حبوبات در بارداری چه مزایا و معایبی برای مادر و جنین دارد؟

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حبوبات در بارداری

یکی از موضوعات مهم در بارداری تغذیۀ سالم و مغذی مادر است، چراکه رشد درست و سلامت جنین بسیار به خورد و خوراک مادر بستگی دارد. بنابراین خوب است بدانیم کدام غذاها حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز جنین است و از هر کدام چه‌مقدار باید مصرف کرد یا از کدام باید اجتناب کرد. در هرم تغذیۀ زنان باردار حبوبات اهمیت ویژه‌ای دارند، چون سرشار از مواد مغذی (مانند آهن و پروتئین و چربی اشباع و کربوهیدرات‌های پیچیده) هستند که برای رشد نوزاد لازم است.

 با نصب اپلیکیشن گهواره و استفاده از ابزار تغذیه می‌توانید به اطلاعات مهمی در زمینه خوراکی‌های ضروری و مجاز در این دوران دست پیدا کنید. همچنین از تبادل نظر با سایر مادران و پیام تخصصی مشاور بهره‌مند شوید.

چرا خوردن حبوبات در دوران بارداری اهمیت دارد؟

چرا خوردن حبوبات در دوران بارداری اهمیت دارد؟

حبوبات یا بُنشَن، که به انگلیسی به آن beans  یا legumes می‌گویند، دانه‌های گیاهانی با غلاف هستند که به دو نیم تقسیم می‌شوند و در خوراک انسان به کار می‌روند. انواع لوبیا (لوبیا چیتی و لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا سفید و لوبیا قرمز و...) و انواع نخود و باقلا در بارداری و لپه و عدس و ماش از مشهورترینِ حبوبات هستند. حبوبات، به‌سبب ترکیب منحصربه‌فرد انواع مواد مغذی که در آنها یافت می‌شود، در هرم غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند. از طرفی، می‌توان حبوبات را در ردۀ غذاهای گوشتی قرار داد. بسیاری از افراد فقط گوشت و تخم‌مرغ را منبع پروتئین می‌شناسند. گرچه خوردن گوشت و تخم‌مرغ در دوران بارداری بسیار مهم است، بسیاری از حبوبات، ازجمله لوبیا سفید و لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا چیتی، هم سرشار از پروتئین هستند. لوبیا سفید بیشترین مقدار پروتئین را دارد که معادل 17.4 گرم در هر پیمانه است. از طرف دیگر، حبوبات از گیاهان هستند و بسیاری از خواص این ردۀ غذایی را هم دارند، ازجمله حاوی مقدار زیادی فیبر (که از مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست و هموروئید، از بیماری‌های رایج در بارداری، پیشگیری می‌کند) و ویتامین ب1 و ب6 و آهن و منیزیم هستند. همچنین لوبیا و نخود و عدس منابع خوبی از فولات طبیعی هستند، برای مثال یک فنجان عدس پخته‌ حاوی 358 میکروگرم فولات است، یعنی بیش از نصف نیاز روزانۀ زنان باردار. بنا بر آنچه گفته شد، حبوبات از منابع غنی‌ِ انواع مواد مغذی هستند. بنابراین مهم است که در رژیم غذایی زنان باردار از آنها استفاده شود.

در دوران بارداری مصرف چه مقدار حبوبات لازم است؟

تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی، به‌سبب ارزش غذایی و فواید آنها، برای زنان باردار بسیار مفید است و کیفیت تغذیه را بهبود می‌بخشد. به‌طورکلی پزشکان توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال یک‌ونیم پیمانه حبوبات در هفته مصرف کنند. برای زنان باردار، این مقدار کمی بیشتر است و بهتر است بیش از یک بار در هفته باشد و در ماه‌های آخر بارداری کمی بیشتر هم بشود.

خوردن آش رشته و انواع دیگر آش

خوردن آش برای زنان باردار بسیار مفید است، زیرا این غذا ترکیبی است از انواع مواد مغذی، اما باید توجه داشت که در یک کاسه آش مقدار زیادی حبوبات وجود ندارد و برای آنکه تمام حبوبات مورد نیاز را فقط با آش تأمین کرد، باید مقدار زیادی از آن خورد که ممکن است باعث نفخ شود. همچنین، در صورت تکرار، ممکن است موجب اضافه وزن زنان باردار هم بشود.

مضرات حبوبات چیست و حبوبات ممنوع در بارداری کدامند؟

به‌طورکلی، پزشکان حبوبات را بسیار مفید می‌دانند و اضافه کردن آن به رژیم غذایی زنان باردار را توصیه می‌کنند و هیچ‌کدام از انواع حبوبات را مضر و ممنوع نمی‌دانند. برخی توصیه می‌کنند که زنان باردار از خوردن جوانه‌های خام یا نیم‌پزِ ماش پرهیز کنند. البته زنانی که وضعیت خاص دارند، مانند حساسیت‌های غذایی، باید با پزشک خود مشورت کنند. در این مقاله بخوانید زن باردار چه چیزهایی نباید بخورد

* از  مضرات عدس در بارداری چه می دانید؟

دیابت بارداری

چنانکه گفته شد، حبوبات در ردۀ گیاهان قرار می‌گیرند و سرشار از کربوهیدرات هستند. بنابراین، اگر مقدار زیادی از آنها در یک وعدۀ غذایی گنجانده شود، ممکن است سطح گلوکز خون را بیش از حد بالا ببرد و این امر برای زنان مبتلا به دیابت بارداری خطرناک و مضر است.

چند راه ساده برای مصرف حبوبات در دوران بارداری

چند راه ساده برای مصرف حبوبات در دوران بارداری

  • اضافه کردن لوبیا قرمز پخته یا کنسرو لوبیا به املت تخم‌مرغ یا نیمرو
  • خوردن خوراک لوبیا برای یکی از وعده‌های غذایی
  • اضافه کردن لوبیا به گوشت چرخ‌کردۀ همبرگر
  • اضافه کردن لوبیا سفید به سالاد فصل
  • اضافه کردن لوبیا سفید به خمیر کوکی شکلاتی
  • اضافه کردن لوبیا سفید به خمیر نان
  • پختن انواع نخود یا لوبیا برای کنار غذاهایی مانند کتلت
  • خوردن انواع دیپ با حبوبات، مانند دیپ عدس و دیپ لوبیا
  • اضافه کردن آجیل سویا به تنقلات روزانه
  • نوشیدن یک فنجان شیر سویا در روز
  • پختن عدسی برای صبحانه یا یکی از وعده‌های غذایی
  • خوردن بعضی غذاهای عربی مثل حُمُص و سالاد تَبوله

منابع

randallbeans.com

pregnancyparenting.org.au

ncbi.nlm.nih.gov