پاپریکا در بارداری چه فواید و عوارضی دارد؟

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاپریکا در بارداری

پاپریکا یکی از ادویه‌های خوش طعم در آشپزی است. پاپریکا حاوی سطوح بالایی از ویتامین‌های C و E است که در برابر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته محافظت می‌کنند. آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در پاپریکا نیز به تصفیه خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. خوشبختانه مصرف پاپریکا در بارداری ایمن است و شما می‌توانید در حد اعتدال از آن استفاده کنید. مصرف بیش از حد از پاپریکا مانند بسیاری از ادویه‌های دیگر می‌تواند منجر به سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی شود. در ادامه بیشتر در مورد خواص و مضرات پاپریکا و میزان مجاز روزانه آن توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات کاملی در مورد تغذیه بارداری و مواد مفید و مضر در این دوران، به دست آورده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین از پیام مشاور بهره ببرید.

پودر پاپريكا چيست؟

قبل از آنکه در مورد استفاده از پاپریکا در بارداری توضیح دهیم لازم است ابتدا کمی این ادویه خوش عطر را معرفی کنیم. پاپریکا ادویه‌ای است که از نوعی فلفل دلمه شیرین خشک و پودر شده بدست می‌آید. این ادویه انواع شیرین و دودی و حتی تند دارد که هر کدام عطر مخصوص به خود را دارند.

پودر پاپریکا در بارداری

* انواع ادویه مناسب بارداری مجاز را بهتر بشناسید 

خوشبختانه پاپریکا از ادویه‌های ممنوعه در بارداری نیست و مانند زردچوبه یا خوردن هل در بارداری در حد اعتدال مجاز و بی‌خطر است. از این ادویه در انواع غذا و نوشیدنی استفاده می‌کنند. همچنین در بعضی از عطاری‌ها می‌توانید عرق پاپریکا را پیدا کنید که شکل تغلیظ شده این ادویه است.

خواص پاپریکا در بارداری

وقتی پودر پاپریکا در بارداری به اندازه مجاز و در حد اعتدال مصرف می‌شود می‌تواند خواص زیر را داشته باشد:

کاهش و کنترل فشار خون: پاپریکا با افزایش مقدار پتاسیم می‌تواند به عنوان یک گشادکننده عروق عمل کند. وازودیلاتورها مقاومت عروقی را کاهش می‌دهند، جریان خون و گردش خون را افزایش می‌دهند. این امر خطر تصلب شرایین، سکته مغزی و حملات قلبی در بارداری را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی: پاپریکا سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی و ارتقای سلامت کلی کمک می‌کند.

از سلامت چشم پشتیبانی می‌کند: پاپریکا سرشار از ویتامین A است که به حفظ بینایی و جلوگیری از بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند.

کاهش التهاب: کپسایسین موجود در پاپریکا دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

هضم سالم را تقویت می‌کند: پاپریکا حاوی فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند و به حفظ سلامت روده کمک می‌کند. همچنین مشکل یبوست در دوران بارداری را نیز رفع می‌کند.

عملکرد مغز را تقویت می‌کند: ویتامین B6 موجود در پاپریکا از عملکرد سالم مغز و رشد شناختی حمایت می‌کند.

حمایت از سلامت قلب: مهمترین خاصیت پاپریکا برای بارداری تقویت عملکرد قلب است. محتوای پتاسیم پاپریکا به تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند: آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپریکا با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

مضرات مصرف پاپریکا در بارداری

بهبود خواب و متابولیسم: آنتی اکسیدانهای موجود پاپریکا، اثرات ضد التهابی را افزایش میدهد، سطوح ملاتونین، سروتونین، نوراپی نفرین را افزایش میدهد، از خواب، شادی و کاهش استرس حمایت میکند. کیفیت خواب را افزایش میدهد و با افزایش متابولیسم به کاهش چربی کمک میکند.

کنترل دیابت: دیابت بارداری یکی از مشکلات شایع و خطرناک این دوران است. کپسایسین موجود در پاپریکا میتواند به مدیریت دیابت کمک کند. به این دلیل که کپسایسین ممکن است بر ژنهای دخیل در کنترل قند خون تأثیر بگذارد و آنزیمهایی را که قند را در بدن شما تجزیه میکنند، مهار کند. همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. 

پاکسازی کبد: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که مصرف پاپریکا میتواند در روند درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی، اثر آنتی اکسیدانی محافظتی داشته باشد و ممکن است در درمان هایپرگلیسمی، تصلب شرایین، سندرم متابولیک، دیابت، هیپرتروفی قلبی، فشار خون بالا و مفید باشد. 

مضرات پاپریکا در بارداری

گفتیم پاپریکا جزو ادویه‌های مضر برای بارداری نیست اما اگر به میزان زیاد استفاده شود می‌تواند مشکلاتی داشته باشد. البته مضرات ادویه پاپریکا در بارداری به خطرناکی سقط جنین یا زایمان زودرس و به طور کلی آسیب به جنین نیست. اما می‌تواند برخی مشکلات دوران بارداری را تشدید کند. از مهمترین مشکلات سوء مصرف فلفل پاپریکا در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی شکمی و سوزش سر دل
  •  آلرژی
  • سوزش مقعد
  • افت فشار خون
  • آروغ زدن
  • نفخ
  • درماتیت تماسی

میزان مجاز مصرف پاپریکا در روز

چه مقدار پاپریکا در بارداری می‌توانید مصرف کنید؟ در بالا گفتیم که پاپریکا از ادویه‌جات مضر در بارداری نیست و می‌توانید آن را در حد اعتدال مصرف کنید اما متاسفانه عدد دقیقی برای مصرف پاپریکا در این دوران تعیین نشده است. اگرچه پاپریکا به اندازه پودر فلفل قرمز یا فلفل تند مضر نیست اما نباید در خوردن آن افراط کنید.

میزان مجاز پاپریکا در روز

پاپریکا در بارداری در طب سنتی

در ادامه در مورد خواص پاپریکا و بارداری توضیح دادیم اما لازم است بدانید که طب سنتی نیز نظر مثبتی به استفاده از این ادویه در بارداری دارد. روشن شدن رنگ چهره، بهبود خواب، سلامت قلب و کاهش فشار خون، جلوگیری از ریزش مو، تامین انرژی و کمک به هضم غذا از جمله خواصی هستند که برای مصرف این ادویه در طب سنتی آمده است. از نظر طب سنتی نیز مصرف ادویه در بارداری از جمله پاپریکا باید در حد اعتدال انجام شود.