کلم بروکلی در بارداری | خواص، مضرات و میزان مصرف

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کلم بروکلی در بارداری

تغذیۀ مادر بر سلامت جنین بسیار اثرگذار است. کلم بروکلی از خوراکی‌هایی مفیدی است که اگر در دوران بارداری به اندازۀ کافی مصرف شود، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات و آهن زیادی در اختیار بدن قرار داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین از دیابت بارداری جلوگیری می‌کند. در ادامۀ مقاله، دربارۀ فواید و تأثیر کلم بروکلی و مقدار و چگونگی مصرف آن در دوران بارداری خواهیم خواند.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می توانید به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند مراقبت بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنند.

فواید کلم بروکلی در دوران بارداری

بروکلی، که به انگلیسی به آن Broccoli می‌گویند، مانند کلم‌برگ یا کلم‌پیچ و گل‌کلم، در خانوادۀ کلم‌ها طبقه‌بندی می‌شود و دارای سَرگُل‌های بزرگ یا گُلچه‌هایی است به رنگ سبز تیره که مانند درخت از ساقه‌ای ضخیم منشعب می‌شوند. گرچه کلم بروکلی در غذاهای سنتی ایرانی تقریباً دیده نمی‌شود، برای زنان باردار بسیار مفید است. برخی فواید بروکلی عبارت است از:

فواید کلم بروکلی در بارداری

  •  خواص آنتی‌اکسیدانی: کلم بروکلی دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی (Vitamin C) و بتاکاروتن (Beta-carotene) و انواع فلاونوئید (Flavonoids) است که از سلول‌های مادر در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند و مانع مبتلا شدن جنین به بیماری‌های مزمن می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی: علاوه‌بر ویتامین سی، کلم بروکلی سرشار از ترکیباتی مانند دی‌ایندولیل‌متان (Diindolylmethane) و ایندول ـ3 ـ کاربینول (Indole-3-carbinol) است که به تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین کمک می‌کند.
  • پیشگیری از نواقص مادرزادی نخاع و مغز: ازآنجاکه کلم برکلی سرشار از فولات (ویتامین ب9) است، خوردنش در دوران بارداری، مانند مصرف غلات در بارداری، برای رشد سالم مغز و نخاع جنین مفید و ضروری است.
  • جلوگیری از یبوست: غالباً بارداری سبب نامنظم شدن حرکات روده در زنان می‌شود. کلم بروکلی یکی از موادی است که به سبب داشتن سولفورافان (Sulforaphane) حرکات روده را منظم می‌کند و چون حاوی فیبر فراوانی نیز هست، هضم غذا را آسان‌تر می‌کند.

* یبوست بارداری+ علت و موثرترین روشهای درمان 

  • کاهش علائم پره‌اکلامپسی: معمولاً بعد از هفتۀ بیستم بارداری فشار خون زنان باردار افزایش می‌یابد. نام این عارضه مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی است که اگر درمان نشود عوارض بسیاری در هنگام زایمان ایجاد می‌کند. سولفورافان (Sulforaphane) موجود در کلم بروکلی فشار خون و عملکرد اندوتلیال (Endothelial) را در زنان باردار تنظیم می‌کند.
  • کاهش احتمال ابتلا به کم‌خونی: کلم بروکلی سرشار از آهن و اسید فولیک است. از طرف دیگر، ویتامین سی موجود در آن، جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. بنابراین خوردن کلم بروکلی برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار مفید است.
  • پیشگیری از دیابت: در دوران بارداری، بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند. درنتیجه سطح قند خون در هفته‌های بیست‌وچهارم و بیست‌وهشتم افزایش می‌یابد و از طرفی برخی هورمون‌ها، مانند استروژن و کورتیزول، جذب انسولین را در جفت مسدود می‌کند. این وضعیت دیابت بارداری نام دارد که ممکن است سلامت کودک را به خطر بیندازد. ازآنجاکه کلم بروکلی ازجمله سبزیجاتِ غیر نشاسته‌ای است برای کنترل مقدار قند خون مفید است.

خواص بروکلی در بارداری

  • تقویت استخوان‌ها: بسیاری از زنان باردار ممکن است به پوکی استخوان دچار شوند. خوردن کلم بروکلی یکی از راه‌های تقویت استخوان‌هاست، زیرا کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی روی و منیزیم و کلسیم است.
  • محافظت از پوست: بارداری سبب نازک شدن پوست و افزایش حساسیت‌های پوستی می‌شود. در این دوران اشعۀ ماوراءبنفش راحت‌تر به پوست نفوذ می‌کند. کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف، ازجمله ویتامین ای (Vitamin E)، ب (B)، کا (K) و آ (A)، هم آسیب‌های ناشی از این اشعه را کاهش می‌دهد و هم به پوست درخشندگی می‌بخشد.
  • کاهش احتمال ضعیف شدن چشم: چون در دوران بارداری بدن زن مشغول مراقبت و تقویت جنین می‌شود، بسیاری از اعضای بدن ضعیف شده و عملکردشان مختل می‌شود، ازجمله چشم‌ها. بتاکاروتن و ویتامین آ موجود در کلم بروکلی احتمال ضعیف شدن چشم‌ها را در زنان باردار کم می‌کند.

ناگفته نماند که برای حفظ ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کلم بروکلی بهتر است آن را به‌صورت بخارپز مصرف کنید.

مضرات خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری

خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری نه‌تنها بی‌خطر است که، همان‌طور که گفته شد، فواید بسیاری هم دارد و سلنیوم (Selenium) و بتاکاروتن موجود کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کودک مفید است. بااین‌حال، در خوردن کلم بروکلی هم، مانند هر خوراکیِ دیگری، نباید زیاده‌روی کرد. مصرف بیش‌ازحد کلم بروکلی ممکن است سبب واکنش‌های آلرژیک یا بیماری‌های معده شود. 

همچنین توجه داشته باشید که اگر مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی هستید، از خوردن مقدار زیاد کلم بروکلی پرهیز کنید و حتماً دربارۀ مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

روشهای ساده برای گنجاندن کلم بروکلی در دوران بارداری

برای به دست آوردن مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذیِ موجود در کلم بروکلی خوب است که روزانه حدود 2 یا 3 پیمانه، به شکل‌های مختلف، کلم بروکلی بخورید. بعضی از راحت‌ترین راه‌های مصرف کلم بروکلی عبارتند از:

  •  خوردن سوپ کلم بروکلی: می‌توانید این سوپ را در حجم زیاد درست کنید و در یخچال بگذارید و در طی هفته به‌مرور و کم‌کم آن را بخورید.
  • افزودن کلم بروکلی خام به سالاد
  • اضافه کردن کلم‌ بروکلی بخارپز به پاستا یا پیتزا

مضرات بروکلی در بارداری

  • خوردن کلم بروکلی برای میان‌وعده: می‌توانید کلم بروکلی را همراه ذرت یا هویج یا سبزی‌های دیگری که دوست دارید با روغن زیتون سرخ کنید و به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید.
  • خوردن اسموتی کلم بروکلی
  • پختن یا بخارپز کردن کلم بروکلی برای کنار غذاهای گوشتی مانند کتلت یا شنیتسل

 

منابع:

https://www.icicilombard.com/

https://www.tefal-me.com

https://parenting.firstcry.com/