها بهتر است آن را با پزشک در میان بگذارید. از جمله این علائم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نفس کشیدن نوزاد با صدا و  خرخرکردن: گاهی ممکن است نوزاد در پایان هر نفس صدایی شبیه به خرخر یا ناله داشته باشد، درست است که در برخی از موارد این خرخر کردن طبیعی است و نشان دهنده مشکل خاصی نیست، اما گاهی اوقات علت تنفس صدادار در كودكان تلاش برای باز کردن راه‌های هوایی مسدود شده است.
  • اگر متوجه شدید در انتهای هر بازدم صدای ناله دارد علامت سختی در تنفس است وسریعا بایستی به پزشک مراجعه کنید.
  • همچنین اگر تعداد نفس های نوزاد در طول ۶۰ ثانیه ، بیش تر از ۶۰ باشد ،نیاز به مراجعه ی فوری به پزشک دارد. این حالت در کنار تب و کسالت نوزاد ،نشانه ی بیماری تنفسی و گرفتاری ریه است.

چه زمانی باید نگران تنفس نوزاد خود باشیم؟

  • تب وتند تند نفس کشیدن کودک در خواب: بیشتر عفونت‌های تنفسی و ریوی باعث بروز تب می‌شوند. در کنار بررسی تنفس کودک هنگام خواب، دمای بدنش را نیز بررسی کنید. علت تند نفس کشیدن کودک هنگام سرماخوردگی همین موضوع است.