مصرف فالوده در بارداری + خواص و مضرات

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فالوده در بارداری

تغذیه در دوران بارداری از مهمترین موضوعاتی است که زنان باردار باید به آن توجه کنند، چرا که تغذیۀ مادر تأثیر مستقیم بر سلامت جنین دارد. یکی از جنبه‌های مهم در تغذیۀ مادران تنقلات و خوراکی‌های تفریحی است که ممکن است بسیاری از افراد کمتر به فواید یا مضرات آن توجه کنند. فالوده در ایران ازجملۀ این خوراکی‌هاست که، به‌خصوص در هوای گرم، طرفداران زیادی دارد. خوردن فالوده، اگر افراط در آن نباشد، برای عموم زنان باردار بی‌ضرر است و فوایدی مانند رفع یبوست، افزایش دریافت آهن و کلسیم، وزنگیری جنین و ... دارد. اما خوردنش برای زنانی که مشکلاتی، مانند دیابت بارداری دارند توصیه نمی‌شود.

شما با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند مراقبت بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و تبادل نظر کنند.

خواص خوردن فالوده در دوران بارداری

فالوده یا پالوده، که چون خوراکی ایرانی است به همین شکل Faloodeh به زبان انگلیسی رفته است، همان‌طور که در عکس می‌بینید، نوعی خوراکی است که به‌شکل رشته‌های باریک از نشاسته تولید می‌شود و معمولاً با شربت رقیق (مثل شربت آلبالو یا آبلیمو) و یخ خورده می‌شود. مادۀ اصلی فالودۀ شیرازی و فالودۀ کرمانی همین رشته‌های نشاسته‌ایست که ممکن است از نشاستۀ برنج تهیه شده باشد یا از نشاستۀ سیب‌زمینی یا نشاستۀ ذرت و... . البته در ایران فالودۀ میوه هم داریم که میوه‌های رنده‌شده یا خردشده است که به آن شکر و یخ اضافه می‌کنند. در این نوشته هرکجا از فالوده صحبت می‌کنیم منظورمان فالودۀ نشاسته است و در جای دیگری به فالودۀ میوه‌ها، مانند فالودۀ گرمک در بارداری و فالودۀ طالبی، خواهیم پرداخت.

خوردن فالوده در بارداری

رشته‌های فالوده منبع خوبی برای فیبر به شمار می‌آید که برای حفظ سلامت روده‌ها مفید است و در زنان باردار احتمال ابتلا به یبوست بارداری را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی کلسیم و آهن و ویتامین‌های گروه ب است. مادۀ اصلی رشتۀ فالوده در اغلب موارد نشاستۀ سفید و تصفیه‌شده است. بنابراین به‌اندازۀ خوراکی‌هایی که نشاستۀ تصفیه‌نشده دارند، مانند نان سبوس‌دار، مواد مغذی ندارند.

مضرات خوردن فالوده در دوران بارداری 

چنانکه گفته شد، مادۀ اصلی فالوده نشاسته است که در دستۀ کربوهیدرات‌های طبقه‌بندی می‌شود. به‌طورکلی غذاها و خوراکی‌های کربوهیدراتی، مانند نان و سیب‌زمینی و برنج و ماکارونی و...، باید تقریباً یک‌سوم خوراک روزانۀ زن باردار را تشکیل دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که برای دریافت حداکثری مواد مغذی موجود در نشاسته، افراد، به‌خصوص زنان باردار، از نشاستۀ تصفیه‌نشده استفاده کنند. زیرا سبوس، یعنی پوستۀ گندم و جو و برنج، در فرایند تصفیه سبوس از بین می‌رود و سبوس است که منبع اصلی فیبر و ویتامین است. بنابراین با از بین رفتن سبوس بخش مهمی از فواید این مواد غذایی هم از بین می‌رود.

برخی گمان می‌کنند که غذاهای نشاسته‌ای چاق‌کننده‌اند، ما باید توجه داشت که نشاسته به‌خودی‌خود بسیار مفید است و گرچه کالری‌اش کم نیست، بسیار سیرکننده است، اما موادی که حین آماده کردن غذا یا خوراکی به آن افزوده می‌شود، مانند روغن، عامل کالری بسیار زیادی به آن اضافه می‌کند که اصلی در به وجود آوردن اضافه وزن است. در مصرف فالوده هم همین نکته بسیار مهم است. زیرا رشته‌های فالوده غالباً همراه شربتی خورده می‌شود که سرشار از شکر است. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که مصرف زیاد شکر در دوران بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.

مزایای خوردن فالوده در بارداری

بنابراین فالوده می‌تواند یکی از تنقلات بی‌ضرر، ولی نه‌چندان مفید، مخصوصاً در فصل تابستان، برای زنان باردار باشد، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد، چراکه سبب اضافه وزن و بالا رفتن سطح قند خون می‌شود که مخصوصاً برای زنانی که دچار دیابت بارداری هستند یا مشکلات کبدی دارند مضر است. همچنین خوردن زیاد مواد نشاسته‌ای، به‌خصوص در سه‌ماهۀ نخست بارداری، احتمال نقص‌های سیستم عصبی را در نوزاد افزایش می‌دهد.

تاثیر خوردن فالوده در بارداری برای گلودرد و خونریزی 

بسیاری خوردن نشاسته را برای گلودرد و توقف خونریزی و لکه‌بینی در زنان مفید می‌دانند. البته این باور عمومی پشتوانۀ علمی ندارد و آزمایش‌های متقن و قابل اعتمادی دربارۀ آن انجام نشده است. با این حال لازم به ذکر است که گرچه مادۀ اصلی فالوده هم نشاسته است، فالوده خواصی را، که پیشتر گفتیم، ندارد و برای بر طرف کردن گلودرد و قطع کردن خونریزی و توقف لکه‌بینی مفید نیست. برای اینکه نشاسته برای درمان موادی که گفته شد مفید باشد باید یک قاشق چای‌خوری پودر نشاسته را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید. البته بهتر است زنان باردار با دیدن هر کدام از این علائم به پزشک مراجعه کنند و بدون مشورن پزشک از درمان خانگی بپرهیزند تا سلامت جنین به خطر نیافتد.

منابع:

https://ada.com/

https://www.nidirect.gov.uk

https://www.nhs.uk/