موسیر در شیردهی و تاثیر آن بر شیر مادر

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
موسیر در شیردهی

شیر مادر غذای منحصربه‌فردی برای نوزادان است، زیرا همۀ مواد مغذی لازم برای رشد و تکاملشان را فراهم می‌کند. هرچه مادر می‌خورد بر خواص شیرش و طعم و بوی آن اثر می‌گذارد. یکی از افزودنی‌هایی که در آشپزی ایرانی تقریباً زیاد استفاده می‌شود موسیر است. بنابراین ممکن است دربارۀ خوردن موسیر در این دوران برای مادران سؤالاتی پیش بیاید. به‌طورکلی، موسیر بسیار مغذی است و خوردن آن مفید است، ولی ممکن است بر طعم و بوی شیر مادر اثر بگذارد و نوزاد از خوردن شیر امتناع کند.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با مراقبت از نوزاد، مانند ثبت رشد و پایش خواب و پیگیری واکسن، همچنین خوراکی‌های مجاز برای زنان باردار و شیرده، زیر نظر متخصصان، دسترسی پیدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنند.

دربارۀ خواص موسیر در دوران شیردهی چه می‌دانیم؟

 موسیر گیاهی از گونۀ پیاز است که بومی مناطق مرکزی و جنوب غربی آسیا (مانند ایران، عراق، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان) است. موسیر سرشار از ویتامین سی (C)، ب6 (B6)، فیبر و مواد معدنی، مانند پتاسیم و منیزیم، است. همچنین موسیر دارای ترکیبات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که نقش مهمی در محافظت از بدن دارد. بااین‌حال، به‌سبب فیبر زیاد و ترکیبات گوگردی‌ای که در آن است، ممکن است هضمش برای بعضی افراد آسان نباشد. بنابراین اضافه کردن موسیر به غذای مادران شیرده نه‌تنها منعی ندارد، غذا را از مواد مغذی غنی می‌کند.

خواص موسیر در شیردهی

موسیر سبب کم شدن کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون نیز می‌شود. بنابراین زنانی که مستعد افت فشار هستند، باید در مصرف موسیر دقت کنند. همچنین موسیر اثر ضد پلاکتی هم دارد که بر انعقاد خون اثر می‌گذارد. درنتیجه زنانی هم که در معرض خونریزی هستند، بهتر است در مصرف موسیر احتیاط کنند.

در خوردن موسیر در دوران شیردهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

دربارۀ اضافه کردن موسیر به رژیم غذایی مادران شیرده باورهای متنوع و گاهی متناقضی وجود دارد، ازجمله اینکه بعضی برآنند که موسیر مقدار شیر مادر را زیاد می‌کند و بعضی برآنند که سبب کاهش مقدار شیر مادر می‌شود. دربارۀ این باورها هیچ پژوهش آزمایشگاهیِ معتبری انجام نشده است. بنابراین نمی‌توان با قطعیت یکی از آنها را پذیرفت یا رد کرد.

* سریع‌ترین راه برای افزایش شیر مادر چه روشی است؟

از طرف دیگر، پژوهش‌ها نشان داده است که مواد غذایی‌ای که بوی قوی و شدیدی دارند، ممکن است کمی طعم شیر مادر را تغییر دهند. این خوراکی‌ها (مانند موسیر، پیاز و سیر) وقتی خام هستند بوی شدیدتری دارند و درنتیجه تأثیر بیشتری بر طعم شیر مادر می‌گذارند. این تغییر برای نوزاد مفید است تا با تنوع مزه‌هایی که در آینده می‌چشد آشنا و برای آن آماده شود. با وجود این، با تغییر طعم شیر مادر ممکن است نوزاد دیگر علاقۀ زیادی به خوردن شیر نداشته باشد. علاوه‌بر این، در مواردی مشاهده شده است که خوردن موسیر زیاد، سبب نفخ نوزاد شیرخوار شده است. در موارد بسیار کمی موسیر خوردن مادر شیرده سبب بروز علائم حساسیت (مانند بی‌قراری و تحریک‌پذیری بعد از شیر خوردن) در نوزاد شده است. بنابراین باید مراقب رفتار نوزاد خود باشید و رژیم غذایی خود را با نیازها و واکنش‌های او تنظیم و هماهنگ کنید.

* غذاهای نفاخ در دوران شیردهی چه ضرری دارند

اگر قصد دارید موسیر را به غذاها و خوراکی‌های خود اضافه کنید، بهتر است این کار را با مقدار اندک شروع کنید. واکنش نوزادتان را بررسی کنید و به‌مرور مقدار موسیر را زیاد کنید. در ابتدا بهتر است سراغ موسیر پخته بروید و بعد موسیر تازه را امتحان کنید.

بعضی بر این باورند که سیر و موسیر برای درمان زخم‌های عفونی مفید است. توجه داشته باشید که تماس طولانی‌مدت موسیر و سیر با پوست بدن موجب سوختگی می‌شود و اصلاً از این مواد برای درمان و ضد عفونی کردن شقاق پستان استفاده نکنید. 

آیا خوردن ماست موسیر در دوران شیردهی مضر است؟

خوردن ماست موسیر یکی از راه‌های افزودن موسیر به رژیم غذایی است که هم خواص موسیر را داراست و هم خواص ماست را. بسیاری از افراد از این ترکیب در کنار چیپس و پفک بهره می‌برند. اینگونه تنقلات گرچه بسیار خوشمزه است، اگر زیاد مصرف شود، ممکن است سبب چاقی مادر شود. توجه داشته باشید که ماست موسیرهای آماده، معمولاً دارای مقدار فلفل هستند، که احتمال بروز حساسیت را در نوزاد افزایش می‌دهد، و اغلب با ماست پرچرب تهیه می‌شوند که کالری بیشتری نسبت به ماست معمولی یا خانگی دارد.

خوردن موسیر در بارداری

آیا خوردن ترشی در دوران شیردهی مجاز است؟

ترشی انواع گوناگونی دارد، اما پایۀ اصلی همۀ ترشی‌ها سبزیجات مختلف، سیر و موسیر، فلفل و سرکه است. تک‌تک این مواد خواص بسیار زیادی دارند، اما باید توجه داشت که نمک فراوان ترشی ممکن است سبب افزایش فشار خون زنانی شود که به کودک خود شیر می‌دهند. از طرف دیگر سرکه، سیر و موسیر موجود در ترشی طعم و بوی شدیدی دارند که بر طعم و بوی شیر مادر اثر می‌گذارد و احتمال دارد که نوزاد از خوردن شیر مادر امتناع کند. بنابراین خوردن ترشی، در دوران بارداری، بی‌ضرر است، ولی باید در مصرف آن محتاط بود و تعادل را نگه داشت.

منابع:

ncbi.nlm.nil.gov

drugs.com

milkydaisy.com