چغاله بادام در بارداری چه خواص و عوارضی دارد؟+میزان مصرف

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چغاله بادام در بارداری

تغذیه زن باردار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا همانطور که نیازهای بدن خودش را برطرف می‌کند برای نیازهای رشدی جنین نیز تعیین کننده است. در این دوران باید دقت داشته باشید که چه غذاهایی را مصرف می‌کنید. گروهی از مواد غذایی که مصرف آنها در این دوران توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجات هستند. اما این بدان معنی نیست که هر میوه و سبزی را می‌توانید استفاده کنید. چغاله بادام یکی از میوه‌های خوشمزه و لذیذ بهاری است و در این مقاله از گهواره می‌خواهیم ببینیم که آیا خوردن آن در بارداری مجاز است یا خیر. برای اطلاع از مزایا و مضرات خوردن چغاله بادام در بارداری در ادامه همراه ما باشید.

 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای مراقبت بارداری و تغذیه زیر نظر متخصصین، همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

چغاله بادام چیست؟

منظور از چغاله میوه نارس است. وقتی می‌گوییم چغاله بادام منظورمان میوه نرسیده بادام درختی است. اگرچه کلمه چغاله بادام دقیقاً به درخت بادام اشاره دارد اما در بین عموم گاهاً چغاله درخت زردآلو و چغاله بادام به جای هم استفاده می‌شوند و با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

چغاله بادام چیست

این میوه در فصل بهار به وجود می‌آید و طعمی ترش و ملس دارد. مغز آن نرم و سفید است و مزه بسیار تلخی دارد و توصیه می‌شود از خوردن آن اجتناب کنید. این میوه نارس حاوی ویتامین‌های C و E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است. به دلیل این خواص و همچنین به دلیل طعم خوشمزه آن این میوه طرفداران بسیار زیادی دارد.

تفاوت چغاله بادام و چغاله زردآلو

چغاله بادام شبیه یک بادام کوچک و گرد و سبز است. اما چغاله زردآلو بیضی شکل است. این دو چغاله از نظر طعم نیز با هم تفاوت‌هایی دارند. چغاله بادام نسبت به چغاله زردآلو ترش‌تر و تردتر است. در این مقاله قصد داریم در مورد مضرات و فواید چغاله بادام توضیح دهیم و در مورد مصرف چغاله زردآلو در بارداری صحبت نخواهیم کرد.

آیا خوردن چغاله بادام در بارداری ضرر دارد؟

قبل از هر چیز باید توضیح دهیم آیا مصرف چغاله بادام در بارداری خطرناک است یا خیر. چغاله بادام به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که زیادی که دارد می‌تواند در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید باشد. در ادامه بیشتر در مورد فواید چغاله بادام رسیده در بارداری توضیح خواهیم داد اما قبل از آن باید به یک نکته اشاره کنیم. به طور کلی خوردن میوه‌های نارس در بارداری توصیه نمی‌شود. میوه‌های نارس می‌توانند مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد برای مادر ایجاد کنند از این رو توصیه می‌شود از انواع رسیده‌ی میوه‌ها استفاده کنید و یا در صورتی که هوس میوه‌ای مانند چغاله بادام کردید به مقدار بسیار کم مصرف شود.

* خواص و مضرات خوردن گوجه در بارداری + میزان مجاز روزانه

خواص چغاله بادام در بارداری

مزایای چغاله بادام در بارداری به شرح زیر است:

  • درمان یبوست: چغاله بادام سرشار از فیبر است. از این رو می‌توانند داروی طبیعی بسیار موثری برای درمان یبوست بارداری باشد. یبوست در این دوران بسیار شایع است و زنان باردار زیادی آن را تجربه می‌کنند. یکی از روش‌های درمان طبیعی یبوست بارداری مصرف بیشتر میوه‌جات و سبزیجات است به خصوص میوه‌هایی که درصد فیبر بالایی دارند مانند عوارض خوردن گوجه سبز و چغاله بادام در بارداری.
  • تنظیم فشار خون:  افزایش فشار در طول بارداری مشکل بسیار شایعی است که می‌تواند عوارض خطرناکی برای مادر و جنین داشته باشد. پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری یکی از مشکلات خطرناکی است که منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود. چغاله بادام می‌تواند سطح کلسترول بدن را تنظیم کند از این رو منجر به کاهش فشار می‌شود.
  • رفع گرفتگی عضلات: تغییرات هورمونی و عدم توانایی در حرکت زیاد و ورزش در طول بارداری میتواند منجر به خشکی و گرفتگی عضلات در بخش‌های مختلف بدن شود. چغاله بادام حاوی ماده‌ای به نام کلروفیل است. در نتیجه مصرف این میوه کمک می‌کند که جذب منیزیم در بدن افزایش پیدا کند. منیزیم در کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد از این رو چغاله بادام از این طریق می‌تواند مانع از گرفتگی ماهیچه‌ در بارداری شود.

خواص چغاله بادام در بارداری

  • تقویت پوست: چغاله بادام سرشار از ویتامین e است. این ویتامین با دفع رادیکال‌های آزاد به بهبود بافت پوستی کمک می‌کند. تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌تواند بر پوست تاثیر منفی بگذارد و منجر به خشکی یا ظهور جوش و آکنه شود. از این رو مصرف مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند می‌تواند کمک کننده باشد.
  • جلوگیری از ریزش مو: در طول بارداری تغییرات هورمونی منجر به تضعیف ریشه و در نتیجه ریزش موها می‌شود. چغاله بادام به دلیل داشتن ویتامین E ، روی و پروتئین می‌تواند روند ریزش مو را کند کند.
  • کمک به رفع کم خونی: به دلیل محتوی آهن بالا با مصرف چغاله بادام در دوران بارداری می‌تواند از بروز کم خونی و مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنید.
  • کمک به رشد جنین: با خوردن چاغاله بادام می‌توانید به رشد جنین نیز کمک کنید. ریبوفلاوین موجود در این میوه بالا است که برای رشد مغزی مفید است. رشد مغزی در سه ماهه اول انجام می‌شود. از این رو خوردن چغاله بادام در اوایل بارداری توصیه می‌شود. همچنین کلسسم آن به رشد استخوانی جنین کمک می‌کند.

* ویار ترشی در بارداری چه ارتباطی با جنسیت جنین دارد؟

مضرات چغاله بادام در بارداری

نکته خاصی در مورد عوارض چغاله بادام در بارداری ذکر نشده است. با این حال باید در نظر داشته باشید که این میوه کال و نرسیده است. افراط در خوردن میوه کال باعث بروز مشکلات گوارشی مانن نفخ، دل درد و اسهال می‌شود. همچنین ممکن است باعث ناراحتی معده درد و تهوع نیز شود. بنابراین به طور ویژه در خوردن چغاله بادام در سه ماهه اول بارداری که تهوع بیشتر است افراط نکنید.

تاثیر چغاله بادام در بارداری بر جنسیت جنین

مضرات چغاله بادام در بارداری

بعضی خوردن چغاله بادام و سایر مواد ترش را به جنسیت پسر نسبت می‌دهند. حال آنکه چنین مطلبی صحت علمی ندارد. ویار مادر باردار نشان دهنده کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن او است و ارتباطی با جنسیت جنین ندارد. شما می‌توانید چغاله بادام را به شکل ترشی چغاله بادام در بارداری و یا خورشت چغال بادام در بارداری یا به صورت خام در رژیم غذایی خود بگنجانید.