خواص انبه برای زنان - سلامت جنسی و بدن زنان

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص انبه برای زنان

میوه‌های گرمسیری نه تنها بسیار خوشمزه هستند بلکه خواص بسیار زیادی نیز دارند. یکی از این میوه‌های پرخاصیت انبه است. از جمله مهم‌ترین خواص انبه برای زنان می‌توان به کاهش کلسترول، کنترل وزن، کنترل فشار خون، تقویت رشد مو و بهبود پوست و جلوگیری از برخی از سرطان‌ها اشاره کرد. در ادامه در مورد هر کدام از این موارد به تفصیل توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره در مورد خواص خوراکی‌های مختلف با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید و همچنین از دیگر ابزارهای سلامتی در دوران بارداری تا فرزندپروری بهره‌مند شوید.

خواص انبه برای رحم زنان

نمی‌توان در مورد خواص انبه برای زنان صحبت کرد اما به طور ویژه از خواص این میوه برای رحم حرفی نزد. 

فواید انبه برای زنان

تعادل هورمونی در دستگاه تناسلی زنانه و مردانه اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که این تعادل به هم می‌خورد مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌شود. افزایش استروژن در بدن زنان می‌تواند به منزله عدم تعادل هورمونی باشد و با مشکلات زیادی از جمله کاهش میل جنسی، خستگی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، تغییرات فیبروکیستیک سینه، حساسیت سینه، بیخوابی، قاعدگی نامنظم، سردرد، اضطراب، نفخ و ... همراه است. مصرف انبه در درمان این مشکل میتواند مفید باشد. فیبرهای موجود در انبه به حذف سموم و همچنین استروژن اضافی از دستگاه تناسلی کمک می‌کند. 

فیبروم رحم که نوعی تومور خوش خیم عضله صاف رحم است و می‌تواند منجر به پریودهای دردناک یا سنگین شود نیز با مصرف انبه درمان می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف انبه و دیگر میوه هایی مانند موز، پرتقال و سیب نیز چنین خاصیتی دارد.

* از چه سنی میتوان به کودک انبه داد؟

خواص انبه برای تخمدان

از دیگر خواص انبه برای زنان می‌توان به خواص تقویتی آن برای تخمدان‌ها اشاره کرد. انبه حاوی میزان زیادی ویتامین ب ۶ و فیبر است که این دو ماده خودشان به تنهایی می‌توانند کمک زیادی به عملکرد تخمدان‌ها کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B6 یا همان فولات در رژیم غذایی میتواند خطر سرطان‌های آندومتر و تخمدان را کاهش دهد.

همچنین ویتامین B6 یکی از این ویتامین‌ها است که بر اساس سهم آن در فاز لوتئال چرخه تخمک‌گذاری و همچنین توانایی آن در کاهش سطوح آمینو اسید هموسیستئین، با باروری مرتبط است. هرچه سطح این اسید آمینه کمتر شود شانس حاملگی افزایش می‌یابد. 

غذاهای پرفیبر مانند میوه انبه می‌توانند با کاهش سرعت هضم و کاهش اثر قند بر خون، به مقابله با مقاومت به انسولین کمک کنند که برای درمان و کاهش علائم افراد مبتلا به سندرم تنبلی تخمدان مفید است.

خواص انبه برای کاهش کلسترول

یکی از مشکلاتی که زنان در سنین بالا با آن مواجه می‌شوند افزایش کلسترول خون است. افزایش کلسترول خون با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. از این رو بسیار مهم است که سطح آن را در سطح نرمال نگه داریم. میزان زیادی از این کار با کمک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی انجام می‌شود. اما در این میان بعضی غذاها مانند انبه هستند که می‌توانند تاثیر بیشتری داشته باشند. اگر کلسترول بالا دارید خوردن انبه را فراموش نکنید.

فیبر محلول در انبه می‌تواند به کاهش کلسترول تام و کلسترول LDL کمک کند. این همان کلسترول بد است که باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی شما می‌شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می‌کند.

خواص انبه برای چشم

زنان بیشتر از مردان با مسائل مربوط به بینایی، از جمله طیف گسترده‌‌ای از بیماری‌ها و بیماری‌های چشمی فراتر از عیوب انکساری و نابینایی مواجه هستند. تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین این دلایل است. خوشبختانه مصرف انبه میتواند کمک کند.

خواص انبه برای چشم زنان

انبه حاوی لوتئین و زآگزانتین است که هر دو آنتی اکسیدانی هستند که به سلامت چشم کمک می‌کنند. این دو ترکیب با افزایش دامنه بینایی چشم و افزایش کنتراست از شبکیه و عدسی محافظت می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین به کاهش زمان نیاز چشمان ما برای بازیابی از نورهای روشن کمک می‌کنند.

خواص انبه برای پوست و مو 

داشتن پوست و موی سالم و زیبا برای زنان در همه سنین اهمیت دارد. یکی دیگر از مزایای مصرف انبه در فوایدی است که برای پوست و مو دارد. انبه با مرطوب نگه داشتن پوست و تقویت رنگ پوست، برای پوست مفید است. همچنین رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. استفاده از کره انبه برای پوست کمک می‌کند تا پوست نرم‌‌‌تر و درخشان‌‌‌تر شود. خواص شیر انبه برای زنان در این زمینه نیز معروف است. همچنین مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های زیادی دارد که برای درمان  پوست خشک مفید است.

یکی از بهترین فواید انبه برای مو این است که می‌تواند رشد را افزایش دهد. ویتامین‌های A و C هم برای سلامت پوست سر و هم برای مو مهم هستند. در حقیقت، ویتامین C یکی از بهترین مواد مغذی است که می‌تواند به رشد بهتر مو کمک کند و همچنین موهای آسیب دیده را درمان می‌کند.

خواص هسته انبه برای زنان

دانه‌های انبه با تراکم آنتی اکسیدان‌های خود قادر به تقویت بافت پوست، کاهش علائم التهاب، آکنه، چین و چروک و لکه‌های پیری هستند. روغن استخراج شده از دانه‌های انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A و C و مواد معدنی مختلف است که باعث سلامت پوست و مبارزه با خشکی می‌شود.

خواص انبه برای سیستم گوارش

بیماری‌های سیستم گوارش در زنان بیشتر از مردان است. برای مثال مطالعات نشان می‌دهد که زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به IBS هستند که علائمی شامل درد معده، نفخ، یبوست، گرفتگی شکم و اسهال دارد. یکی از خواص انبه برای زنان همین بهبود سیستم گوارش است.

انبه می‌تواند به تثبیت سیستم گوارش کمک کند. آنها هم ترکیبات آمیلاز و هم فیبر رژیمی دارند که می‌تواند به شما در جلوگیری از یبوست کمک کند. ترکیبات آمیلاز می‌توانند به حل شدن سایر مواد غذایی در معده کمک کنند و نشاسته‌های سخت را تجزیه کنند.

خواص انبه برای کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید انبه گزینه مناسبی برای این کار است. چون کالری انبه کم است و فیبر بالایی دارد به مدیریت وزن کمک می‌کند. فیبر به شما کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید و احتمال پرخوری را کاهش میدهد. همچنین یبوست که یکی از اصلیترین مشکلات بر سر راه کاهش وزن است را نیز از بین می‌برد.

خواص انبه در افزایش میل جنسی

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر کاهش میل جنسی قرار دارند. تغییرات مختلف فیزیکی و روانی می‌تواند احساس نیاز به رابطه جنسی را در زن کاهش دهد. خوشبختانه میوه انبه می‌تواند به این مشکل کمک کند.

انبه دارای خواص تقویت کننده جنسی است به طوری که به آن میوه عشق نیز می‌گویند. ویتامین E که به وفور در این میون وجود دارد به تنظیم هورمون‌های جنسی کمک کرده و میل جنسی را تقویت می‌کند. این ویژگی انبه را می‌توان از خواص انبه برای مردان نیز در نظر گرفت. زیرا خوردن آب انبه یا میوه آن می‌تواند منجر به تقویت قوای جنسی در آنها شود. همچنین ویتامین‌های E و C انبه نیز بر تعداد و تحرک اسپرم تاثیر مثبت دارد.

خواص انبه برای زنان باردار

خواص انبه برای زنان باردار

انبه یکی از میوه‌های مفیدی است که می‌توانید در دوران بارداری استفاده کنیم. خواص انبه در زنان باردار مدیون محتوای بالای اسید فولیک این میوه است. بنابراین مصرف انبه در دوران بارداری به جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین کمک می‌کند. فشار خون بالا (پره اکلامپسی)، یک عامل خطر برای سقط جنین است. انبه حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث حفظ جریان خون سالم و تنظیم فشار خون زن باردار می‌شود.

* خواص و مضرات خوردن انبه در بارداری

خواص انبه برای زنان شیرده

در مورد خواص انبه برای زنان حامله گفتیم اما این میوه می‌تواند در دوران شیردهی نیز مفید باشد. برای زنان شیرده آنها چیزی بیش از یک میوه خوشمزه هستند. آنها یک نیروگاه تغذیه برای مادران و نوزادانشان هستند. آنها شیر را مقوی می‌کنند، ایمنی را تقویت می‌کنند و بهبود بعد زایمان را تسریع می‌بخشند.

مضرات انبه برای زنان

در مورد خواص انبه هندی برای زنان و حتی انبه پاکستانی صحبت کردیم. اما لازم است بدانید که خوردن این میوه می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد به خصوص اگر در مصرفش افراط کنید. برای مثال در حالی که مصرف انبه می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشد افراط در خوردن آن می‌تواند منجر به نفخ و دل درد شود. واکنش‌های آلرژیک، تحریک دهانی، اوردوز ویتامین آ، افزایش سطح قند خون و تداخل با بعضی داروها از دیگر عوارض سوء مصرف انبه هستند.

چه کسانی نباید انبه بخورند؟

صرف نظر از خواص انبه برای زنان بعضی افراد نباید این میوه را مصرف کنند. برای مثال افراد مبتلا به آسم نباید انبه بخورند زیرا می‌تواند باعث آلرژی شود. همچنین محتوای قند بالای میوه رسیده انبه آن را برای دیابتی‌ها مضر می‌کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به بثورات، خارش، زخم نیز نباید انبه مصرف کنند.