دانه چیا در بارداری + خواص، مضرات و میزان مجاز

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دانه چیا در بارداری

دانه چیا یکی از دانه‌های پرخاصیتی است که کاربردهای زیادی دارند و سوال ما این است که آیا مصرف آن در دوران بارداری نیز مجاز است؟ مصرف دانه چیا در بارداری ایرادی ندارد تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شود. در واقع خطرات و مضرات بسیار کمی در مورد مصرف این دانه در دوران بارداری پیدا شده است. بنابراین تا زمانی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید، می‌توانید از خواصی همچون درمان یبوست، درمان کم خونی، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها و ... بهره‌مند شوید. در ادامه به طور کامل در مورد خواص مضرات و میزان مصرف دانه چیا در بارداری توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه در بارداری و برنامه غذایی مناسب این دوران، به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

دانه چیا چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم خواص و مضرات دانه چیا برای زنان باردار را بررسی کنیم لازم است کمی در مورد این دانه و ویتامین‌ها و مواد معدنی آن توضیح دهیم.دانه چیا از گیاه صحرایی Salvia hispanica، یکی از اعضای خانواده نعناع بدست می‌آید. دانه‌های مریم گلی هیسپانیکا اغلب با نام رایج "چیا" و همچنین چندین نام تجاری دیگر در دنیا به فروش می‌رسد. اعتقاد بر این است که منشاء آن در آمریکای مرکزی است، جایی که این دانه جزء اصلی رژیم غذایی باستانی مردم بوده است.

مصرف دانه چیا در بارداری

این دانه سرشار از مواد معدنی و ویتامینهای زیر است:

  • سدیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فیبر
  • آهن
  • کلسیم
  • ویتامین سی
  • و...

به خاطر وجود این مواد نه تنها خوردن دانه چیا در بارداری مفید است بلکه تحقیقات زیادی در مورد خواص دانه چیا برای بارداری نیز وجود دارد. در ادامه بیشتر در مورد این فواید توضیح خواهیم داد.

خواص دانه چیا در بارداری

زن باردار می‌تواند از چندین خاصیت دانه چیا در بارداری بهره‌مند شود که از جمله مهم‌ترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

کاهش فشار خون

افزایش فشار خون یک مشکل شایع و بسیار خطرناک در طول بارداری است که می‌تواند عوارضی از جمله سقط جنین و یا زایمان زودرس داشته باشد. مهمترین کاربرد دانه چیا در بارداری کنترل فشار خون است.

دانه چیا به کاهش فشار خون بالا کمک کند و اگر از داروهای فشار خون مصرف می‌کنید، خوردن بیش از حد دانه‌های چیا می‌تواند باعث کاهش شدید سطح شار خون شود. پتانسیل دانه‌های چیا برای کاهش خطر فشار خون بالا در درجه اول به محتوای اسید چرب امگا 3 آنها نسبت داده می‌شود. دانه‌های چیا منبع عالی امگا 3 هستند. تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا 3، چه از طریق رژیم غذایی یا مکمل، با کاهش فشار خون مرتبط است.

* مهمترین خواص دانه چیا برای کودکان 

درمان یبوست

گوارش در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی دچار تحولات زیادی می‌شود یکی از مشکلات گوارشی شایع در زنان باردار یبوست است. فیبر یکی از مهم‌ترین موادی است که به درمان سریع یبوست کمک می‌کند و خوشبختانه میزان زیادی فیبر در دانه‌های کوچک چیا وجود دارد. روزانه با مصرف تنها ۲ قاشق چای‌خوری دانه چیا در دوران بارداری می‌توانید مشکل یبوست خود را حل کنید.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

نیاز به کلسیم در دوران بارداری به دلیل رشد جنین چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. منابع غذایی زیادی حاوی کلسیم هستند اما مسئله این است که شما بتوانید ماده غذایی پیدا کنید.

که با کمترین میزان مصرف بیشتری در اختیارتان قرار دهد. به طور معمول، شما به حدود 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارید، و برای برآورده کردن این نیاز، مجبورید چندین لیوان شیر بخورید. اما میتوانید این کلسیم را از منابع دیگری نیز دریافت کنید.

شما می‌توانید کلسیم را از میوه‌ها و سبزیجات مختلف و بله، حتی دانه‌های چیا دریافت کنید. دو قاشق غذاخوری از این غذای فوق العاده حدود 152 میلی گرم کلسیم دارد که 15 درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می‌دهد.

کمک به کنترل وزن در بارداری

چاقی در بارداری با مشکلات زیادی از جمله زایمان زودرس و افزایش فشار خون همراه است. اگرچه این دوران زمان خوبی برای گرفتن رژیم‌های لاغری نیست اما باید به کمک تکنیک‌های وزن خود را مدیریت کنیم.

خواص دانه چیا در بارداری

یکی از این تکنیک‌ها استفاده از فیبر بیشتر در رژیم غذایی است. مصرف فیبر احساس سیری بیشتری به شما می‌دهد و با رفع مشکل یبوست مانع از افزایش وزن می‌شود. از آنجایی که دانه چی حاوی فیبر زیادی است می‌تواند در این زمینه نیز به شما کمک کند.

کنترل قند خون

دیابت بارداری یک مشکل بسیار شایع است که خطرات بزرگی دارد بنابراین در طول این دوران باید قند خون خود را کنترل کنید. گیاه چیا می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

فیبر موجود در دانه‌های چیا نه تنها از یبوست جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند با کاهش سرعت جذب قند در جریان خون، به تنظیم قند خون نیز کمک کند.

کسب انرژی بیشتر

تغییرات هورمونی در طول بارداری و رشد جنین در رحم منجر به افزایش خستگی در این دوران می‌شوند. به عنوان یک چربی سالم، استفاده از دانه چیا در بارداری می‌تواند به شما کمک کند که انرژی زیادی کسب کنید. دانه‌های چیا خستگی را از بین نمی‌برند - آنها یک غذای فوق العاده هستند، نه یک درمان معجزه آسا. چربی‌های سالم اغلب می‌توانند اشتهای شما را تقویت کنند.

کمک به رشد مغز جنین

خوردن دانه چیا در اوایل بارداری بیشتر توصیه می‌شود. دانه چیا حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که نوعی اسید چرب امگا 3 است. امگا 3 نقش اساسی در رشد مغز و سیستم عصبی کودک دارد. این اسیدهای چرب به رشد بافت‌های عصبی کمک می‌کنند و می‌توانند از عملکرد شناختی و رشد بینایی حمایت کنند. در حالی که ماهی منبع معروف امگا 3 است، دانه چیا در سه ماهه اول بارداری یک جایگزین گیاهی برای زنان باردار است که ممکن است محدودیت‌های غذایی داشته باشند یا از غذاهای دریایی بیزار باشند.

درمان کم خونی

کمبود آهن یک نگرانی رایج در دوران بارداری است، زیرا نیاز بدن به آهن برای حمایت از جنین و جفت در حال رشد افزایش می‌یابد. در حالی که دانه‌های چیا حاوی آهن هستند، مهم است که بدانیم آهن گیاهی (آهن غیر هم) به آسانی جذب بدن از آهن منابع حیوانی (آهن هِم) نیست. برای افزایش جذب آهن، دانه‌های چیا را در کنار غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات یا فلفل دلمه‌‌ای مصرف کنید.

هیدراته نگه داشتن بدن

هیدراتاسیون مناسب در دوران بارداری حیاتی است، زیرا به حفظ سطح مایع آمنیوتیک و حمایت از سلامت کلی مادر کمک می‌کند. دانه چیا می‌تواند مقدار قابل توجهی آب را جذب کند و به هیدراته نگه داشتن شما در طول روز کمک کند. آنها با حفظ آب به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند، که می‌تواند منجر به عوارض در دوران بارداری شود.

مضرات دانه چیا در بارداری

ایا خوردن دانه چیا در بارداری ضرر دارد؟  با اینکه عوارض دانه چیا در بارداری تنها در صورت مصرف بیش از حد این دانه رخ می‌دهد با این حال باید در مورد آنها نیز هوشیار باشید. از مهمترین این عوارض به شرح زیراند:

مشکلات گوارشی

دانه چیا سرشار از فیبر غذایی، به ویژه فیبر محلول است. در حالی که فیبر به طور کلی برای هضم مفید است، مصرف مقادیر زیاد دانه چیا بدون مصرف مایعات کافی می‌تواند منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود. این ممکن است شامل علائمی مانند نفخ، گاز، اسهال یا گرفتگی شکم باشد. برای جلوگیری از این مسائل، هنگام مصرف دانه چیا آب فراوان بنوشید و اگر به غذاهای پرفیبر عادت ندارید، با مقدار متوسط شروع کنید.

مضرات دانه چیا در بارداری

خطر خفگی

دانه‌های چیا دارای خاصیت منحصر به فرد جذب مایع و انبساط هستند و یک قوام ژل مانند ایجاد می‌کنند. در حالت خشک، آنها کوچک هستند و می‌توانند خطر خفگی را ایجاد کنند، به خصوص اگر بدون مایع کافی مصرف شوند. برای به حداقل رساندن خطر خفگی، از خوردن دانه‌های چیا به صورت قاشق یا به شکل خشک خودداری کنید. در عوض، آنها را با مایعات یا غذاها مخلوط کنید تا قبل از مصرف، رطوبت را جذب کنند.

حساسیت‌های گوارشی

برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به محتوای فیبر بالای دانه‌های چیا حساس‌‌‌تر باشند. اگر سابقه حساسیت‌های گوارشی یا سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارید، توصیه می‌شود دانه‌های چیا را به تدریج وارد رژیم غذایی خود کرده و واکنش بدن خود را کنترل کنید. اگر احساس ناراحتی در گوارش دارید، مصرف دانه چیا را کاهش دهید.

تداخلات دارویی

دانه‌های چیا به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر هستند، اما ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگر از داروهایی برای کنترل قند خون استفاده می‌کنید، قبل از وارد کردن دانه چیا به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. محتوای فیبر بالای دانه چیا ممکن است بر جذب و اثربخشی برخی داروها تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به نوسانات در سطح قند خون شود.

دانه چیا در اقدام برای بارداری

در بالا اشاره کردیم که دانه چیا برای باردار شدن خوبه اما این تاثیر را چگونه می‌گذارد. مصرف دانه چیا اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی را فراهم می‌کند که برای باروری مردان و زنان مهم است. 

دانه چیا برای تقویت تخمک نیز مفید است. این دانه غنی ترین منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 است. دانه چیا همچنین حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، آهن، منیزیم و روی است که همگی برای بارداری مفید هستند. آنها به بدن زنان کمک می‌کنند تا تخمک‌های سالم و گلبول‌های قرمز خون تولید کند، هورمون‌ها را تنظیم کند و جریان خون را به اندام‌های تولید مثلی افزایش دهد.

میزان مجاز چیا در بارداری

خواص دانه چیا برای تنبلی تخمدان نیز اثبات شده است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی (ALA) است که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است. برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مدیریت التهاب و جلوگیری از اضافه وزن کلیدی است و مصرف دانه چیا می‌تواند  به ایجاد یک محیط حمایتی برای بدن کمک کند. مصرف دانه چیا در بارداری، قبل از آن و بعد از آن در شیردهی می‌تواند از همه جهات مفید باشد.

مقدار مصرف دانه چیا در بارداری

گفتیم که مصرف دانه چیا در بارداری بی‌خطر است اگر در حد اعتدال مصرف شود میزان مجاز مصرف دانه چیا در بارداری در حدود ۳۰ گرم در روز است در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که این مقدار را چگونه مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا در بارداری

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روغن و دانه چیا در 3 ماه آخر بارداری و 3 ماه اول شیردهی ممکن است باعث افزایش محتوای DHA در شیر شود. DHA برای رشد مغز نوزاد مهم است. سایر مواد مغذی موجود در دانه چیا - مانند کلسیم - نیز ممکن است از طریق شیر مادر به نوزادان راه پیدا کند. 

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

اگر در مورد نحوه مصرف دانه چیا در بارداری سوال دارید روشهای زیر را امتحان کنید:

  • پودینگ دانه چیا: راحت ترین طریقه مصرف دانه چیا در بارداری به شکل پودینگ است. برای تهیه آن، دانه‌های چیا را با شیر دلخواه (مانند شیر بادام، شیر نارگیل یا شیر لبنیات) و یک شیرین کننده (مانند عسل یا شربت افرا) مخلوط کنید. خوب هم بزنید و چند ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید تا غلیظ شود. 
  • اسموتی: یک یا دو قاشق غذاخوری دانه چیا را به دستور اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا یکدست شود. 
  • همراه با غلات صبحانه
  • همراه با ماست یونانی یا میوه ای