خوردن شیره انگور در بارداری | فواید و مضرات آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیره انگور در بارداری

تغذیه یکی از دغدغه‌های مهم زنان باردار است، چرا که تأثیر مستقیم بر سلامت نوزادشان دارد. یکی از مسائلی که ممکن است ذهن زنان را درگیر ‌کند خوردن شیره انگور در دوران بارداری است. شیره انگور یکی از خوراکی‌های بسیار مغذی است که به شکل‌های مختلف برای حفظ سلامت مادر بسیار مفید است، ولی در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد، زیرا سبب اضافه‌ وزن و افزایش قند خون می‌شود.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند تغذیه بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر داشته باشید.

خوردن شیره انگور در بارداری چه خواصی دارد؟

شیره انگور منبع غنیِ آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. هر قاشق غذاخوری شیره انگور تقریباً 29 کالری دارد، شاملِ تقریباً 7 میلی‌گرم کربوهیدرات، 0.05 میلی‌گرم آهن، 0.13 گرم پروتئین، 0.03 گرم فیبر، 2.28 میلی‌گرم ویتامین آ (A)، 1.2 میلی‌گرم ویتامین سی (C)، 1.08 میلی‌گرم سدیم، 1.08 میلی‌گرم کلسیم، 1.08 میلی‌گرم پتاسیم و دیگر مواد مغذی.

خوردن شیره انگور در بارداری

بنابراین شیره انگور می‌تواند فواید بسیاری برای همۀ افراد، به‌خصوص زنان باردار، داشته باشد که در ادامه به ذکر تعدادی از آن‌ می‌پردازیم.

خواص ضد افسردگی

زنان بسیاری، در سراسر جهان، در دوران بارداری دچار افسردگی می‌شوند که جوانب مختلف زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر نادیده گرفته شود، ممکن است منجر به اختلالات فیزیولوژیکی شود. شیره انگور حاوی منیزیم است که بنا بر تحقیقات به آرامش اعصاب، افزایش تولید سروتونین (هورمون شادی)، و تنظیم خواب کمک می‌کند. بنابراین شیره انگور یکی از خوراکی‌هایی است که خوردن منظم آن به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

* دلایل افسردگی پس از زایمان و درمان آن

سلامت استخوان و دندان

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که زنان در دوران بارداری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند پوسیدگی دندان است. همان‌طور که گفته شد، شیره انگور سرشار از کلسیم است که مادۀ اصلی سازندۀ دندان‌ها و استخوان‌هاست. بسیار مهم است که زنان در طول عمر خود، و به‌خصوص در دوران بارداری، مقدار کافی کلسیم مصرف کنند تا هم سلامت دندان‌هایشان حفظ شود و هم از ابتلا به پوکی استخوان در امان بمانند.

تنظیم فشار خون

فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از بیماری‌هایی است که سلامت زنان باردار را تهدید می‌کند. پتاسیم موجود در شیره انگور به تثبیت و تعادل فشار خون کمک می‌کند، زیرا پتاسیم از یک طرف به تخلیۀ سدیم از بدن کمک می‌کند و از طرف دیگر عروق را نرم می‌کند و درنتیجه سبب تنظیم فشار خون می‌شود.

پیشگیری از یبوست

یبوست یکی از مشکلاتی است که اغلب زنان باردار از آن رنج می‌برند و اگر درمان نشود ممکن است منجر به هموروئید (بواسیر) یا تجمع مدفوع در روده شود. شیره انگور یکی از خوراکی‌هایی است که از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

رسوراترول (Resveratrol) یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موثر در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد سرطان‌زاست و درنتیجه با سرطان مقابله می‌کند. رسوراترول بیشتر در انگور قرمز یافت می‌شود. بنابراین شیره انگور قرمز از تقسیم و تکثیر و گسترش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند. همچنین عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد.

فواید شیره انکور در بارداری

حفظ سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات مثبتی بر حفظ سلامت پوست دارند. همچنین با متوقف کردن رادیکال‌های آزاد، که به پوست آسیب می‌زنند، روند پیری پوست را کند می‌کنند.

پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن

کم‌خونی یا فقر آهن یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است. آهن برای تولید هموگلوبین، که وظیفۀ انتقال اکسیژن را در گلبول‌های قرمزبر عهده دارد، لازم است. خستگی مفرط، سردرد، سرگیجه، درد قفسۀ سینه، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب ازجمله مشکلاتی است که بر اثر کمبود آهن در خون به وجود می‌آید. شیره انگور به‌خصوص برای زنانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند یا دسترسی به گوشت ندارند منبعی غنی از آهن است.

مضرات و عوارض خوردن شیره انگور در دوران بارداری چیست؟

بنا بر آنچه گفته شد، خوردن شیره انگور در دوران بارداری بسیار مفید است، اما باید به خاطر داشته باشیم که زیاده‌روی در خوردن آن ممکن است احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد یا سبب افزایش وزن شود. بنابراین باید در خوردن شیره انگور تعادل را رعایت کرد و همچنین دربارۀ خوردنش با پزشک مشورت کرد، زیرا هر زنی شرایط خاص خود را دارد و بهتر است در دوران بارداری هر تغییری در خورد و خوراک زیر نظر پزشک انجام شود.

چگونه می‌توان شیره انگور را به رژیم غذایی اضافه کرد؟

گنجاندن شیره انگور در رژیم غذایی

  • اضافه کردن چند قاشق چای‌خوری شیره انگور به یک کاسه ماست
  • اضافه کردن شیره انگور به آب و نوشیدن آن به‌صورت شربت
  • ریختن مقداری شیره انگور بر برف 
  • ترکیب کردن شیره انگور با خامه یا پنیر برای خوردن در وعدۀ صبحانه
  • ترکیب کردن شیره انگور با ارده
  • ریختن شیره انگور به جای شکر در شیربرنج
  • ترکیب کردن شیره انگور با سرکه برای درست کردن سس سالاد
  • ریختن شیره انگور بر روی کیک و شیرینی به‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده
  • اضافه کردن شیره انگور به غلات صبحانه

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov