اگر ختنه نکنیم چه می شود+ عوارض ختنه نکردن

تاریخ انتشار: بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اگر ختنه نکنیم چه می شود

ختنه جراحی سرپایی در بین کودکان پسر و حتی مردان است که طی آن پوست ختنه‌گاه آلت تناسلی به روش‌های مختلف برداشته می‌شود. ختنه از عمل‌های جراحی بسیار رایج است؛ اما برخی والدین هنگام به دنیا آوردن نوزاد پسر دچار نگرانی می‌شوند و مدام این سوال را از خود می‌پرسند اگر ختنه نکنیم چه می‌شود. ختنه فواید زیادی برای حفظ سلامتی مردان دارد و ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری را در آنها کاهش می‌دهد. در ادامه با گهواره همراه شوید تا شما را با ختنه و خصوصیات آن بیشتر آشنا کنیم.

تاثیر ختنه در سایز آلت تناسلی

تاثیر ختنه در سایز آلت تناسلی

برخی والدین با چنین تصوری که ختنه کردن نوزاد باعث کوچک شدن اندازه آلت تناسلی می‌شود از ختنه کردن فرزندان پسر خود خودداری می‌کنند؛ اما باید گفت این تصور کاملاً غلط است. در واقع آلت تناسلی ختنه نشده قبل از نعوظ به‌خاطر وجود پیش‌پوست کمی بزرگ به نظر می‌رسد در صورتی که هنگام نعوظ پوست ختنه‌گاه جمع می‌شود و فرقی با آلت تناسلی ختنه شده ندارد. در نتیجه ختنه در سایز تاثیری ندارد.

*بهترین روش ختنه کردن نوزاد چیست

آیا ختنه کار درستی است؟

ختنه کردن مزایای بسیار زیادی برای سلامت مردان دارد و نه تنها در دین اسلام و فرهنگ ایران بلکه در بسیاری از نقاط دنیا انجام می‌شود. با ختنه کردن پسران از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌شود. مهمترین مزایای ختنه کردن عبارتند از:

  • خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه مجاری ادرار به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • از بروز سرطان آلت تناسلی در بزرگسالی جلوگیری می‌شود.
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند ویروس پاپیلومای انسانی و ایدز کاهش می‌یابد.
  • آلت تناسلی ظاهر بهتری به خود می‌گیرد.
  • کودکان با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان نسبت به بزرگسالان به راحتی دچار عفونت می‌شوند. در نتیجه مهمترین فواید ختنه پیشگیری از عفونت ادراری و عوارض ناشی از آن مانند فشار خون است.

ختنه نکردن چه عوارضی دارد؟

اگر ختنه نکنیم چه می‌شود؟ باید گفت اگر ختنه در کودکان و نوزادان پسر انجام نشود با مشکلات زیر همراه خواهد بود:

  • انتقال بیماری‌های مقاربتی و عفونی مانند ایدز، ویروس پاپیلومای انسانی، التهاب سر آلت تناسلی و.... افزایش می‌یابد.
  • ختنه نکردن باعث جمع شدن آلودگی و باکتری‌ها زیر پوست ختنه‌گاه می‌شود و رعایت بهداشت را دشوار می‌کند.
  • احتمال بروز عفونت‌های مجاری ادراری و کلیوی هنگام بزرگسالی افزایش خواهد یافت.

آیا ختنه باعث زودانزالی می شود؟

زودانزالی از مشکلات جنسی در مردان است که باعث به وجود آمدن مشکلات زناشویی می‌شود. برخی اعتقاد دارند ختنه باعث زودانزالی می‌شود و حتی حساسیت آلت تناسلی را کاهش می‌دهد. ختنه به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های عفونی جنسی انجام می‌شود و تاثیری بر زمان انزال ندارد. برداشتن پوست ختنه‌گاه در لذت جنسی تاثیر ندارد و زودانزالی به دلایل دیگری رخ می‌دهد. 

همچنین باید گفت میزان لذت جنسی در مردان ختنه شده و نشده تفاوتی ندارد. البته باید به این نکته اشاره کرد اگر ختنه به‌صورت نادرست انجام شود و پوست اضافی بیش از حد برداشته شود باعث افزایش تحریک اعصاب آلت تناسلی و در نتیجه زودانزالی خواهد شد؛ بنابراین به والدین عزیز پیشنهاد می‌شود برای ختنه کردن فرزند خود حتماً به فرد متخصص و باتجربه مراجعه کنند.

عوارض ختنه چیست؟

عوارض ختنه

با توجه به این که ختنه نوعی عمل جراحی به شمار می‌رود ممکن است با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض جدی نیستند و برخی از عوارض دیگر شدت زیادی دارند که در صورت انجام نادرست ختنه به وجود می‌آیند. به طور کلی عوارض ختنه عبارتند از:

  • درد و خونریزی
  • خطر خونریزی و ابتلا به عفونت‌ها
  • سوزش و خارش سر آلت تناسلی
  • افزایش احتمال ابتلا به التهاب دهانه آلت تناسلی
  • انسداد مجرای ادرار
  • بریدن کم یا بیش از اندازه پوست ختنه‌گاه

در صورت شدت یافتن هر یک از این عوارض و یا برطرف نشدن آنها در طولانی مدت به متخصص اورولوژی اطفال مراجعه کنید.

*قبل از ختنه نوزاد چه کنیم + نکات ضروری قبل و بعد از ختنه

تفاوت ختنه شده و نشده

تفاوت ختنه شده و نشده

تفاوت‌های بین فرد ختنه شده و ختنه نشده عبارتند از:

ظاهر آلت تناسلی

پوست ختنه‌گاه در آلت تناسلی ختنه نشده هنگامی که شل است به راحتی قابل مشاهده بوده و حتی کمی اندازه آلت را بزرگتر نشان می‌دهد؛ ولی هنگام نعوظ این پوست جمع می‌شود و سر آلت تناسلی نمایان می‌گردد. آلت تناسلی در فرد ختنه شده چه در حالت نعوظ و چه در حالت غیر نعوظ به یک شکل است و سر آلت نمایان است.

بهداشت

تمیز کردن آلت تناسلی ختنه نشده سخت است و باید همه‌روزه با آب و صابون ملایم آن را شست‌وشو داد. به این منظور باید پوست ختنه‌گاه را کنار زد تا بتوان کثیفی‌ها و مایعات را از بین برد. آلت تناسلی ختنه شده نیاز به چنین شست‌وشویی ندارد و تنها هنگام استحمام باید با آب و صابون ملایم آن را تمیز کرد.

بیماری‌های مقاربتی

همانطور که اشاره شد ختنه کردن خطر ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی را کاهش می‌دهد. البته تمام مردان ختنه شده و ختنه نشده باید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند تا خطر انتقال عفونت‌های جنسی کاهش یابد.

روابط جنسی و باروری

ختنه، روابط جنسی و باروری

از سوالات مهم مردان این است اگر ختنه نکنیم چه می‌شود؟ آیا در روابط جنسی و باروری تاثیرگذار خواهد بود؟ تاکنون تحقیقات علمی در رابطه با تاثیر ختنه بر روی روابط جنسی و باروری بی‌نتیجه بوده‌اند. ختنه باعث کاهش عملکرد جنسی نمی‌شود. همچنین باروری به تولید اسپرم در بیضه‌ها مربوط می‌شود و ختنه تاثیری در آن ندارد.

آیا ختنه واجب است؟

با توجه به فواید ختنه و مزایایی که بر روی سلامت و بهداشت مردان دارد از نظر اسلام تأکید ویژه‌ای بر انجام آن شده است. طبق دین اسلام ختنه بر تمامی مردان جایز است و حتی اگر فرد سالخورده‌ای به دین اسلام مشرف شود باید ختنه کند. عمل ختنه قبل از بلوغ در پسران مستحب است و بعد از بلوغ واجب می‌شود.

سخن پایانی

ختنه از مهم‌ترین عمل‌های جراحی در مردان شناخته می‌شود و با فواید و مزایای زیادی همراه است. در این مقاله متوجه شدید که اگر ختنه نکنیم چه می‌شود و چه مشکلات خطرناکی به همراه خواهد داشت. به والدین عزیز توصیه می‌شود در اولین فرصت فرزند خود را ختنه کنند و سلامتی آنها را در بزرگسالی تضمین نمایند.

سوالات متداول:

اگر ختنه نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت ختنه نکردن خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه مجاری ادرار، سرطان آلت تناسلی و بیماری‌های مقاربتی افزایش می‌یابند.

آیا ختنه کردن بر روابط جنسی و باروری تاثیر دارد؟

خیر، طبق تحقیقات علمی انجام شده ختنه بر روی روابط جنسی و بارداری تاثیری ندارد و این مورد کاملا بی تاثیر است.