خربزه در بارداری | خواص و مضرات مصرف آن

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خربزه در بارداری

تغذیه در دوران بارداری تاثیر زیادی بر رشد و سلامت جنین دارد. میوه ها و سبزی ها به دلیل محتوای بالای ویتامینها و مواد معدنی از جمله بهترین گروه های غذایی در این دوران هستند اما این بدین معنا نیست که مصرفشان هیچ عوارضی ندارد. مثلا خربزه یکی از میوه‌هایی است که به دلیل قند بالا، باید در خوردنش احتیاط کنید. با وجود آنکه مصرف خربزه می‌تواند خواصی از جمله کنترل کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش حالت تهوع و استفراغ، کمک به آبرسانی بدن، درمان عفونت ادراری و... داشته باشد در صورت افراط به جز دیابت، مشکلات دیگری مانند اسهال، نفخ و... ایجاد می کند. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات خربزه در بارداری توضیح خواهیم داد.

همچنین شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره در مورد تغذیه بارداری اطلاعات خود را افزایش داده و با دیگر مادران در این زمینه تبادل نظر داشته باشید.

فواید خربزه در بارداری چیست؟

در ابتدا می‌خواهیم در مورد خاصیت خربزه در بارداری صحبت کنیم. خوردن خربزه در بارداری خوب است اگر در حد اعتدال انجام شود. بعضی از مهم‌ترین خواص خربزه در بارداری به شرح زیراند:

* از خواص و مضرات مصرف ملون در بارداری چه میدانید

فواید خربزه در بارداری

جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین

خربزه در اوایل بارداری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از آنجایی که خربزه حاوی میزان زیادی اسید فولیک است می‌تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین کمک کند.

همانطور که می‌دانید زنان باردار تا هفته ۱۶ بارداری از قرص اسید فولیک استفاده می‌کنند. در کنار این داروهای مکمل مصرف غذاهای با اسید فولیک بالا نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. نقص لوله عصبی یک عارضه بسیار جدی است که می‌تواند منجر به مرگ نوزاد شود. بنابراین ضروری است که اسید فولیک را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

از آنجایی که لوله‌های عصبی در ابتدای بارداری شکل می‌گیرند خوردن خربزه در سه ماهه اول بارداری بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد.

مبارزه با کم خونی در دوران بارداری

مصرف خربزه در بارداری می‌تواند به کاهش و کنترل کم خونی نیز کمک کند. کم خونی در بارداری به شکل کاهش آهن و فولاد ظاهر می‌شود. تمرکز استفاده از این مواد معدنی در رشد جنین است بنابراین ظهور کم خونی در مادر طبیعی است. با این حال از آنجایی که با عوارضی همراه هست بهتر است با کمک تغذیه مناسب آن را مدیریت کنید. خربزه به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک زیاد می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

کمک به رفع یبوست

تغییرات هورمونی، داشتن رژیم نامناسب و استفاده از برخی داروها و مکمل‌ها در طول بارداری می‌توانند منجر به بروز یبوست شود. بسیاری از زنان در این دوران یبوست را تجربه می‌کنند. خوشبختانه این مشکل یک درمان ساده دارد و آن هم استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا است. خربزه به دلیل داشتن فیبر زیاد می‌تواند در کاهش یبوست بارداری موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی در طول بارداری ضعیف می‌شود و این موضوع بسیار طبیعی است. علت اصلی آن ترشح هورمون‌های بارداری است اگر سیستم ایمنی در طول بارداری ضعیف‌تر نشود می‌تواند بافت‌های جنینی را به عنوان بافت‌های بیگانه تشخیص دهد و به آنها حمله کند. از این رو تضعیف سیستم ایمنی بخشی طبیعی از دوران بارداری است. چون سیستم ایمنی ضعیف شده است نسبت به ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها حساس‌تر می‌شوید.

برای اینکه از مریض شدن جلوگیری کنید باید غذاهای مقوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای حاوی ویتامین c با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهند. با مصرف خربزه در بارداری می‌توانید میزان زیادی ویتامین سی دریافت و در نتیجه از بروز امراض مختلف جلوگیری کنید.

فواید خوردن خربزه در بارداری

کمک به هیدراته نگه داشتن بدن

خوردن هندوانه در بارداری و خربزه در بارداری بهوجهت ابرسانی بسیار خوب است.کم آبی بدن در طول بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به کاهش سطح مایع آمنیوتیک شود که می‌تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد، منجر به زایمان زودرس شود و باعث کاهش تولید شیر شود.

خربزه حاوی درصد آب بسیار بالایی است. با مصرف خربزه در دوران بارداری می‌توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید.

جلوگیری و درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری در بارداری بسیار شایع است. این موضوع دلایل مختلفی داره اما یکی از شایع‌ترین آنها افزایش حجم رحم و فشار آوردن آن به مثانه است. که جریان ادرار را کاهش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند منجر به بروز عفونت ادراری شود.

عفونت ادراری بسیار خطرناک است و به جز سوزش در هنگام دفع و درد کمر و مثانه می‌تواند منجر به زایمان زودرس نیز شود. یکی از بهترین ویتامین‌ها برای جلوگیری یا درمان عفونت ادراری ویتامین سی است. از آنجایی که خربزه حاوی ویتامین سی زیادی است در نتیجه می‌تواند به این عارضه کمک کند.

کمک به رشد و تحکیم استخوان‌های جنین

نیاز به کلسیم در طول بارداری افزایش پیدا می‌کند. استخوان‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند و در نتیجه کلسیم لازم را از بدن مادر دریافت می‌کنند. اگر مادر در طول روز کلسیم کافی دریافت نکند نیاز کلسیمی جنین از استخوان‌ها و دندان‌های او گرفته می‌شود. بنابراین مادران که رژیم پر کلسیم در دوران بارداری ندارند بعد از این دوران دچار شکستگی دندان یا پوکی استخوان می‌شوند.

خربزه کلسیم زیادی دارد و مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند به عنوان یک منبع کلسیمی خوب برای بدن در نظر گرفته شود.

کنترل فشار خون بارداری

از آنجا که در طول بارداری خونرسانی به جنین در حال انجام است تغییرات فشار خون و به ویژه افزایش آن بسیار شایع است. فشار خون بالای بارداری یا اکلامسی یک مشکل بسیار خطرناک است که می‌تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. بنابراین ضروری است که زنان در طول این دوران از افزایش فشار خود جلوگیری کنند. پتاسیم یکی از بهترین مواد معدنی برای کنترل فشار خون است که به میزان زیادی در خربزه و طالبی در بارداری وجود دارد.

* خواص و مضرات خوردن طالبی در بارداری + تاثیر آن در زیبایی جنین

خربزه در بارداری طب سنتی

 

خوردن خربزه در بارداری و زیبایی جنین

این روزها دیگر همه می‌دانیم که زیبایی جنین به میزان زیادی تحت‌تاثیر ژنتیک است.چهره جنین ترکیبی از چهره والدین و یا اقوام نزدیک است. اما تغذیه نیز در این مورد بی‌ تاثیر نیست. بعضی غذاها به دلیل محتوای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به زیبایی جنین کمک کنند. به طور مثال خربزه ویتامین A زیادی دارد. ویتامین A برای پوست بسیار خوب است و می‌تواند منجر به تولید کلاژن، بهبود رنگ و نرم کردن بافت پوست و زیبایی آن شود. بنابراین خوردن خربزه می‌تواند پوستی بهتر و شفاف‌تر به نوزاد بدهد که در زیبایی کلی او نقش دارد. خوردن خربزه در بارداری در احادیث برای زیبای جنین نیز توصیه شده است.

* خربزه طبع گرم دارد یا سرد؟ + معرفی مصلح مناسب

خوردن خربزه در بارداری طب سنتی

در مورد تاثیر خربزه در بارداری در طب سنتی نیز توصیه‌های فراوانی شده است. به جز مواردی که در بالا گفته شد در این طب آمده که خوردن میوه خربزه در دوران بارداری می‌تواند خواص زیر را داشته باشد:

  • دفع سنگ کلیه
  • تقویت و سلامت قلب
  • بهبود پوست 
  • کاهش استرس
  • کمک به رفع خستگی و ارامش بخشی
  • کاهش درد مفاصل
  • کمک به هضم غذا
  • درمان اختلالات خواب

بهترین زمان خوردن خربزه در بارداری

برای آنکه بهترین تاثیر را از خوردن خربزه در بارداری به دست آورید بهتر است آن را در زمان درست مصرف کنید. خربزه سبز در بارداری ، خربزه ملون در بارداری، خربزه مشهدی در بارداری و خربزه شاه پسند در بارداری خواص زیادی دارد وقتی به اعتدال و در زمان درست مصرف شود.

بهترین زمان خوردن خربزه یک ساعت پس از غذاست که معده خالی و درگیر هضم نیست. توصیه می‌شود از خوردن خربزه ناشتا در بارداری خودداری کنید زیرا منجر به سنگ‌های صفراوی می‌شود. همچنین خوردن خربزه کال در بارداری نیز ممنوع است زیرا منجر به دل درد و نفخ می‌شود.

خربزه در بارداری و جنسیت جنین

بسیاری از افراد خوردن غذاهای شیرین مانند خربزه را به بارداری جنین دختر نسبت می‌دهد. در حالی که ارتباطی بین تغذیه و ویار و جنسیت جنین در بارداری نیست.

ویارها در نتیجه کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌های مختلف در بدن مادر شکل می‌گیرند. درنتیجه هوس خربزه در بارداری می‌تواند تنها به دلیل کمبود ویتامین‌هایی مانند آ سی دی و یا حتی کلسیم باشد.

مضرات خربزه در بارداری

مضرات خوردن خربزه در بارداری

حالا که صحبت فواید این میوه شد بد نیست در مورد عوارض خربزه در بارداری نیز توضیحاتی دهیم. بسیاری از عوارض و مشکلات مصرف میوه‌ها در طول بارداری در اثر مصرف بیش از حد آنها رخ می‌دهد. بنابراین با رعایت اعتدال می‌توانید به میزان زیادی از بروز عوارض جلوگیری کنید. از عوارض مصرف زیاد خربزه در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نفخ
  • اسهال
  • افزایش قند خون
  • دل درد و گرفتگی معده
  • انقباض عضلات رحم و تشویق به زایمان زودرس
  • چاقی و اضافه وزن در بارداری