خوردن ماست در بارداری | مزایا و معایب+بهترین نوع

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماست در بارداری

همه زنان باردار می‌دانند که خوردن لبنیات در دوران بارداری چقدر اهمیت دارد. یکی از مواد لبنی بسیار خوشمزه و پرخاصیت ماست است. از جمله مهم‌ترین خواص مصرف ماست در بارداری می‌توان به بهبود هضم، رفع مشکلات گوارشی، تحکیم استخوان، رشد مغز جنین و .... اشاره کرد. ماست نه تنها بسیار خوشمزه و پرخاصیت است بلکه انواع متفاوتی نیز دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. با این حال اگر در خوردنش افراط کنید یا از ماست‌های غیر پاستوریزه استفاده کنید دچار عوارضی از جمله دیابت بارداری، سردی بدن، مسمومیت، اسهال و ...خواهید شد. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات ماست و انواع ماست‌هایی که می‌توانید در دوران بارداری استفاده کنید توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه در بارداری به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

آیا خوردن ماست در بارداری خوب است؟

خوردن ماست در دوران بارداری حتی توصیه می‌شود به شرط آنکه به شکل پاستوریزه تهیه و در شرایط مناسب نگهداری شده باشد.

خوردن ماست در بارداری

ماست پاستوریزه می‌توان خواص زیادی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد اما حتی افراط در خوردن ماست پاستوریزه نیز می‌تواند مشکلاتی داشته باشد که در بخش مضرات به طور کامل در مورد آن توضیح خواهیم داد 

* از چه سنی میتوان به کودک ماست داد؟

ترکیبات و خاصیت ماست در بارداری 

ماست از شیر درست می‌شود، بنابراین ارزش غذایی مشابهی دارند. یک ماست ساده حاوی ترکیباتی همچون چربی، پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن، ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین ب 6، منیزیم و... که آن را به یک سوپرغذا تبدیل کرده است.

خواص ماست در بارداری

فواید ماست در بارداری بسته به ترکیبات آن می‌توانند متفاوت باشد با این حال موارد زیر پایه‌‌ای ترین فواید و خواصی هستند که می‌توانید از مصرف ماست دریافت کنید.

  • کمک به هضم غذا

ماست سرشار از باکتری‌های مفیدی است که در روده حضور دارند و به هضم غذا کمک می‌کنند. به جز این مصرف ماست به ویژه ماستهای حاوی فیلر افزوده مانند ماست خیار در بارداری، ماست اسفناج در بارداری یا ماست و کدو در بارداری   هضم کلی غذا و جذب مواد مغذی توسط دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. به طور ویژه مصرف ماست پروبیوتیک در بارداری از این نظر مفید است. این ماست حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که به هضم خوب کمک می‌کند.

  • کمک به رشد استخوان 

ماست پر از کلسیم است; سه وعده در روز برای تامین نیمی از رژیم غذایی توصیه شده روزانه کافی است. کلسیم برای تشکیل استخوان‌ها و دندان‌های جنین ضروری است و در طیف وسیعی از عملکردهای دیگر بدن نیز نقش حیاتی دارد. کلسیم همچنین برای جذب ویتامین D در بدن ضروری است.

  • بهبود سیستم ایمنی

به دلیل وجود باکتری‌های خوب با ناراحتی‌های معده و عفونت‌ها مبارزه می‌کند. ماست جمعیت پروبیوتیک‌هایی را افزایش می‌دهد که فلور باکتریایی روده را بازسازی می‌کنند و هر بیماری را تسکین می‌دهند و در عین حال هضم را بهبود می‌بخشند.

  • کنترل فشار خون

فشار خون بالا یک خطر رایج در دوران بارداری است که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی مادر و جنین  مانند زایمان زودرس داشته باشد. مصرف ماست باعث آرامش بدن و کاهش فشار خون می‌شود. همچنین سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و برای قلب مناسب است.تحقیقات نشان می‌دهد که محتوای منیزیم ماست به کاهش یا جلوگیری از انقباضات رحمی که می‌تواند باعث پره اکلامپسی و زایمان زودرس شود کمک می‌کند.

* ارتباط بین خوردن لبنیات در بارداری و جنسیت جنین چگونه است؟

  • کاهش استرس 

به دلیل تغییرات هورمونی اضطراب در دوران بارداری بسیار شایع است و بسیاری از زنان باردار استرس دارند که اصلا برای رشد جنین مناسب نیست. ماست غذایی سرشار از ویتامین ب و منیزیم است که به درمان استرس کمک می‌کند.

  • رفع خشکی پوست

تغییرات هورمونی و عدم تعادل در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات و خشکی پوست شود. ماست سرشار از ویتامین E می‌تواند پوست را سالم نگه دارد و بافت آن را بهبود می‌بخشد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما در نوزاد را کاهش می‌دهد.

فواید ماست در بارداری

  • کنترل وزن

خوردن ماست شیرین در بارداری از افزایش هورمون استرس کورتیزول در بدن جلوگیری می‌کند که می‌تواند در دراز مدت باعث افزایش وزن در مادر و جنین شود.

  • رشد مغز جنین 

خوردن ماست در اوایل بارداری را فراموش نکنید. ماست سرشار از فولات و ویتامین‌های B5، B6 و B12 است که برای رشد مغز جنین کمک کننده است.

  • جلوگیری از عفونت‌های قارچی واژن 

تغییرات هورمونی ترکیب فلور میکروبی بدن را تغییر داده و با تضعیف سیستم ایمنی بدن را مستعد عفونت می‌کند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست تضمین می‌کنند که باکتری‌های خوب در واژن کشت می‌شوند، که از رشد و تکثیر مخمر در نواحی تناسلی جلوگیری می‌کند و در نتیجه از عفونت‌های مخمری پیشگیری یا کاهش می‌دهد.

  • درمان اسهال

مصرف برنج و ماست در بارداری در واقع به شکل کته ماست در بارداری با تنظیم فلور میکروبی روده جلوی اسهال را می‌گیرد.

بهترین ماست در بارداری کدام است؟

هوس ماست در بارداری ایرادی ندارد تا زمانی که از ما پاستوریره استفاده کنیم. اما بهترین گزینه برای رفع میل به ماست در بارداری کدام است؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا کمی در مورد ماست‌های مختلف توضیح داده و سپس بهترین گزینه را معرفی خواهیم کرد.

  • ماست یونانی در بارداری: ماست یونانی ماست معمولی است که قوام غلیظ‌تر و متراکم تری دارد که به دلیل فرآیند فیلتر کردن آب پنیر و مایعات یا از طریق افزودن پروتئین آب پنیر و کنسانتره پروتئین شیر است.
  • ماست ایسلندی در بارداری: با غلظت بیشتر شبیه ماست چکیده اما طعم ترش با ته مزه شیرنی است.
  • ماست چکیده در بارداری: از ماست ساده تهیه می‌شود که آبش از آن خارج شده و معمولا به آن نمک اضافه می‌شود. 
  • ماست ترش در بارداری: ماستی با درصد اسید لاکتیک بالاتر که طعم ترش دارد.
  • ماست محلی در بارداری: ماست شیرین یا ترشی که در روستاها به صورت خانگی تهیه می‌شود. خوردن ماست محلی در بارداری به دلیل مشخص نبود وضعیت بهداشتی توصیه نمی‌شود.
  • ماست طعمدار در بارداری: مانند ماست موسیر در بارداری، ماست لبو در بارداری، ماست و نعنا در بارداری، ماست بورانی در بارداری که از ترکیبا سبزیجات و ادویه‌های مختلف با ماست ساده به دست می‌آید.

مضرات ماست در بارداری

و اما پاسخ به سوال اصلی: 

ماست یونانی معمولاً دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. علاوه بر این، منبع خوبی از پروبیوتیک ها، ویتامین‌های گروه B، فسفر و کلسیم است. کلسیم به قوی نگه داشتن استخوان‌های شما کمک می‌کند و به کودک شما کمک می‌کند تا اسکلت سالمی داشته باشد. از این رو نسبت به ماستهای بالا گزینه بهتری است.

مقایسه انواع ماست حیوانی در بارداری

در ادامه مقایسه کوتاهی بین انواع ماست حیوانی خواهیم داشت:

  ماست گاو در بارداری ماست گوسفند در بارداری ماست گاومیش در بارداری ماست بز در بارداری
کالری در صد گرم  150  130  120  120
چربی  6 گرم  7 گرم  8 گرم  6 گرم
پروتئین  5 گرم  9 گرم  6 گرم  6 گرم
کلسیم  15 درصد  30 درصد  21 درصد  45 درصد

ماست پرچرب یا کم چرب؟

ماست پرچرب از شیری تهیه می‌شود که چربی آن استخراج نسده و ماست کم چرب و بدون چربی از شیری تهیه می‌شود که چربی آن استخراج شده است. خوردن ماست پرچرب در بارداری بهتر است. ماست پرچرب برای مدت طولانیتری اشتهای شما را مهار می‌کند. خوردن مقدار کمی ماست پرچرب یا لبنیات (حاوی حدود 4 تا 5 درصد چربی) بهتر از خوردن مقدار بیشتری ماست کم چرب یا لبنیات است که می‌تواند حاوی تثبیت کننده‌ها و قندهای پنهان باشد که کالری را افزایش می‌دهد.

تاثیر ماست بر زیبایی جنین 

عده‌ای خوردن ماست در بارداری و زیبایی جنین را بهم مربوط می‌دانند. ماست حاوی ویتامین سی است که پیش ساز کلاژن – ماده اولیه سلولهای پوست و مو- است. از این رو مصرف مواد غذایی با ویتامین سی بیشتر می‌تواند به بهبود بافت پوست و موی جنین کمک زیادی کند. شکل و ظاهر جنین به میزان زیادی تحت‌تاثیر ژنتیک است اما تغذیه مادر در دوران بارداری می‌تواند تاثیرگذار باشد.

خوردن ماست در بارداری و تعیین جنسیت 

اگرچه بعضی انواع ویار بارداری مانند ویار ماست در بارداری را به جنسیت جنین مربوط می‌دانند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. دلیل اصلی ویار هنوز مشخص نیست اما می‌تواند به نیازهای بدن مادر مربوط باشد. از این رو تمایل به خوردن ماست در بارداری نشان دهنده جنسیت خاصی نیست.

مضرات خوردن ماست در بارداری

ضرر ماست در بارداری نسبت به خواص آن بسیار کم است. مگر آنکه از انواع ماست غیرپاستوریزه در بارداری یا ماست تاریخ گذشته در بارداری استفاده کنید. که در این شرایط ابتلا به مسمومیت محتمل است که عوارضی همچون دل درد، درد معده، اسهال و ... دارد. اما افراط در خوردن ماست سالم نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد که از جمله مهمترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • مسمومیت‌های غذایی و علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، یا علائم شبیه آنفولانزا مانند تب، بدن درد و سردرد 
  • تشدید دیابت بارداری
  • سردی بدن 

تاثیر ماست در بارداری

تاثیر ماست در بارداری در طب سنتی

استفاده از ماست در بارداری از نظر طب سنتی نیز ایرادی ندارد و دارای خواص زیادی است تا زمانی که به حد اعتدال و با مصلح مناسب مصرف شود. ماست طبع سردی دارد و غلبه سردی بر بدن می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. از این رو توصیه می‌شود ماست با مصلاحات مناسب مانند نعنا، کشمش، کاکوتی، آویشن، گل سرخ، دارچین و ... مصرف شود. همچنین بهترین ماست از نظر طب سنتی ماست گوسفندی است. 

روشهای مصرف ماست در بارداری

روشهای زیادی برای مصرف ماست در بارداری وجود دارد مانند:

  • به عنوان مخلفات همراه غذا
  • در انواع اسموتی و دسر
  • چیپس و ماست در بارداری
  • سس ماست در بارداری
  • خورشت ماست در بارداری
  • آش ماست در بارداری

اما بهترین شکل حالت ساده مصرف ماست در بارداری است که نسبت به انواع دیگر کالری کمتری دارد.