سس مایونز در بارداری | خواص، مضرات و میزان مجاز

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سس مایونز در بارداری

سس مایونز یکی از سس‌های بسیار پرطرفدار و پرکاربرد در آشپزی است. خوردن سس در بارداری مجاز است مادامی که به صورت بهداشتی تهیه شود و مطمئن شوید که تخم مرغ به کار رفته در آن پاستوریزه بوده است. در حالی که خوردن سس مایونز در بارداری می‌تواند خواصی از جمله دریافت چربی و پروتین و بهبود اشتها داشته باشد؛ با این حال افراط در خوردنش می‌تواند منجر به افزایش دریافت کالری و اضافه وزن شود. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات سس مایونز در بارداری و گزینه‌های جایگزین آن صحبت خواهیم کرد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه در بارداری و برنامه غذایی مناسب این دوران به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

آیا خوردن سس مایونز در بارداری مضر است؟

استفاده از سس مایونز در بارداری اگر به شکل بهداشتی باشد ضرر خطرناکی ندارد. سس مایونز از زرده تخم مرغ، آب لیمو یا سرکه و روغن نباتی تهیه شده است. لسیتین و پروتئین موجود در زرده به عنوان امولسیفایر عمل می‌کنند و سس مایونز را تثبیت می‌کنند و همه مواد را مخلوط نگه می‌دارند.

 خوردن سس مایونز در بارداری

نگرانی اصلی در مورد سس مایونز استفاده از تخم مرغ خام است. تخم مرغ می‌تواند به راحتی به باکتری‌ها از جمله سالمونلا آلوده شود که خطرات بسیار زیادی برای بارداری و جنین دارد. اگر مطمئن هستید سس مایونز به شکل بهداشتی و پاستوریزه تهیه شده است مصرف آن در بارداری ایرادی ندارد.

بهترین راه برای مطمئن شدن از این مسئله تهیه سس‌های پاستوریزه و بهداشتی بازاری است. سس‌های خانگی یا سس‌های دست‌ساز در رستوران‌ها ممکن است آلودگی داشته باشند. و بنابراین بهتر است از مصرفشان در دوران بارداری خودداری کنید.

* همه چیز در مورد مصرف تخم مرغ در بارداری + تعداد مجاز روزانه

خواص سس مایونز در دوران بارداری

سس مایونز کالری بسیار بالایی دارد. در هر 100 گرم سس مایونز معمولی 700 کیلوکالری یا هر قاشق غذاخوری 94 کیلوکالری است.

سس مایونز دارای محتوای چربی بسیار بالایی است. یک قاشق غذاخوری سس مایونز حاوی 5 میلی گرم کلسترول است.

یک قاشق غذاخوری سس مایونز می‌تواند تا 125 میلی گرم سدیم داشته باشد. میزان توصیه شده نمک مصرفی روزانه نباید بیش از 2 گرم باشد.

سس مایونز همچنین حاوی ویتامین‌های ‌A، D، E، K، B6 و B12 است که می‌توانند برای رشد جنین مفید باشند.

سس مایونز در بارداری اگر به شکل بهداشتی و پاستوریزه مصرف شود می‌تواند خواص زیر را داشته باشد:

  • چربی‌های ‌ضروری را تامین می‌کند: سس مایونز، به ویژه زمانی که با روغن‌های ‌سالم مانند روغن زیتون یا آووکادو ساخته شود، می‌تواند منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری باشد. این چربی‌ها برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک بسیار مهم هستند.
  • ویتامین‌ها ‌ و مواد معدنی را ارائه می‌دهد: بسته به نوع سس مایونز، می‌تواند ویتامین‌ها ‌ و مواد معدنی مختلفی را برای بارداری ارائه دهد. اینها ممکن است شامل ویتامین E، که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، و ویتامین D، همراه با کلسیم، که برای سلامت استخوان حیاتی است، باشد.
  • می تواند طعم و مزه را بهبود دهد: بارداری اغلب می‌تواند تغییراتی در طعم و اشتها ایجاد کند. افزودن سس مایونز به وعده‌های غذایی می‌تواند طعم و خوش‌طعم غذاها را افزایش دهد و به زنان باردار کمک کند رژیم غذایی مغذی خود را حفظ کنند.
  • منبع پروتئین است: برخی از انواع سس مایونز، به ویژه آنهایی که بر پایه تخم مرغ هستند، می‌توانند مقدار کمی پروتئین را تامین کنند. پروتئین برای رشد و نمو بافت‌های ‌جنینی و گسترش بافت مادر ضروری است.

عوارض سس مایونز در بارداری

* معرفی لیست غذاهای پروتئین دار خوشمزه

عوارض سس مایونز در بارداری

مضرات سس مایونز در بارداری را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد:

  • افراط در خوردن سس مایونز بهداشتی
  • خوردن سس مایونز غیر بهداشتی

که در ادامه در مورد هر دو توضیح خواهیم داد.

مضرات افراط در مصرف سس مایونز در بارداری

افراط در خوردن سس مایونز در زمان بارداری می‌تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

  • دریافت کالری زیاد: از آنجایی که سس مایونز کالری بسیار بالایی دارد، مصرف سس مایونز همراه سایر غذاها می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد کالری شود که ممکن است منجر به افزایش وزن شود.
  • دریافت سدیم بالا: سس مایونز دارای محتوای نمک بسیار بالایی است. یک فنجان سس مایونز حاوی نزدیک به 50 درصد از سدیم مورد نیاز روزانه است. سدیم زیاد می‌تواند باعث افزایش فشار خون خطرناک شود که می‌تواند هم برای جنین و هم برای مادر آینده مضر باشد.
  • چربی زیاد: سس مایونز دارای محتوای چربی بالایی است. مطالعات نشان داده اند که مقادیر بالای چربی مصرف شده توسط مادر می‌تواند به سیستم ایمنی کودک آسیب برساند. علاوه بر این، رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری می‌تواند بر مغز و سیستم غدد درون ریز نوزاد تأثیر بگذارد. در حالی که سس مایونز کم‌چرب کالری و چربی کمتری نسبت به مایونز معمولی دارد، چربی اغلب با نشاسته یا شکر جایگزین می‌شود تا بافت و طعم را بهبود بخشد. همین موضوع سبب افزایش کالری به شکل دیگر می‌شود.
  • مواد نگهدارنده: سس مایونز تجاری اگرچه بهداشتی و پاستوریزه است اما می‌توانپ حاوی مواد شیمیایی و افزودنی‌ها ‌یی باشد که برای جلوگیری از فاسد شدن به آن اضافه می‌شوند. این مواد شیمیایی ممکن است برای کودک در حال رشد بی خطر نباشند و می‌تواند عوارض جانبی مانند خستگی، حالت تهوع و آلرژی در زنان باردار ایجاد کند.

مضرات سس مایونز غیر بهداشتی

سس مایونز در باذداری خطر دارد اگر به شکل غیرپاستوریزه مصرف شود.

خوردن تخم مرغ غیرپاستوریزه و غذاهای تهیه شده با آنها شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری سالمونلوز ناشی از غذا (مسمومیت غذایی) قرار می‌دهد که توسط باکتری سالمونلا ایجاد می‌شود. سالمونلا را می‌توان در تخم مرغ خام در میان مواد غذایی دیگر مانند گوشت خام و مرغ، میوه‌ها ‌ و سبزیجات شسته نشده و شیر غیر پاستوریزه یافت.

این عفونت در افراد باردار، و همچنین افراد مسن، کودکان کوچکتر و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک‌‌‌تر ‌بوده و گاهی اوقات تهدید کننده زندگی است.

علائم ابتلا به این باکتری عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • تب، لرز
  • سردرد
  • مدفوع خونی

مضرات سس مایونز در بارداری

ممکن است این علائم از 6 ساعت تا 6 روز پس از خوردن غذاهای آلوده ایجاد شود. و بسته به شدت علائم یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان (برای عوارضی مانند کم آبی بدن)، عفونت می‌تواند از 4 روز تا یک هفته کامل یا بیشتر طول بکشد.

حتی اگر سس مایونز شما نوع بی خطری باشد، اگر برای مدت طولانی بیرون بیاید، می‌توانید آلوده شود. از این رو به طور ویژه در مورد خوردن سس مایونز در اوایل بارداری یا سس مایونز در سه ماهه اول بارداری احتیاط کنید زیرا دروه حساستری است.

نکات مهم در مورد مصرف سس مایونز برای بارداری

در بالا در مورد خواص و خطرات سس مایونز در بالا گفتیم حالا لازم است نکات زیر را در زمان انتخاب این سس برای مصرف در نظر داشته باشید. زمان خرید انواع سس در بارداری موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • جزئیات ساخت را بخوانید: جزئیات ساخت را با دقت بخوانید تا بدانید سس مایونز چگونه تهیه شده است. از بهداشتی یودن محصول مطمئن شوید.
  • برچسب را بررسی کنید: برچسب را بخوانید تا مطمئن شوید که محصول حاوی تخم مرغ است یا خیر. در تهیه سس مایونز معمولی، مایونز وگان، مایونز رژیمی و ... هرکدام ترکیبات خاص خود به کار رفته است.
  • مارک‌های ‌خانگی یا ناشناس نخرید: از خرید سس مایونز با مارک‌های ‌خانگی یا ناشناس خودداری کنید، زیرا از بهداشتی بودنشان مطمئن نیستید.

به طور کلی با توجه به تاثیر سس مایونز در بارداری بهتر است از خرید انواع سس زیر خودداری کنید:

  • سس مایونز خانگی در بارداری
  • سس تهیه شده در رستوران‌ها ‌
  • غذاهای آماده حاوی سس مایونز مانند انواع ساندویچ سرد یا سالاد الویه

جایگزین‌های سس مایونز در بارداری

در بالا گفتیم سس مایونز در بارداری ضرر دارد زمانی که به شکل غیر بهداشتی تهیه شود یا در خوردنش افراط کنیم.

خوشبختانه شما می‌توانید از گزینه‌های کم خطرتر دیگری به جای سس مایونز استفاده کنید. که در ادامه چند مورد از این جایگزین‌های مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد.

اگر نگران محتوای بالای چربی و سدیم موجود در سس مایونز هستید و نگران تهدید سالمونلوز هستید، می‌توانید این جایگزین‌های سالم‌تر را امتحان کنید:

سس مایونز بدون تخم مرغ در بارداری  یا سس مایونز با پودر زرده تخم مرغ در بارداری که به صورت تجاری فروخته می‌شود

  • سس مایونز توفو
  • ماست
  • سس خردل
  • خامه ترش کم چرب
  • روغن زیتون

در مورد خوردن سس هزار جزیره در بارداری یا سس قرمز در بارداری نیز موارد بالا را رعایت کنید.

جایگزینهای سس مایونز در بارداری

کارشناسان تغذیه تاکید می‌کند که حتی در انتخاب انواع چاشنی برای غذاهای خود در دوران بارداری نیز توجه کافی داشته باشید زیر آنها نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

به جز موارد بالا از خوردن سالاد الویه در بارداری یا انواع سالاد با سس مایونز در بارداری یا هرگونه غذای حاوی سس آماده‌ای که به شکل آماده به فروش می‌رسند خودداری کنید.