مصرف هل در بارداری - خواص و مضرات+میزان مجاز روزانه

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هل در بارداری

هل یکی از ادویه‌ جات پرخاصیت و خوشمزه‌ای است که نه تنها در چای بلکه در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. مصرف هل در بارداری بی‌خطر است اگر در حد اعتدال استفاده شود. کاهش حالت تهوع صبحگاهی و اثرات آنتی‌اکسیدانی تنها بخشی از خواص این ادویه‌ی گیاهی فوق‌العاده هستند. با این حال اگر در خوردنش افراط شود می‌تواند محرک زایمان باشد. بنابراین اولاً توصیه می‌شود در حد اعتدال مصرف شود ثانیاً زنانی که بارداری پرخطری دارند از مصرفش خودداری کنند. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات هل در بارداری توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه در بارداری و برنامه غذایی مناسب این دوران، به دست آورده و با دیگر مادران در این زمینه تبادل نظر داشته باشید. 

فواید هل در بارداری

خواص هل در بارداری به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی که دارد بی‌نظیر است. در درجه اول هل سرشار از آنتی اکسیدان است و از بروز التهاب جلگویری میکند. همچنین این ادویه خوش عطر حاوی پتاسیم منیزیم آهن ویتامین سی ویتامین ب، سدیم و پتاسیم است.

فواید هل در بارداری

* انواع ادویه مناسب بارداری کدامها هستند؟

از جمله خواص استفاده از هل در بارداری می‌توان به بهبود هضم، کاهش فشار خون و خواص ضد میکروبی بالقوه اشاره کرد. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که مصرف آن به تسکین علائم تهوع کمک می‌کند، که می‌تواند برای زنان باردار که تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند، مفید باشد.

به جز اینها خوردن چای هل در بارداری می‌تواند به درمان نفخ و گرفتگی‌های شکمی این دوران کمک کند.

همچنین از آنجایی که هل خاصیت گرمابخشی دارد می‌تواند به رفع خستگی که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بسیار شایع است کمک کند.

همچنین عملکرد کلیه‌ها در دوران بارداری تضعیف می‌شود و مصرف دانه‌های مانند هل می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه نیز کمک کند.

ضررهای هل در بارداری

اگر در مصرف هل در بارداری افراط کنید یا آن را به شکل تغلیظ شده مصرف کنید ممکن است دچار برخی عوارض شوید. از مهم‌ترین عوارض هل در بارداری می‌توان به افزایش احتمال خونریزی یا زایمان زودرس اشاره کرد.

همچنین مصرف آن می‌تواند منجر به افزایش تپش قلب شود و چون این مشکل در دوران بارداری شایع است لذا توصیه می‌شود حتماً در خوردنش تعادل را رعایت کنید. اگر مشکل یبوست نیز دارید هم مصرف هل را محدود کنید چون هل ممکن است یبوست را تشدید کند. عفونتهای مجاری ادرار در بارداری نیز یکی دیگر از مشکلات شایع این دوران است که مصرف هل می‌تواند سوزش را افزایش دهد

اگر فشار خون بارداری دارید مصرف هل باید کنترل شود زیرا هل می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. افزایش فشار خون مزمن در بارداری یا همان پره اکلامپسی یک مشکل بسیار خطرناک است که می‌تواند منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

بنابراین هم در مصرف هل اعتدال را رعایت کنید و هم از مصرف انواع تقلید شده مانند عرق هل در بارداری یا دم کرده هل در بارداری خودداری کنید

از آنجایی که سه ماهه اول بارداری دوران بسیار حساسی است سعی کنید مصرف هل در اوایل بارداری با احتیاط بیشتری انجام شود

خوردن هل در بارداری و زیبایی جنین

به طور کلی زیبایی جنین تحت تاثیر ژنتیک است. اما تحقیقات نشان داده است که تغذیه مادر در دوران بارداری و مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به زیبایی بیشتر او کمک کند.

در مورد تاثیر هل در بارداری بر زیبایی جنین اطلاعات دقیق و کاملی وجود ندارد. با این حال این دانه حاوی ویتامین سی است که در تولید کلاژن نقش دارد.

کلاژن ماده اصلی سازنده پوست و مو است و در نتیجه وقتی مواد غذایی با ویتامین سی بیشتری مصرف کنید پوست و موی جنین بهتر می‌شود و این می‌تواند به زیبایی او کمک کند.

تاثیر هل بر زیبایی جنین

* خوردن چه چیزی در بارداری بچه را زیبا می کند؟

خواص هل برای باردار شدن

در مورد فواید و مضرات هل در دوران بارداری در بالا گفتیم اما مشخص شده است که این ادویه می‌تواند به افزایش شانس باروری در افراد نیز کمک کند. هل سرشار از ویتامین سی است که برای سلامت اسپرم‌ها مفید است.

همچنین غذاهای سرشار از ویتامین ب مانند هل به جلوگیری از اختلالات تخمک گذاری کمک کرده و از این طریق نیز شانس باروری را افزایش می‌دهد. همچنین از نظر طب سنتی هل طبع گرمی دارد که با گرم کردن رحم خود به باروری بیشتر زنان کمک می‌کند.

هل سبز بهتر است یا هل سیاه؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در مورد مصرف این دانه پیش بیاید این است که آیا هل سبز در بارداری بهتر است یا هل سیاه. به طور کلی مصرف هل سبز یا هل سیاه در بارداری به هر دو شکل ایرادی ندارد و خواص آنها به میزان زیادی شبیه به هم است. با این حال عطر هل سبز قوی‌تر از هل سیاه است.

بنابراین شما با میزان کمتر می‌توانید عطر و طعم بهتری به دست آورید. و از آنجا که نباید در مذهب در سه ماهه اول بارداری و بعد از آن افراط بکنید بهتر است از هل سبز استفاده کنید.

روش‌های گنجاندن هل در رژیم غذایی

از هل در بارداری می‌توانید به عنوان یک ادویه خوش طعم استفاده کنید. از اونجایی که طبع گرمی دارد، سعی کنید از استفاده از آن در کنار دیگر ادویه‌های با طبع گرم مانند چای دارچین و هل در بارداری کمتر استفاده کنید. به جز این در حد اعتدال نی توانید در انواع غذاها، چای و دمنوش از هل در بارداری استفاده کنید.