مصرف زنجبیل در شیردهی چه خواص و مضراتی دارد؟

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف زنجبیل در شیردهی

شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان است و شما باید به عنوان مادر سعی کنید شیر مغذی و کافی برای کودک داشته باشید. مواد غذایی مختلف هستند که می‌توانند بر کیفیت و مقدار شیر مادر تاثیر بگذارد یکی از این مواد پرخاصیت زنجبیل است. با مصرف زنجبیل در شیردهی نه تنها شیر خود را افزایش می‌دهید بلکه مادران شیرده نیز از خواص زیادی از جمله کاهش تهوع، بهبود گوارش، کاهش استرس اکسیداتیو و ... بهره‌مند می‌شوند. اما سوء مصرف آن نیز مضراتی در پی خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص و مضرات مصرف زنجبیل در دوران شیردهی بیشتر توضیح دهیم.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای فرزند پروری دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

آیا مصرف زنجبیل در دوران شیردهی ضرر دارد؟

خیر. براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده که استفاده از زنجبیل به عنوان ادویه برای مادران شیرده پس از زایمان بی خطر است و معمولاً هیچ اثر نامطلوبی بر سلامت کودک ندارد. با این حال کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند ممکن است مشکلات خفیف گوارشی مانند ناراحتی شکمی، سوزش سر دل، اسهال و گاز را تجربه کنند. مادران شیرده با سیستم گوارشی حساس می‌توانند مصرف مقدار کمی زنجبیل را فقط به عنوان ادویه در نظر بگیرند.

* خواص و مضرات خوردن زنجبیل در بارداری | میزان مجاز روزانه

تاثیر زنجیبل بر شیر مادر

ایا زنجبیل برای نوزاد ضرر دارد؟ وقتی در مورد مصرف زنجیبل در شیردهی صحبت میکنسم اولین سوالی که پیش می‌يد این است که آیا زنجبیل باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟ یا آیا ممکن است طعم آن را تغییر دهد؟

استفاده از زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی شیرده در طب سنتی رایج است. با این حال، شواهد علمی متفاوتی در مورد اثرات شیر افزایی آن وجود دارد. با توجه به تحقیقات، زنجبیل ممکن است به عنوان یک عامل افزاینده برای شیر برخی از زنان عمل کند، اما ممکن است تاثیری بر روی برخی دیگر نداشته باشد. با این حال، برای هر مادر، شرایط شیردهی منحصر به فرد است و ممکن است نسبت به هر عاملی، واکنش متفاوتی نشان دهند. اگر می‌خواهید از زنجبیل به عنوان یک مکمل غذایی برای اهداف مربوط به شیردهی استفاده کنید، با یک مشاور شیردهی مشورت کنید.

در مورد تغییر طعم، مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که مصرف غذاها و ادویه‌ها با طعم قوی توسط مادر ممکن است بر طعم شیر مادر در عرض چند ساعت پس از مصرف تأثیر بگذارد. احتمال تأثیر زنجبیل بر طعم شیر مادر محتمل است، اگرچه شواهد بالینی برای حمایت از این فرض نادر است.

نوزادان هم درجات مختلفی از تغییر در طعم شیر مادر را تحمل می‌کنند. با این حال تعداد کمی از نوزادان به این موضوع حساس بوده و ممکن است بداخلاق شوند و از شیر دادن خودداری کنند. اگر شیرخوار شما در حین شیردهی بداخلاق می‌شود، کمتر از حد معمول شیر می‌خورد یا بعد از مصرف زنجبیل از شیر خوردن امتناع می‌ورزد، مصرف زنجبیل را قطع کنید و ببینید آیا وضعیت بهبود می‌یابد یا خیر.

* معرفی انواع غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند.

خواص چای زنجبیل در شیردهی برای مادر

تجزیه و تحلیل شیمیایی زنجبیل نشان می‌دهد که بیش از 400 ترکیب مختلف از جمله ترپن‌ها، فنولیک‌ها و فیتواسترول‌ها دارد که میتواند در درازمدت مزایای سلامتی بخش زیر را برای یک مادر شیرده فراهم کند:

  • کاهش حالت تهوع

تهوع در بارداری شایع است اما ممکن است بعد از آن نیز رخ دهد. برخی از مادران ممکن است در چند روز اول پس از زایمان دچار حالت تهوع شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل تازه و خشک می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را در چنین مواردی تسکین دهد.

  • کمک به هضم غذا 

مطالعات بالینی نشان می‌دهد که گیاه زنجبیل می‌تواند گرفتگی روده را کاهش داده و از نفخ جلوگیری کند. همچنین ممکن است به بهبود حرکت کلی دستگاه گوارش کمک کند.

  • کاهش استرس اکسیداتیو

زنجبیل حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال است. اینها می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ سلامت کلی در دراز مدت کمک کنند.

  • کاهش درد

اثرات ضد التهابی زنجبیل می‌تواند در شرایط درد مزمن، مانند دیسمنوره (دردهای قاعدگی) کمک کند. 

* همه چیز در مورد خواص زنجبیل + نحوه مصرف آن

  • تقویت سیستم ایمنی

زنجبیل تازه در برابر ویروس سنسیشیال تنفسی انسانی (HRSV) که باعث مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی می‌شود، اثربخشی نشان داده است. مطالعات دیگر خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی مصرف دمنوش زنجبیل در شیردهی را نشان می‌دهد.

  • کاهش علائم آلرژی

استفاده از زنجبیل در درمان و مدیریت آلرژی در طب سنتی رایج است. مطالعات تحقیقاتی اشاره می‌کنند که زنجبیل ممکن است به مدیریت علائم برخی از انواع آلرژی، مانند رینیت آلرژیک کمک کند.

  • کمک به کاهش وزن

شاید در مورد کاهش وزن و لاغری با دارچین در شیردهی شنیده باشید. اما زنجبیل نیز همین اثر چربی سوزی را دارد. مصرف دمنوش دارچین در شیردهی یا زنجبیل دارچین در شیردهی میتواند با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، به کاهش وزن پس از زایمان کمک کند.

مضرات زنجبیل در شیردهی

عوارض جانبی احتمالی مصرف زنجبیل در شیردهی در اثر افراط یا مصرف دورهای تغلیظ شده رخ میدهد. از جمله مهمترین مشکلات مصرف زنجبیل در شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تداخل دارویی: زنجبیل می‌توانپ با اثرات بعضی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون و دیابت تداخل داشته باشد. اگر از هر دارویی استفاده می‌کنید، قبل از افزودن زنجبیل به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.
  • سنگ کیسه صفرا: برخی از کارشناسان معتقدند که افراط در خوردن زنجبیل در شیردهی ممکن است جریان صفرا را افزایش دهد. کسانی که بیماری سنگ کیسه صفرا یا عوارض کیسه صفرا دارند باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنند.
  • واکنش‌های آلرژیک: در موارد نادر، زنجبیل ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افراد مستعد ژنتیکی شود. اگر سابقه خانوادگی آلرژی به زنجبیل (زردچوبه، هل و فلفل) دارید، قبل از افزودن زنجبیل به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر قبلا زنجبیل مصرف نکرده اید.

به طور کلی مصرف زنجبیل در دوزهای کم به عنوان ادویه یا داروی طبیعی عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر آن را به شکل مکمل‌های زنجبیل یا گیاهان دارویی مصرف کنید، ممکن است مقادیر زیادی مصرف کنید که منجر به مشکلاتی می‌شود. در دوران شیردهی بدون مشورت پزشک از مکمل‌های زنجبیل استفاده نکنید.

دادن زنجبیل به نوزاد

بسیاری از متخصصین معتقدند که شما می‌توانید زنجبیل را از شروع غذای جامد یعنی از ۶ ماهگی به نوزاد ببرید. اما برخی دیگر معتقدند که نباید برای زنجبیل برای کودک زیر دو سال استفاده شود. با این حال با مصرف زنجبیل در شیردهی می‌توانید بسیار از خواص موجود در آن را از طریق شیر خود به نوزاد منتقل کنید. برای مثال بعضی مصرف زنجبیل برای زردی نوزاد را پیشنهاد می‌کند زیرا می‌تواند فعالیت کبد را تسریع ببخشد و باعث دفع سریعتر زردی شود. با این حال تحقیقات در مورد اثبات این مسئله در حال انجام است. همچنین در بعضی مقالات اشاره شده که مصرف زنجبیل توسط مادر در دوران شیردهی می‌تواند به بهبود گوارش در نوزاد کمک کند.