خوردن حلیم در بارداری مجاز است؟ + فواید و عوارض

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حلیم در بارداری

حلیم یکی از مواد غذایی پرخاصیت و مقوی است. با وجود آنکه انواع مختلفی دارد اما پایه و اساس آن شامل گندم گوشت و روغن است. مصرف حلیم در بارداری اگر در حد اعتدال انجام شود مشکلی ندارد. با این حال در صورت مصرف زیاد باعث افزایش وزن و حتی ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات حلیم در بارداری توضیح خواهیم داد

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه در بارداری و برنامه غذایی مناسب این دوران، به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

فواید حلیم در بارداری

وقتی می‌خواهیم در مورد خواص حلیم در بارداری صحبت کنیم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. چون حلیم انواع مختلفی دارد حلیم مرغ، حلیم گوشت، حلیم بوقلمون، حلیم گندم و حلیم بادمجان در بارداری انواعی از حلیم هستند که شما می‌توانید در این دوران از آنها استفاده کنید.

فواید حلیم در بارداری

* طرز تهیه حلیم با مرغ | راز و رمز پختن یک حلیم خوشمزه

به طور کلی خوردن حلیم در بارداری مفید است و شما می‌توانید به دلیل ترکیبات بی‌نظیری که در این غذا وجود دارد ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دریافت کنید که برای بارداری آسان و رشد جنین به آنها نیاز دارید.

مثلاً با مصرف حلیم گندم در بارداری که یک حلیم بسیار ساده و با حداقل مواد است، شما می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار مفیدی مانند روی، آهن، منیزیم، نیاسین ویتامین ب و آ دریافت کنید.

بسته به اینکه از حلیم گوشت یا حلیم شیر در بارداری استفاده کنید به انواعی از پروتئین و اسید آمینه‌های ضروری دست پیدا می‌کنید که بدن شما می‌تواند از آنها برای رشد و نموی جنین استفاده کند.

از خوردن حلیم در بارداری برای وزن گیری جنین نیز استفاده می‌کنند. همچنین از آنجا که حلیم حاوی روی، منیزیم، پروتئین و ویتامین‌های گروه ب است می‌تواند برای رشد مغز جنین مناسب باشد. بنابراین خوردن حلیم در سه ماهه اول بارداری که رشد مغزی در آن صورت می‌گیرد در حد اعتدال توصیه می‌شود.

حلیم به دلیل وجود گندم حاوی فیبر زیادی است که نه تنها به گوارش کمک می‌کند بلکه مشکلاتی مانند یبوست را نیز از بین می‌برند. همچنین فیبر به کنترل کلسترول و چربی خون نیز کمک می‌کند.

نوع گوشت به کار رفته نیز می‌تواند تاثیر زیادی در خاصیت حلیم در بارداری داشته باشد. مثلاً استفاده از گوشت قرمز می‌تواند برای رشد و وزن گیری جنین مناسب باشد.

* خواص و مضرات مصرف گوشت در بارداری + میزان مجاز روزانه

حلیم چون گندم و گوشت دارد حاوی میزان زیادی آهن است که به خونسازی و درمان کم خونی در بارداری کمک می‌کند. اگر هوس حلیم در بارداری دارید نکته مهم این است که باید اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

مضرات حلیم در بارداری

آیا خوردن حلیم در بارداری ضرر دارد؟ اینکه بگوییم حلیم در بارداری مضر است یا مفید است تحت تاثیر مقدار مصرف، نوع مواد و ترکیبات سازنده و موادی که در تزیین حلیم به کار رفته بستگی دارد.مضرات حلیم در بارداری

مثلاً در حلیم نذری یا حلیم مشهدی برای تزیین از دارچین استفاده می‌کنند. خوردن حلیم با دارچین در بارداری به صورت عادی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما دارچین جزو ادویه‌هایی است که باید برای خوردنش در بارداری احتیاط زیادی داشته باشید. به طور ویژه اگر بارداری پرخطر، سابقه سقط جنین یا خونریزی در بارداری دارید باید مصرف دارچین را در این دوران بسیار محدود کنید.

همچنین افراد در کنار حلیم به عنوان چاشنی از نمک یا شکر استفاده می‌کنند. هر دوی این مواد از جمله موادی هستند که مصرفشان باید در دوران بارداری محدود شود. نمک می‌تواند فشار خون را بالا ببرد که منجر به پره اکلامپسی یا زایمان زودرس و سقط جنین می‌شود. و شکر نیز می‌تواند قند خون را افزایش دهد و منجر به چاقی و یا دیابت در طول بارداری شود که آن نیز مشکلات خود را دارد.

* ساده ترین دستور و طرز درست کردن حلیم بادمجان

به جز همه این‌ها کالری حلیم بسیار بالاست و اگرچه حلیم برای وزن گیری جنین مناسب است اما افراط در خوردنش می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن مادر شود که خود مشکلات زیادی به همراه دارد. روغن به کار رفته در حلیم و گندم باعث شده کالری حلیم بالا برود.

همچنین افراط در خوردن حلیم به دلیل سنگین بودن ترکیبات می‌توانند منجر به دل درد و معده درد و سایر مشکلات گوارشی شود.

گفتیم که ترکیبات حلیم به اصطلاح برای معده سنگین هستند و افراط در خوردن حلیم مخصوصاً وقتی که با شکر و روغن باشد تشنگی را در افراد افزایش می‌دهد. وقتی عطش دارید آب بیشتری مصرف می‌کنید و همین موضوع منجر به رقیق شدن اسید معدن و در نتیجه اختلال در عملکرد هضم می‌شود. غذای هضم نشده نه تنها دفع سخت‌تری دارد بلکه سر دل می‌ماند و منجر به دل درد و سنگینی می‌شود.

بنابراین حلیم برای بارداری خوبه تا زمانی که به اندازه مصرف شود. همچنین مصرف حلیم در دیابت بارداری یا در بارداری‌های پرخطر بهتر است محدود شود.

ویار حلیم و جنسیت جنین

بارها در مقالات مختلف گفته‌ایم که برخلاف نظر عموم ویار نشان دهنده جنسیت جنین نیست. اگرچه علت دقیق این موضوع که چرا زن باردار در بارداری ویار برخی مواد غذایی خاص را دارد هنوز مشخص نیست.

با این حال در بسیاری از تحقیقات عنوان شده که ویار نشان دهنده کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است.

مثلاً اگر شما ویار غذای شور دارید به این معناست که سدیم یا پتاسیم بدن شما کم شده است. در مورد ویار حلیم در بارداری نیز می‌توانیم چنین فرضیه‌ای داشته باشیم. نوع ویار روش خوبی برای تعیین جنسیت جنین نیست.

حلیم و جنسیت جنین

نکاتی در مورد خوردن حلیم در بارداری

در مورد خوردن آش حلیم در بارداری باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • از خوردن حلیم مانده در بارداری خودداری کنید زیرا ماندن حلیم در یخچال باعث غیر قابل هضم شدن نشاسته گندم می‌شود که خود می‌تواند منجر به دل درد در این دوران شود.
  • مواظب کالری حلیم باشید یا یک پیاله حلیم ساده بدون شکر و روغن اضافی حاوی ۱۵۰ تا ۲۰9)@-0۰ کالری است.
  • از روغن اضافه دادن روی حلیم خودداری کنید زیرا این کار منجر به افزایش چربی خون و در نتیجه افزایش فشار می‌شود.
  • سعی کنید به جای شکر، حلیم را با نمک کم مصرف کنید
  • بعد از مصرف حلیم بلافاصله دراز نکشید و سعی کنید خوردن این غذا را در زمانی از روز انجام دهید که بعد از آن قصد فعالیت دارید با این کار هضم حلیم آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.
  • سعی کنید حلیم را خودتان در خانه تهیه کنید و اگر بلد نیستید آن را از جاهای معتبر و بهداشتی خریداری کنید.