خواص شنبلیله برای چسبندگی رحم + میزان مجاز روزانه

تاریخ انتشار: مرداد ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شنبلیله برای چسبندگی رحم

شنبلیله یکی از گیاهان دارویی بسیار پرخاصیت است که کاربردهای زیادی دارد. در این میان خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان از سایر خواص آن برجسته‌تر است. به طور ویژه شنبلیله برای چسبندگی رحم می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا ترکیبات آن خواصی مشابه هورمون استروژن دارند. و به دلیل نقش این هورمون در بهبود این عارضه، شنبلیله می‌تواند در درمان چسبندگی مفید باشد. در ادامه بیشتر در مورد خواص درمانی شنبلیله برای چسبندگی و دیگر مشکلات رحمی توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با دیگر مادران در مورد تجارب مشترکتان در زمینه‌های مختلف تبادل نظر داشته باشید و همچنین از ابزار پریود ترکر و پیام تخصصی مشاور بهره ببرید.

چسبندگی رحم چیست؟

قبل از توضیح در مورد فواید شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم بد نیست کمی در مورد این بیماری توضیح دهیم.

فواید شنبلیله برای چسبندگی رحم

چسبندگی رحم زمانی است که بخشی از بافت زخم یا اسکار در داخل بافت رحمی ایجاد می‌شود. این موضوع سبب می‌شود فضای باز داخل رحم کاهش پیدا کند که خود مشکلاتی را به همراه دارد. چسبندگی‌های داخل رحمی (IUAs) نوارهایی از بافت فیبری هستند که در حفره آندومتر، اغلب در پاسخ به یک عمل رحمی تشکیل می‌شوند. IUA اغلب با ناهنجاری‌های قاعدگی و ناباروری همراه است. IUA‌ها معمولاً با برداشتن هیستروسکوپی و سپس درمان مکانیکی یا هورمونی درمان می‌شوند. استروژن به عنوان هورمونی که معمولا برای کمک به رشد اندومتر استفاده می‌شود، به طور گسترده‌ای برای درمان IUA قبل و بعد از جراحی استفاده می‌شود.

هورمون استروژن رشد پوشش داخلی رحم را تحریک می‌کند و معمولاً برای زنان پس از درمان جراحی اسکار تجویز می‌شود.

* چسبندگی رحم یا سندروم آشرمن چیست؟ + روش تشخیص و درمان

استفاده از سبزي شنبليله برای چسبندگی رحم

در بالا دیدیم که هورمون استروژن می‌تواند در درمان چسبندگی مفید باشد. وقتی می‌گوییم شنبلیله برای چسبندگی رحم مفید است به این خاطر است که این داروی گیاهی می‌تواند از چند طریق به افزایش سطح استروژن و جذب آن در بدن کمک کند.

اولا شنبلیله به عنوان تعدیل کننده گیرنده استروژن عمل می‌کند.

ثانیا تخم شنبلیله حاوی ترکیباتی مانند دیوسژنین هستند که خواص استروژن مانندی دارند و میتواند به تنظیم تعادل هورمونی به ویژه در زنان کمک کنند.

ثالثا در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که گیاه و دانه شنبلیله سطح تستوسترون و استروژن را بهبود بخشیده و به افزایش علاقه به رابطه جنسی  در زنان و مردان نیز کمک کند.

از این رو در طب سنتی، مصرف گیاه و دانه شنبلیله به افراد مبتلا به چسبندگی رحم توصیه می شود. توجه داشته باشید که به عنوان یک داروی گیاهی درمان چسبندگی رحم با شنبلیله می تواند زمانبر باشد و مانند داروهای شیمیایی اثر سریع ندارد.

سایر خواص شنبلیله برای زنان

به جز خواص شنبلیله برای چسبندگی رحم این گیاه می‌تواند خواص درمانی دیگری نیز برای زنان داشته باشد. مصرف این گیاه می‌تواند سطح قند خون، دردهای قاعدگی و کلسترول بالا در زنان را کاهش دهد. همچنین افرادی که در دوران شیردهی هستند، می‌توانند از دانه شنبلیله برای افزایش شیر استفاده کنند.

خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان

در بالا در مورد تاثیر شنبلیله بر هورمون استروژن گفتیم. به جز درمان چسندگی لوله و رحم، استروژن جریان خون و سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد، دمای بدن را تنظیم می‌کند، به حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند، سلامت پوست را بهبود می‌بخشد، به حفظ حافظه کمک می‌کند، علاقه جنسی را افزایش می‌دهد و خطر افسردگی و اضطراب در زنان را کاهش می‌دهد.

همچنین شنبلیله علائم یائسگی را کاهش می‌دهد. فیتواستروژن موجود در دانه‌های شنبلیله می‌تواند به کاهش گرگرفتگی، نوسانات خلقی و سایر علائم یائسگی کمک کند. اگر مشکل ناباروری دارید باید بدانید که شنبلیله باروری را بهبود می‌بخشد. در تحقیقات نشان داده شده که دانه شنبلیله عملکرد تخمدان را بهبود می‌بخشد و در نتیجه باروری را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) افزایش می‌دهد.

از شنبلیله برای عفونت رحم نیز استفاده می‌کند. زیرا این گیاه خواص عفونت کشی دارد و به طور ویژه در درمان عفونت‌های قارچی دهانه رحم قابل استفاده است. در طب سننی بر خواص شنبلیله برای درمان عفونت تاکید شده است.

مقدار مصرف شنبلیله در روز 

اگر هر روز شنبلیله بخورم چه اتفاقی می‌افتد؟ مصرف منظم دانه شنبلیله به کاهش کلسترول تام، LDL (کلسترول بد) و سطح تری گلیسیرید در خون کمک می‌کند و در عین حال سطح کلسترول مفید HDL را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که این دانه‌ها حاوی ساپونین‌های استروئیدی هستند که جذب کلسترول را در روده کاهش می‌دهند.

خانم‌ها روزانه چقدر باید شنبلیله مصرف کنند؟ 1800-2700 میلی گرم پودر دانه شنبلیله سه بار در روز برای 3 روز اول قاعدگی و سپس 900 میلی گرم سه بار در روز برای باقیمانده دوره مجاز است.

اگر از کپسول شنبلیله استفاده می‌کنید ۳ تا ۴ عدد کپسول در طول روز بلامانع است. اگر می‌خواهید از خواص شنبلیله باید چسبندگی رحم و یا دیگر مشکلات خود استفاده کنید ما توصیه می‌کنیم که این کار را زیر نظر یک متخصص طب سنتی انجام دهید. متخصص طب سنتی می‌تواند بسته به شرایط شما میزان شنبلی مورد نیازتان برای طول روز را تعیین کند.

مقدار مجاز مصرف شنبلیله در روز

چه کسانی نباید از شنبلیله استفاده کنند؟

با وجود تمام خواص شنبلیله برای چسبندگی رحم و دیگر خواص آن باید توجه داشته باشه که همه افراد نمی‌توانند از این گیاه دارویی استفاده کنند. عوارض جانبی بالقوه شنبلیله شامل اسهال، حالت تهوع و سایر علائم دستگاه گوارش و به ندرت سرگیجه و سردرد است. دوزهای زیاد ممکن است باعث کاهش مضر قند خون شود. همچنین شنبلیله می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

* پرهیز غذایی در دوران بارداری چگونه است؟

بنابراین اگر هرگز شنبلیله استفاده نکرده‌اید ابتدا در دوزهای کم این کار را انجام بدید و در صورتی که واکنش آلرژیکی ندیدید به مصرف خود ادامه دهید.

همچنین شنبلیله در زنان مبتلا به دیابت و بیماری‌های تیروئیدی عمل نمی‌کند. زنان باردار نیز نباید از شنبلیله در دوزهای دارویی استفاده کنند زیرا منجر به گرفتگی‌های رحمی و تحریک زایمان می‌شود.

طرز تهیه دمنوش شنبلیله

طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای دیابت با طرز استفاده از دانه شنبلیله برای لاغری و استفاده از شنبلیله برای چسبندگی رحم یکسان است.

برای تهیه این دمنوش کافی است یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله کوبیده شده را در یک قوری آب جوش دم کنید. پس از اینکه به مدت ۳۰ دقیقه دم کشید چای را صاف و میل کنید.

اگر می‌خواهید دمنوش طعم شیرینی داشته باشم می‌توانید از عسل استفاده کنید. دمنوش شنبلیله تنها یکی از روش‌های استفاده از این گیاه دارویی است شما می‌توانید از تخم کوبیده شده آن در غذا استفاده کنید و یا کپسول‌های شنبلیله را از عطاری تهیه کنید.