درمان خانگی چربی خون در بارداری با سه روش موثر

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی چربی خون در بارداری

چربی خون در بارداری می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. جدا از چاقی و اضافه وزن می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، پره اکلامپسی و در نتیجه سقط جنین و زایمان زودرس شود. در نتیجه کنترل چربی خون موضوع بسیار پراهمیتی است که حتماً باید درمان لازم برای آن انجام شود. در کنار درمان‌های دارویی، تعدادی از درمان‌های خانگی مناسب هستند که می‌توانند کمک کننده باشند. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد خطرات و روش‌های درمان خانگی چربی خون در بارداری بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات کاملی در مورد انواع مراقبت بارداری و تغذیه صحیح در بارداری زیر نظر مشاور به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

خطر چربی خون در بارداری

سوء تاثیر چربی خون در بارداری در تمام تحقیقات علمی اثبات شده است. چربی خون بالا در بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس، دیابت بارداری و پره اکلامپسی و همچنین ایجاد آترواسکلروز ( تصلب شرایین) در جنین مرتبط است. همچنین پانکراتیت حاد و سندرم هایپرویسکوزیته (تغییر ویسکوزیته خون) نیز در اثر آن رخ میدهند. سطوح بالای غیر طبیعی لیپیدها و تری گلیسیریدها بر رشد جنین نیز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به افزایش وزن نوزاد شود.

خطرات چربی خون در بارداری

* مشکلات و روش‌های درمان فشار خون بالا در بارداری

علائم چربی خون بالا در بارداری

چربی خون بالا در بارداری می‌تواند هیچ نشانه ظاهری نداشته باشد و شما ممکن است آن را حس نکنید. با این حال درد قفسه سینه، فشار یا احساس پری سمت چپ می‌تواند از علائم آن باشد. سرگیجه؛ راه رفتن ناپایدار؛ گفتار نامفهوم؛ یا درد در ساق پا هر یک از این شرایط ممکن است با کلسترول بالا مرتبط باشد و هر کدام فوراً به کمک پزشکی نیاز دارند.

حد نرمال چربی خون در بارداری

مقادیر مرجع توصیه شده برای لیپیدهای سرم در اوایل بارداری به شکل زیر است:

  • : TC < 5.64 mmol/L،
  •  TG < 1.95 mmol/L، 
  • HDL-C > 1.23 mmol/L 
  •  LDL-C <3.27 mmol/L

و مقادیر مرجع توصیه شده باشد. برای لیپیدهای سرم در  میانه بارداری به شرح زیر است:

  • : TC <7.50 mmol/L
  • ، TG <3.56 mmol/L،
  •  HDL-C > 1.41 mmol/L 
  • LDL-C < 4.83 mmol/L.

همانطور که می‌بینید با پیشرفت بارداری میزان چربی خون نرمال افزایش پیدا می‌کند.میزان چربی خون از طریق انجام آزمایش خون مشخص می‌شود

روش‌های خانگی پایین آوردن چربی خون سریع

برای کاهش چربی خون در بارداری راه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر چربی خون شما بالا باشد نیاز به درمان‌های دارویی سریع وجود دارد. تجویز قرص و دارو برای چربی خون در بارداری باید با نظر پزشک باشد. اما زمانی که چربی خون شما مقدار کمی زیاد باشد می‌توانید با انواع درمان‌های خانگی چربی خون بارداری آن را در حد اعتدال حفظ کنید. به جز این استفاده از روش‌های خانگی درمان چربی در کنار درمان‌های دارویی می‌تواند تاثیر آنها را چند برابر کند. راه‌های کاهش چربی خون در بارداری را می‌توان به سه گروه  تغییر در سبک تغذیه، تغییر در میزان تحرک و استفاده از داروهای گیاهی تقسیم بندی کرد.

در ادامه به چند مورد از روش‌های خانگی درمان چربی بالا در بارداری اشاره خواهیم کرد:

روش‌های تغذیه‌ای کاهش چربی خون

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟ اولین راه به عنوان درمان خانگی چربی خون در بارداری، استفاده از برخی خوراکی‌ها و اصلاحات در سبک تغذیه است. بعضی از مهم‌ترین مواد غذایی که به کاهش چربی خون کمک می‌کنند عبارتند از:

  • تخم کتان که مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف روزانه  آن می‌تواند کلسترول تام و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "بد") را کاهش دهد.
  • دانه چیا که به کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند.
  • سیر که باعث کاهش کلسترول بد یا LDL می‌شود.
  • چای سبز که به طور قابل توجهی کلسترول TC و LDL را در افراد سالم و افراد با خطرات قلبی عروقی کاهش می‌دهد.
  • ماهی‌های چرب که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها اگرچه بر سطح کلسترول LDL تأثیر نمی‌گذارند، اما می‌تواند به کاهش تری گلیسیرید و افزایش HDL، یعنی کلسترول خوب کمک کند.
  • غذاهای با فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر، سبوس جو دوسر و بسیاری از حبوبات که می‌توانند جذب کلسترول را در جریان خون کاهش دهند.
  • سویا پروتئین که می‌تواند LDL را کاهش دهد

این‌ها تنها برخی از مواد غذایی هستند که مصرفشان می‌تواند منجر به کاهش چربی خون در بارداری شود. چربی خون در باردار تنها با خوردن این غذاها کاهش پیدا نمی‌کند و شما باید سبک تغذیه خود را اصلاح کنید.

روشهای خانگی درمان چربی خون

توجه به دریافت کالری، کاهش مصرف چربی‌های اشباع، کاهش مصرف فست فودها و غذاهای پرچرب، کاهش مصرف مواد قندی، افزایش مصرف میوه و سبزی و آب فراوان و... از جمله روش‌های مناسب برای کنترل چربی خون در بارداری هستند.

کاهش وزن یکی از روش‌های بسیار موثر در درمان چربی خون است اما از آنجایی که امکان رژیم گرفتن در طول بارداری وجود ندارد لذا توصیه می‌شود قبل از بارداری به وزن ایده‌آل خود رسیده باشید.

* تغذیه در پره اکلامپسی چگونه است؟

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

یکی دیگر از راههای کاهش چربی خون در بارداری استفاده از انواع دمنوش گیاهی است. درمان خانگی چربی خون در بارداری به کمک دمنوش‌ها باید در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده شود. در بالا به چای سبز به عنوان بهترین دمنوش برای چربی خون اشاره شد. اما سایر دمنوش‌های مفید در این زمینه عبارتند از:

  • چای نعنا
  • چای ترش
  • چای زنجبیل
  • دمنوش آویشن

توجه داشته باشید که دمنوش‌های گیاه حاوی عصاره تغلیظ شده گیاهان دارویی هستند و افراط در خوردنشان می‌تواند در بارداری خطرناک باشد.

بنابراین اگر بارداری پرخطری دارید قبل از مصرف دمنوش‌های گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش و افزایش تحرک برای کاهش چربی خون

ورزش و افزایش تحرک به عنوان یک درمان خانگی چربی خون در بارداری محسوب می‌شوند. با وجود اینکه به تنهایی نمی‌توانند چربی خون را درمان کنند اما در کنار سایر درمان‌ها می‌تواند تاثیر آنها را چند برابر کنند.

تنها باید توجه داشته باشه که انجام همه ورزش‌ها در طول بارداری مجاز نیست و شما محدودیت حرکت دارید.

اگر بارداری پرخطر  یا سابقه زایمان زودرس یا سقط جنین دارید حتماً قبل از انجام ورزش با پزشک خود مشورت کنید به هر حال انجام ورزش‌های زیر در حد اعتدال و با شدت کم می‌تواند کمک کننده باشد:

  • پیاده روی 
  • دوچرخه سواری ( دوچرخه ثابت خطر افتادن در بارداری را کاهش میدهد)
  • شنا کردن
  • یوگای بارداری

کاهش چربی خون بارداری در منزل

داروهای گیاهی برای کاهش چربی خون

مصرف داروهای گیاهی نیز به عنوان یک درمان خانگی چربی خون در بارداری محسوب می‌شوند. برای درمان چربی خون در طب سنتی مواردی همچون سیاه دانه، آویشن، گیاهانی مانند جعفری، گشنیز، شوید و سیر، سماق، عرق کاسنی و شاه تره و...توصیه می‌شود. اگرچه کاهش سریع چربی خون در طب سنتی با موارد بالا ممکن است اما باید در خوردنشان احتیاط کنید. مواردی که به عنوان معجزه‌ای برای کاهش چربی خون پیشنهاد می‌شوند مصرفشان ممکن است از نظر طب مدرن در بارداری غیرمجاز باشد. بنابراین حتماً قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.