دمنوش به‌ لیمو در بارداری مفید است یا مضر؟+نحوه مصرف

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش به لیمو در بارداری

از مهمترین موضوعاتی که زنان باردار باید به آن توجه کنند تغذیه و خورد و خوراکشان است، چرا که رشد و سلامت جنین بسیار به این امر وابسته است. خواص و مضرات خوردن دمنوش‌ها، به‌خصوص دمنوش به‌لیمو، همواره یکی از سوالات مادران باردار بوده است. این دمنوش با وجود فوایدی از جمله بهبود هضم و خاصیت آرام بخشی ممکن است برای همۀ زنان مناسب نباشد. به‌طورکلی نوشیدن این دمنوش، در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی‌شود. در ادامه بیشتر در مورد خواص و لیست افراد غیرمجاز برای مصرف این دمنوش توضیح خواهیم داد. 

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند مراقبت بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پپدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنند. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

خواص دمنوش به‌ لیمو در دوران بارداری 

به‌لیمو (Aloysia citrodora/ Lemon verbena) گیاهی خودرو و گل‌دار از خانوادۀ شاه‌پسندیان است که در امریکای جنوبی (آرژانتین و شیلی و پرو) می‌روییده است و از آنجا به سراسر نقاط جهان، ازجمله ایران، رفته است. در حدود سال 1960 میلادی، فیلیبر کامرسون، گیاه‌شناس فرانسوی، این گیاه را کشف کرد و آن را به دنیا معرفی کرد، گرچه پیش از این تاریخ مردمان امریکای جنوبی از این گیاه بهره می‌بردند. از برگ‌ها و سرِ گلِ به‌لیمو به شیوه‌های گوناگون در نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها مصرف این گیاه به شکل دمنوش است، دمنوشی به رنگ زرد روشن با عطر و طعمی شبیه به لیموترش.

خواص دمنوش به لیمو در بارداری

این نوشیدنی مواد مغذی متنوعی دارد، مانند بورنئول (Borneol) و کارول (Carvone) و سدرول (Cedrol) و ژرانیول (Geraniol) و لیمونن (Limonene) و لینالول (Linalool) و نرول (Nerol) و ترپینئول (Terpineol) و ورباسکوزید (Verbascoside). بنابراین خواص متعددی هم دارد، ازجمله: 

  •  کمک به هضم بهتر غذا: به‌لیمو حاوی مقدار زیادی کاریوفیلن (Caryophyllene) است که نفخ معده را کاهش می‌دهد و سوزش معده را آرام می‌کند.

* نفخ شکم در بارداری: علت و روش‌های درمان آن

  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی: به‌لیمو سرشار از مواد آلی، به‌ویژه کامفن (Camphene)، است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • خاصیت آرام‌بخشی: ورباسکوزید موجود در دمنوش به‌لیمو آرام‌بخش و خواب‌آور است و اضطراب را کاهش می‌دهد. بنابراین ممکن است به کسانی که دچار بی‌خوابی هستند کمک کند. ازآنجاکه این دمنوش کافئین ندارد، می‌تواند برای کسانی که منع مصرف کافئین دارند مفید باشد.

شواهدی در دست است که دمنوش به‌لیمو برای درمان سرماخوردگی و تب و لرز مفید است،زیرا سیستم تعریق بدن را تحریک می‌کند و درنتیجه تب کاهش می‌یابد. همچنین به‌لیمو در درمان یبوست مفید است، ولی در این موارد نمی‌شود فقط به اثربخشی دارویی دمنوش اتکا کرد و باید حتماً به پزشک مراجعه کرد و از درمان‌های دارویی کمک گرفت.

در آزمایشی با 45 بیمار، شواهد نشان داد که درد مفاصل در کسانی که مکمل ترکیبیِ به‌لیمو و روغن ماهی مصرف کرده بودند به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. 

بسیاری از افراد از دمنوش به‌لیمو برای درمان بیماری‌های رحم و دستگاه تناسلی و تسکین درد ناشی از آسیب‌های عضلانی و متوقف کردن حمله‌های ام.اس و نیز کاهش وزن استفاده می‌کنند، ولی هیچ پژوهش قابل اعتمادی در این زمینه انجام نشده است و داده‌های علمی معتبری دربارۀ تأثیرگذاری دمنوش به‌لیمو در این موارد در دست نیست.

چه کسانی نباید دمنوش به‌لیمو بنوشند؟

مانند همۀ گیاهان دارویی، نوشیدن چای به‌لیمو هم به‌رغم فواید و خواص بسیارش، به همۀ افراد توصیه نمی‌شود، ازجمله:

مضرات دمنوش به لیمو در بارداری

  •  زنان باردار و شیرده: تحقیقات متقن و گسترده‌ای دربارۀ تأثیر دمنوش به‌لیمو بر زنان باردار و شیرده انجام نشده است. بنابراین بهتر است این زنان از نوشیدن دمنوش به‌لیمو خودداری کنند. مگر اینکه پزشک متخصص آن را توصیه یا تجویز کند.

* معرفی انواع دمنوش‌ مناسب در بارداری

  •  افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند: دمنوش به‌لیمو ممکن است کلیه را تحریک کند. بنابراین اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید بهتر است از نوشیدن آن پرهیز کنید.
  • کسانی که پوست حساس دارند: گاهی تماس مستقیم گیاه به‌لیمو با پوست سبب تحریک پوست و ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود.

باید توجه داشته باشید که برخی داروها، مانند داروهای آرام‌بخش (Benzodiazepines)، با گیاه به‌لیمو تداخل دارند. دمنوش به‌لیمو خواب‌آور است و مصرف همزمان آن با داروهای مسکن و آرام‌بخش ممکن است سبب خواب‌آلودگی بیش‌ازحد و بروز مشکلات تنفسی شود.

چه مقدار نوشیدن دمنوش به‌لیمو در دوران بارداری بی‌ضرر است؟

مقدار مناسب نوشیدن دمنوش به‌لیمو برای افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله سن و بیماری‌هایی که فرد به آن دچار است و داروهایی که مصرف می‌کند و... . نباید فراموش کنیم که داروهای گیاهی به صرف گیاهی بودن بی‌ضرر نیستند. بنابراین باید از مصرف زیاد این دمنوش‌ها پرهیز کرد. همان‌طور هم که گفته شد، بهتر است زنان باردار از مصرف دمنوش به‌لیمو خودداری کنند. کسانی هم که اصرار به نوشیدن این چای دارند یا نوشیدن آن را پزشک برایشان مجاز دانسته است بهتر است از مصرف زیاد آن بپرهیزند و به روزی یک فنجان قناعت کنند یا مقدار مجاز نوشیدن را از پزشک متخصص جویا شوند.

منابع:

teashop.com 

tofillo.com