آیا لیزر کردن موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا لیزر کردن موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

در سراسر جهان، از بین بردن موهای زائد دغدغۀ بسیاری از زنان است. در سال‌های اخیر، لیزر کردن یکی از راه‌هایی است که به کمک زنان آمده، اما سوالات و نگرانی‌هایی هم به دنبال داشته است. مبتلا شدن به نازایی یکی از مهمترینِ این نگرانی‌هاست. تحقیقات و آزمایش‌های مختلف نشان داده است که اشعۀ لیزری که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود به طور مستقیم در زنان و دختران سبب نازایی نمی‌شود، ولی خوب است که در این مقاله از گهواره بیشتر دربارۀ این موضوع بدانیم.

همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره در مورد دانستنی های پیش از بارداری و بهبود باروری بدانید، از ابزار پریود ترکر استفاده کنید و از تبادل نظر با سایر مادران بهره‌مند شوید.

شیوۀ عملکرد لیزر موهای زائد و رابطۀ آن با نازایی

شیوۀ عملکرد لیزر موهای زائد و رابطۀ آن با نازایی

لیزر کردن روشی است که در آن لیزر یا پرتو متمرکز نور را به فولیکول مو می‌تابانند. رنگدانه (ملانین) موجود در فولیکول (کیسه‌های لوله‌ای‌شکل درون پوست) اشعه را جذب می‌کند. نور به گرما تبدیل می‌شود و در نتیجه فولیکول از بین می‌رود و مو دیگر رشد نمی‌کند یا رشدش کُند می‌شود. از لیزر برای از بین بردن موهای صورت (پلک‌ها و اطراف چشم، به‌سبب احتمال آسیب رسیدن به چشم نباید لیزر شود)، دست‌ها و پاها و زیر بغل و ناحیۀ بیکینی استفاده می‌شود. آنچه سبب نگرانی بانوان می‌شود، همین لیزر کردن ناحیۀ بیکینی است، اما نکتۀ مهم این است که فردی که مسئول لیزر کردن است دستگاه لیزر را با توجه به رنگ و ضخامت مو، و محل تحت درمان و رنگ پوست، تنظیم می‌کند. بنابراین لیزر نهایتاً چند میلی‌متر به پوست وارد می‌شود و به اندام‌های داخلی، مثل رحم و تخمدان، نمی‌رسد. بنابراین ضرری برای این اندام‌ها ندارد و سبب ناباروری نمی‌شود.

چنانکه گفته شد، اشعۀ لیزری که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود به بدن نفوذ نمی‌کند. درنتیجه سبب بروز بیماری‌هایی سرطان یا تنبلی تخمدان نمی‌شود. حتی از لیزر می‌شود برای از بین بردن موهای زائدی استفاده کرد که به‌سبب تنبلی تخمدان روییده است یا گاهی از لیزر برای از بین بردن ضایعات پیش‌سرطانی استفاده می‌کنند که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. بنابراین لیزر برای چنین بیماری‌هایی کاملاً بی‌خطر است.

عوارض لیزر کردن موهای زائد و پیشگیری کردن از آن

عوارض لیزر کردن موهای زائد و پیشگیری کردن از آن

لیزر کردن موهای زائد عوارض دائمی یا طولانی‌مدت ندارد. معمولاً پس از لیزر کردن پوست کمی ملتهب و قرمز می‌شود و کمی می‌سوزد یا گزگز می‌کند که خیلی زود برطرف می‌شود، اما اگر شدید یا طولانی شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

به‌ندرت ممکن است افراد دچار عوارض شدیدتری شوند که عبارتند از:

ـ رشد بیش از حد مو در ناحیۀ لیزرشده که هیپرتریکوز پارادوکسیکال (paradoxical hypertrichosis) نامیده می شود و فقط در 3 درصد از افرادی که موهای زائدشان را لیزر می‌کنند رخ دهد.

ـ تغییرات بافت کلی پوست

ـ باقی ماندن جای زخم

ـ تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن پوست (این عارضه معمولاً در افرادی دیده می‌شود که بلافاصله بعد از لیزر کردن در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند.)

ـ سفید شدن موهای لیزرشده

گرچه نازایی از عوارض لیزر کردن موهای زائد نیست، خوب است زنان و دختران نکاتی را رعایت کنند تا هم نتیجۀ بهتری بگیرند و هم دچار عوارض دیگری نشوند، ازجمله

ـ پرهیز از ماندن در آفتاب 6 هفته قبل و بعد از لیزر کردن (هنگام بیرون رفتن باید از ضد آفتاب، با حداقل SPF30، استفاده شود.)

ـ پرهیز از خوردن داروهای رقیق‌کنندۀ خون قبل از لیزر کردن (در صورت خوردن داروهای ضد التهاب یا مصرف منظم آسپرین حتماً با دکتر مشورت شود.)

ـ اجتناب از سایر روش‌های حذف مو (مانند اپلاسیون یا الکتولیز، زیرا رشد فولیکول مو را مختل و لیزر کردن را بی‌اثر می‌کند.)

برای اینکه عوارض لیزر کردن به حداقل برسد، خیلی مهم است که قبل از لیزر با پزشک مشورت شود و حتماً به کلینیکی معتبر برای این کار مراجعه شود.

نکتۀ مهم دربارۀ نوع لیزر در از بین بردن موهای زائد و ارتباط آن با نازایی

چنانکه گفته شد، لیزری که برای ازبین بردن موهای زائد به کار می‌رود فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و به اندام‌های داخی نمی‌رسد و بر DNA نیز اثر نمی‌گذارد. بنابراین سبب بیماری‌هایی مانند نازایی و سرطان و تنبلی تخمدان نمی‌شود. نکتۀ مهم این است که در این مقاله فقط به نوعی از لیزر پرداخته‌ شده است که برای از بین بردن موهای زائد به کار می‌رود، وگرنه انواع دیگری از لیزر، مانند پرتوهای یونیزان و اشعۀ UV، که در تشخیص یا درمان بیماری‌های دیگر به کار می‌رود، عوارض خاص خود را دارد و نباید آن را با لیزر موهای زائد یکی دانست.

از طرف دیگر، درست است که تحقیقات نشان داده است رابطه‌ای بین لیزر کردن موهای زائد و نازایی وجود ندارد، اما باید توجه داشت که لیزر موهای زائد در دوران بارداری و لیزر موهای زائد در دوران شیردهی شرایط خاص خود را دارد و نباید از آن به‌سادگی گذشت. بنابراین اگر زنی قصد باردار شدن دارد، بهتر از پیش از شروع لیزر کردن موهای زائد خود با پزشک مشورت کند.

منابع:

 

webmd.com

.healthline.com

.bridgetownaesthetics.com

drlianbeauty.com